کد خبر: 3577809
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
حسن خانچی:

تولیدات موسیقی مذهبی معمولاً منحصر به ایام خاصی همچون محرم می‌شود

گروه هنر: در میان سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی علی‌رغم رسالت ذاتی که آنها دارا هستند اما توقع برای ورود به عرصه تولیدات مذهبی و دینی تنها از چند سازمان و نهاد انگشت‌شمار می‌رود که آنها هم با توجه به مضایق مالی و سایر موانع ترجیح می‌دهند، تولیدات مذهبی خود را به‌ویژه در حوزه موسیقی منحصر به ایام خاصی همچون محرم کنند.

حسن خانچی، هنرمند خواننده موسیقی دینی و مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: متأسفانه متناسب با ایام فاطمیه و بسیاری از مناسبت‌های دینی و مذهبی شاهد تولیدات درخور موسیقی ویژه این ایام نیستیم و اکنون که در ایام فاطمیه قرار داریم به سبب این بی‌توجهی، با خلأ فرهنگی روبرو هستیم که هیچ اثر هنری جایگزینی را نمی‌توان متناسب با این ایام به جای روال عادی جریان فرهنگی و هنری قرار داد.

وی گفت: به هر حال مستمعین و مخاطبان آثار موسیقی که در روزهای معمول و عادی سال با اغلب تولیدات در این عرصه اعم از سنتی، پاپ و سایر گونه‌های دیگر مواجه هستند، وقتی مناسبت‌های دینی و مذهبی و نوعاً ایام عزا و مصیبت ائمه معصومین(ع) پیش می‌آید بنا به حرمت این ایام، این روال معمول را کنار گذاشته و به دنبال جایگزینی در این زمینه هستند؛ آثار موسیقی که از نظر محتوا و اشعار در رثای معصومین(ع) تولید شده باشند که متأسفانه باید گفت به غیر از مناسبت‌های مشهوری همچون ایام محرم و صفر و برخی از اعیاد مذهبی، در سایر مناسبت‌ها فاقد تولیداتی در خور به منظور ارائه خوراک فرهنگی مناسب هستیم.

خانچی تصریح کرد: این موضوع را می‌توان از چند جنبه مورد بررسی قرار دارد؛ یکی اینکه اساساً برنامه‌ای مدون برای تولید آثار موسیقایی ویژه این ایام برای نهادها و سازمان‌های فرهنگی فعال در این عرصه وجود ندارد و لذا شاهد هستیم که به دلایلی از جمله مضایق مالی، این سازمان‌ها و ارگان‌ها ترجیح می‌دهند بودجه ناچیزی که در اختیار دارند را مصروف ایام و مناسبت‌های مشهور مذهبی و دینی همچون محرم و صفر و یا احتمالاً ایام شهادت حضرت علی(ع) کنند و در مورد سایر مناسبت‌‎های عزاداری مذهبی بی‌تفاوت و بی‌توجه خواهند بود.

این خواننده نغمات و نواهای دینی و مذهبی در ادامه گفت: دیگر دلیل را شاید بتوان در این مورد ریشه‌یابی کرد که شاید به شکل سنتی توقع در مورد ورود به چنین عرصه‌های تولید محصولات فرهنگی و هنری تنها از سازمان‌ها و نهادهایی می‌رود که آنها را متولی اصلی فعلیت در عرصه فرهنگ و هنر می‌دانیم؛ همچون ارشاد و مثلاً حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که آنها نیز به دلیل بودجه محدود فرهنگی قادر نیستند تمام بار فرهنگی در این حوزه را در زمینه تولیدات مورد مطالبه مخاطبان به دوش بکشند و این در شرایطی است که بسیاری از سازمان‌ها با وجود اختصاص بودجه مکفی و شاید هم‌طراز با  دیگر سازمان‌ها چون مطالبه‌گری در این زمینه از آنها وجود ندارد؛ لذا ورود جدی به این مقولات نمی‌کنند که باید در مورد میزان مشارکت آنها و سهمی که در سرمایه‌گذاری نسبت به چنین تولیداتی وجود دارد؛ تصمیمات جدی از سوی مسئولان فرهنگی گرفته شود.

وی با انتقاد از رسانه ملی  به عنوان رسانه‌ای  فراگیر که می‌توان در این زمینه علاوه بر تولیدات مؤثر و فراوان خود ضمن پر کردن خلأ فرهنگی متناسب با ایام عزاداری به ویژه ایام فاطمیه، الگوی درستی را در زمینه ساخت قطعات موسیقی مذهبی و نماهنگ در اختیار برنامه‌سازان قرار دهد گفت: خوشبختانه در زمینه‌هایی همچون مضامین فاطمی، اشعار و سروده‌های خوبی را از سوی شاعران آئینی و مذهبی در اختیار داریم و نیاز به یک اقدام جدی است که ویژه این ایام آثار درخور موسیقایی را تولید و در رسانه ملی شاهدش باشیم.

خانچی در پایان و در پاسخ به این پرسش که آیا این تصور که چون حساسیت در مورد شهادت حضرت زهرا(س) و اختلافاتی که در روایت آن میان شیعه و سنی وجود دارد موجب کاهش تولیدات فرهنگی و هنری در این زمینه شده، درست است یا خیر؟ گفت: به هیچ عنوان این مسئله قابل قبول نیست چرا که مهجوریت در مورد تولیدات فرهنگی و هنری تنها منحصر به شخصیت و روایت شهادت حضرت زهرا(س) نیست و بسیاری از ائمه معصومین(ع) نیز در این زمینه مظلوم واقع شده‌اند؛ دلیل این نکته نیز همان مسئله‌ای است که عنوان کردم، یعنی اینکه تنها سازمان و نهادهای فرهنگی انگشت‌شماری خود را مکلف به چنین تولیداتی می‌دانند که البته به توجه به موانع و مشکلاتی نیز آنها ترجیح می‌دهند در موارد خاصی همچون ایام محرم در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

امیرسجاد دبیریان

captcha