روز غزه؛ نماد حمایت از مقاومت و فرصت بازگویی مظلومیت فلسطین
کد خبر: 3564164
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
روزی که ایران صهیونیسم‌ستیزی را ثبت کرد/

روز غزه؛ نماد حمایت از مقاومت و فرصت بازگویی مظلومیت فلسطین

گروه بین‌الملل: امروز، 29 دی مصادف با «روز غزه» است؛ روزی که می‌تواند فرصتی برای بازگویی مظلومیت مردم محاصره‌شده نوار غزه و آگاهی‌بخشی بیشتر به افکار عمومی جهان نسبت به عمق وحشی‌گری و کودک‌کشی رژیم غاصب صهیونیستی باشد.

روز غزه؛ فرصتی برای بازگویی مظلومیت فلسطین
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نوار غزه در جنوب‌ غربی‌ سرزمین‌های‌ اشغالی فلسطین و با مساحتی بیش از ‌۳۶۰‌ کیلومتر مربع‌ واقع شده و بیش از یک‌ میلیون‌ و800 هزار نفر جمعیت دارد.
رژیم صهیونیستی از سال 2007 میلادی با هدف تحت فشار قراردادن دولت حماس با محاصره دریایی و زمینی این منطقه باعث شد که تنها راه ارتباطی این منطقه با دنیای خارج، گذرگاه رفح، در مرز مشترک با مصر باشد.
قانون اعلام روز 29 دی‌ماه به عنوان روز «غزه نماد مقاومت فلسطين»، در سال 1388 هجری شمسی توسط مجلس شورای اسلامي تصويب و به تأييد شورای نگهبان رسيد و از سوی رئيس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد.
براساس اين قانون، روز 29 دي‌ماه(18 ژانويه 2009) به ‌عنوان روز ملی غزه اعلام و در تقويم رسمی جمهوری اسلامی ايران ثبت شد و براساس آن وزارت خارجه ایران و مجلس شورای اسلامی کشورمان باید تلاش‌هایی در زمینه تصویب این قانون در سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی انجام می‌دادند.
چرا 29 دی‌ماه روز غزه نام‌گذاری شد؟
در هفتم دی‌ماه  سال 1387 هجری شمسی، رژیم صهیونیستی در حمله‌ای وحشیانه و غیرانسانی، نوار غزه را هدف حملات جنگنده‌های خود قرار دارد که این حمله 22 روز به طول انجامید و در نتیجه آن بسیاری از منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و درمانگاه‌ها و زیرساخت‌ها و تأسیسات نوار غزه تخریب شدند و شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان بی‌گناه به شهادت رسیدند.
روز غزه؛ فرصتی برای بازگویی مظلومیت فلسطین
براساس آمارهای ارائه شده، در جنگ 22 روزه، 1455 نفر شهید شدند که 404 نفر از آن‌ها را کودکان و 115 نفر را نیز زنان تشکیل می‌دهند و تعداد مجروحان جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی نیز 5303 نفر برآورد شد که از این تعداد 1815 نفر کودک بودند.
بر اساس گزارش سازمان‌های فلسطینی، در جنگ 22 روزه 40 بیمارستان و مرکز درمانی مستقیما هدف حملات و بمباران قرار گرفتند که در نتیجه آن 10 میلیون دلار به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های وزارت بهداشت خسارت وارد شد. در نتیجه این جنگ 15 دستگاه آمبولانس مستقیما نیز هدف حملات وحشیانه قرار گرفت.
جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در سال 1378 هجری شمسی علیه مردم مظلوم نوار غزه در حالی صورت گرفت که رسانه‌های غربی و رسانه‌های مزدور عربی، عمق جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی را سانسور و تلاش می‌کردند که جنبش حماس را مقصر این حملات جلوه دهند و از طریق بایکوت رسانه‌ای، تصوری نادرست از واقعیت این جنگ وحشیانه به شهروندان خود می‌دانند.
در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران که همواره حامی محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین بوده است، در نخستین سالروز جنگ 22 روزه با هدف بازگویی مظلومیت مردم فلسطین و رساندن صدای این مظلومیت به گوش آزادگان جهان و همچنین، تجلیل از حماسه‌آفرینی محور مقاومت، روز 29 دی‌ماه را «روز ملی غزه» نام‌گذاری کرد تا از این طریق مقاومت 22 روزه مجاهدان غزه در برابر وحشی‌گری اسرائیل را ارج نهد و این مقاومت قهرمانانه را پیوسته در اذهان یادآوری کند.
این در حالی است که امام خمینی(ره) پیش از این نیز با نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس، نشان داده بود که نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی در احقاق حقوق مردم فلسطین و حمایت از مجاهدان مقاومت دریغ نمی‌کند و حامی راستین محور مقاومت است.
اهمیت راهبردی نوار غزه برای جهان اسلام
نوار غزه به دلیل این که در خط مقدم مقابله با رژیم صهیونیستی قرار دارد از اهمیت استراتژیک و راهبردی زیادی برای مسلمانان به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و مجاهدان نوار غزه با ایستادگی و مقاومت در این جنگ 22 روزه، هیمنه پوشالی رژیم غاصب صهیونیست را در هم ریختند و نشان دادند که سلاح ایمان به خدا و اراده بالاتر از تجهیزات نظامی است که هدیه غربی‌ها به این رژیم غاصب است.
آنچه در جنگ 22 روزه بسیار شرمسار بود، سکوت مفتضحانه کشورهای عربی بود، کشورهای که شاهد کشتار برادران عرب خود بودند و ریختن خون زنان و کودکان بی‌گناه را مشاهده می‌کردند، اما به خاطر کینه‌توزی با ایران و محور مقاومت هیچ واکنشی از خود نشان دادند و در پشت پرده نیز از این جنایت وحشیانه اسرائیل حمایت می‌کردند.
کارنامه سیاه جامعه جهانی نسبت به غزه
جامعه جهانی و جوامع غربی مدعی حقوق بشر نیز کارنامه بسیار سیاهی در برابر حملات وحشیانه اسرائیل علیه غزه دارند، چرا که آن‌ها پیوسته این حملات را این گونه توجیه کرده‌اند که «اسرائیل حق دفاع از خود دارد!» اما هیچ وقت به این پرسش پاسخ نمی‌دهند که هدف قرار دادن بیمارستان‌ها، مساجد و مدارس منطبق با کدام معیارها و منشور‌های بین‌المللی است؟ همان‌‌طور که سال‌ها است که در مقابل محاصره نوار غزه سکوت کرده‌اند.
روز غزه؛ فرصتی برای بازگویی مظلومیت فلسطین
به هر حال، 18 ژانویه در حالی از سوی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان «روز ملی غزه» انتخاب شد که این اقدام  به دلیل نفوذ عربستان و برخی کشورهای منطقه در  سازمان همکاری اسلامی با استقبال این نهاد بین‌المللی مواجه نشد و به جز رسانه‌های محور مقاومت، رسانه‌های کشورهای عربی نیز اشاره چندانی به نام‌گذاری این روز از سوی جمهوری اسلامی ایران ندارند؛ این در حالی است که آزادگان و افکار عمومی عرب به شدت حامی مقاومت مردم غزه و فلسطین هستند.
روز غزه؛ فرصتی برای بازگویی مظلومیت فلسطین
در پایان می‌توان گفت که جنگ 22 روزه در سال 1387 هجری شمسی که با سکوت و همراهی دولت‌های غربی، آمریکا و برخی سران مرتجع عرب صورت گرفت، اسطوره شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی را فرو ریخت و ماهیت جنایتکار بودن این رژیم غاصب را برای افکار عمومی جهان و آزادگان روشن کرد.
همچنین، نام‌گذاری 18 ژانویه به‌عنوان «روز ملی غزه» فرصتی برای بازگویی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و تجلیل از مقاومت ساکنان این دیار است که با دست خالی و با اراده و همت بالا توانستند در مقابل رژیمی که از حمایت همه‌جانبه اربابان غربی خود برخوردار است، مقابله کند.
جواد پارسامهر
captcha