جلوه‌گری باورهای مذهبی در مسجد جامع خراشاد
کد خبر: 3577504
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

جلوه‌گری باورهای مذهبی در مسجد جامع خراشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسجد جامع خراشاد از جمله بناهای قدیمی است که به قول ساکنان روستا، نماز عید فطر و قربان و در ایام محرم شاهد عزاداری ابا عبدالله حسین(ع) است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن کریم (ایکنا) از خراسان‌جنوبی، از کاربردهای اصلی مسجد جامع گرد هم آوردن ساکنان یک شهر یا روستا برای ارتباط با حاکمان بوده‌است.

بر خلاف سایر مسجدها، مسجد جامع تنها محل برگزاری نمازهای روزانه نبوده، بلکه بیشتر جایی برای اطلاع رسانی حاکمان به مردم بوده‌است.

خُراشاد روستایی است واقع در ۲۴ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند و واقع در استان خراسان‌جنوبی که به سبب نخبه‌پرور و عالم خیز بودن، صنایع دستی و نیز زیبایی طبیعی آن شهرت دارد.

جلوه‌گری باورهای مذهبی در مسجد جامع خراشاد

مسجد جامع خراشاد از جمله بناهای قدیمی است که به قول ساکنان روستا نمازعید فطر و قربان و در ایام محرم شاهد عزاداری ابا عبدالله حسین(ع) است.

مردم خراشاد برای نماز صبح، ظهر و غروب به مسجد مراجه می‌کنند و مسجد را خالی نمی‌گذارند و علاوه بر این در تمام مجالس ترحیم و مجالس روضه‌خوانی و مراسم سینه‌زنی در مناسبت‌های مختلف همچون ماه محرم و سفر و در طول ماه رمضان برای شرکت در مجالس ختم قرآن و ترتیل قرآن و در مراسم شبهای قدر شرکت پرشوری دارند.

جلوه‌گری باورهای مذهبی در مسجد جامع خراشاد

احساسات مذهبی مردم در همه اقشار بسیارقوی و نیرومند است، بطوری که درهمه مراسم مذهبی پیش قدم هستند و در ایام محرم علاوه بر سینه‌زنی و روضه‌خوانی مراسم شبیه‌خوانی بسیار زیبا در این روست بر گزار می‌شود، به طوری که مردم روستاهای هم‌جوار برای دیدن آن به خراشاد می‌آیند و از شرکت در آن و دیدن این مراسم بهره می‌برند.

گزارش و عکس از سپیده قلندری اسفدن

captcha