
به گزارش ایکنا،
وبینار بینالمللی «15 قرن اقتدا به پیامآور نور و رحمت» بهمناسبت هزار و پانصدمین سالروز
ولادت ختمی مرتبت، رسول اکرم، محمد مصطفی(ص) به همت خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) امروز سهشنبه، 18 شهریور برگزار شد.
«رسالت جهانی پیامبر اسلام(ص) از منظر قرآن و احادیث»، «تساهل، تسامح و مدارا در سیره نبوی»، «پیامبر اکرم(ص)؛ اسوه حسنه برای تمام عصور»، «سیرة النبی(ص) و بازشناسی هویت دینی» و «جاودانگی اسلام و امت واحده در برابر ایده جهانیسازی غربی» از محورهای مورد بحث در این وبینار بود.
این وبینار با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان نوشآبادی، استاد حوزه و دانشگاه به عنوان مهمان استودیو مبین ایکنا و در بخش مجازی بهصورت برخط با ارائه جمعی از علما و اندیشمندان حوزه و دانشگاه از کشورهای مختلف برگزار شد.
آیتالله شیخ محمد یعقوبی، از مراجع عظام تقلید در نجف اشرف، دکتر خوان کول، استاد تاریخ دانشگاه میشیگان و نویسنده کتاب «محمّد: پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراتوریها»،
حجتالاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری، مدرس حوزه و دانشگاه و رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم(به زبان انگلیسی)؛ دکتر عبدالسلام قوی، استاد دانشگاه الازهر مصر و شیخ یوسف غازی حنینه، رئیس تجمع علمای مسلمان در لبنان در بخش مجازی به ایراد سخنان خود پیرامون محورهای این وبینار پرداختند.
مشروح سخنرانی حجتالاسلام یحیی جهانگیری، از این قرار است:
به همه برادران و خواهران عزیز ایمانی و مسلمان در سراسر جهان سلام عرض میکنم. السلام علیکم و رحمة الله.
تبریک و تهنیت خود را به مناسبت میلاد پیامبر اسلام، پیامبر رحمت و پیامبر تسامح به شما ابلاغ میکنم. کلمه اسلام از ریشه «سلم» گرفته شده است. سلم به معنای صلح است.
دینی که پیامبر اکرم(ص) برای امت خود آورد اسلام نام گرفت. اسلام دین صلح است، بنابراین تمام محتوای دین او وقتی به قرآن و همچنین احادیث او نگاه میکنیم، میبینیم که همه شامل پیام صلح برای امت است. وقتی قرآن را میخوانیم؛ وقتی احادیث را میخوانیم میبینیم که توصیه شده باید با دیگران صلحآمیز رفتار کنیم. با این حال، اگر کسی که قرآن را میخواند نسبت به دیگران خشونت میورزد بدان معناست که او اسلام را نمیفهمد. او راه واقعی اسلام را دنبال نمیکند. مسلمان واقعی هر چقدر تعالیم اسلام را بخواند و به آموزههای اسلامی بپردازد، باید رفتاری صلحآمیزتر داشته باشد. او باید نسبت به دیگران مدارای بیشتری داشته باشد.
صرف نظر از محتوای پیام اسلام که سرشار از صلح است اما آنچه مهمتر است و من میخواهم در این فرصت کوتاه با شما در میان بگذارم این است که شیوه پیامرسانی پیامبر اسلام نیز سرشار از صلح و مدارا بود. بنابراین نه تنها محتوای پیام اسلام صلحآمیز است، بلکه شیوه پیامرسانی و رساندن پیام به امت نیز سرشار از صلح بود.
وقتی به پیامبر نگاه میکنیم، آن صلح را در زندگی او از دو زاویه میبینیم. یکی محتوای پیام و دوم شیوه پیامرسانی به امت. بهگونهای که قرآن میگوید: شما پیامبران گوشهای خوبی( أذن خیر) هستید.
پیامبر صدای دیگران را میشنید. او به سخن دیگران گوش میداد. گاهی از اوقات برخی از اصحاب نزد پیامبر میآمدند و میگفتند که چرا به سخن همه گوش فرامیدهی. تو پیامبر هستی. باید با آنها صحبت کنی. آنها باید گوش شنوای تو باشند، اما تو گوش شنوای آنها هستی. خداوند میگوید نگران سرزنش دیگران نباش. گوش شنوای خوبی باش.
خداوند در قرآن پیامبرش را تحسین میکند زیرا او گوش شنوای خوبی بود. او به دیگران گوش میداد. یکی از راههای گسترش تحمل در جامعه این است که ما باید به دیگران گوش دهیم. باید به نظرات دیگر احترام بگذاریم. چه خوب باشند چه بد. ما باید گوش دهیم و احترام بگذاریم. سپس باید آن را به روشی مؤدبانه بررسی و بحث کنیم.
قرآن میگوید که شما باید با دیگران با حکمت و خرد صحبت کنید. به آنها گوش دهید. به آنها احترام بگذارید و سپس با حکمت بحث کنید. قرآن میگوید که یکی از ویژگیهای پیامبر رحمت این است که با دیگران مدارا میکند. مدارا بخشی از ویژگیهای پیامبر است به گونهای که او به دیگران گوش میداد. تنها پیام پیامبر نبود که پر از صلح بود، بلکه روش پیامرسانی او نیز توأم با مدارا بود. وقتی به قرآن نگاه میکنیم میگوید که روش موعظه پیامبر(ص) پر از صلح و آرامش بود. پیام او کاملاً برحق بود. او حق مطلق برای تمام بشریت بود. اما نکته این است که او هرگز دیگران را مجبور به پذیرش حقیقت نکرد. این مهم است که بر حق باشید، اما هرگز دیگران را مجبور به پذیرش حقیقت خود نکنید. قرآن میگوید که پیامبر قرآن را به امت اینگونه آموزش میداد. به این ترتیب که میگفت: انا او اياكم لعلى هدى او فى ضلل مبين. چه حق با من باشد و چه با تو بیا صحبت کنیم.
او هرگز خود را حقیقت محض نمیداند. نمیگوید شما باید مرا بپذیرید، تمام حقیقت با من است و شما لبریز غفلت و جهل هستید. هرگز چنین نگفت. بنابراین گرچه او سرشار از حقیقت بود، اما روش پیامرسانی او به دیگران پر از مدارا و صلح است، به گونهای که او میگوید بیایید نظرات خود را با من در میان بگذارید. من میتوانم صدای شما را بشنوم و شما صدای من را خواهید شنید. آنگاه میتوانیم حقیقت را پیدا کنیم. این پیامبر اسلام است، نه تنها پیامهایش صلحآمیز است، بلکه روش پیامرسانی او نیز صلحآمیز است.
میبینید که شیوه سلوک پیامبر چقدر بر محور مدارا با دیگران استوار است. به همین دلیل است که پیامبر اسلام در این مدت کوتاه، فقط در ۲۳ سال که مدت زمان خیلی زیادی نیست، در حالی که هیچ رسانه اجتماعی وجود نداشت هیچ ابزاری برای ابلاغ پیام او به دیگران وجود نداشت، اما او توانست اسلام را در سراسر جهان گسترش دهد بهگونهای که اسلام را با سه نفر آغاز کرد اما در پایان عمرش، بیش از ۱۰۰ هزار نفر پیرو مسلمان داشت.
پیروان او در آغاز اسلام تنها سه نفر بودند. اما در نهایت تعداد زیادی از مردم عرب و غیر عرب به دین او پیوستند و او را پذیرفتند. دلیل آن چیست؟ آیا فقط محتوای پیام مهم است یا روش پیامرسانی نیز مهم است؟ روش پیامرسانی پیامبر بسیار مهم است. گاهی اوقات ما اسلام را آموزش میدهیم، اما روش آموزش ما اسلام را تحریف میکند و دیگران را از حقیقت محروم میسازد. این روش تبلیغ اسلام نیست. ما برخی از گروههای رادیکال به اصطلاح اسلامگرا را میبینیم. آنها قرآن را میخوانند و آن را تبلیغ میکنند، اما روش پیامرسانی آنها دیگران را از درک حقیقت محروم میکند. این روش پیامبر نیست. خداوند در آیه 159 سوره آل عمران میفرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ: (پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سخت بودى از پيرامون تو پراكنده مىشدند).
بنابر این در سالگرد میلاد پیامبر اکرم باید به این نکته توجه کنیم که بسیار مهم است بدانیم چگونه اسلام را تبلیغ کنیم.
ترجمه از محسن حدادی
انتهای پیام