خطر ارتداد سیاسی ما را تهدید می‌کند/ حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) شهدای وحدت بودند
کد خبر: 3579213
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲

خطر ارتداد سیاسی ما را تهدید می‌کند/ حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) شهدای وحدت بودند

گروه معارف: یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه ارتجاع و ارتداد، خطر بزرگی است که جوامع اسلامی را تهدید می‌کند، گفت: امروزه در نظام جمهوری اسلامی ایران هم خطر ارتجاع وجود دارد البته نه ارتجاع اعتقادی بلکه امکان ارتداد سیاسی، بازگشت به فرهنگ اشرافیت و جاهلیت مدرن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین ارشادی‌‌نیا، مدرس دانشگاه،‌ در جلسه سخنرانی که به مناسبت ایام فاطمیه، 10 اسفندماه در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در فاصله بین رحلت پیامبر(ص) و شهادت حضرت زهرا(س) دغدغه‌ها و نگرانی‌های بسیاری برای حضرت زهرا(س) وجود داشت که فصلی از تاریخ اسلام را به خود اختصاص داد و در این فاصله هیچ‌کس ایشان را در حالت خشنودی ندید.
وی تصریح کرد: حزن و ناراحتی حضرت زهرا(س) در این دوران آنقدر زیاد بود که ایشان آن را به طور علنی نشان می‌دادند و بدین طریق ممانعت خود با حکومت زمانشان را اعلام می‌کردند.
وی با بیان اینکه همین حزن و اندوهی که در حضرت زهرا(س) وجود داشت در حضرت علی(ع) نیز دیده می‌شد، افزود: حضرت علی(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه ناراحتی خود را چنین بیان می‌کنند؛ من در این دوران خفقان بار و سخت و تاریک، صبر کردم در حالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشتم و می‌دیدم که چگونه میراث گران‌بهای پیامبر دست به دست می‌چرخد و غارت می‌شود.
وجود خطر ارتجاع در صدر اسلام و اکنون
ارشادی‌‌نیا با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در چنین فضایی زندگی می‌کند و می‌بیند که جانشین بر حق پیامبر(ص) چگونه باید این مسائل را تحمل کند، گفت: در چنین دورانی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) دغدغه‌هایی داشتند، اولین دغدغه بزرگ این بود که خطر ارتجاع و ارتداد در جامعه اسلامی وجود داشت.
وی ادامه داد: در آیات قرآن، خداوند خطاب به کسانی که بعد از کشته شدن پیامبر(ص) به عقب بازگردند می‌گوید؛ آن‌هایی که به عقب بازگردند به خدا ضرر نمی‌رسد بلکه خودشان ضرر می‌کنند.
ارشادی‌نیا با یادآوری اینکه پیامبر(ص) نیز در زمانی که در قید حیات بودند، نگران خطر ارتجاع و ارتداد در امت اسلام بودند، اذعان کرد: معمولا در هر زمانی خطر ارتجاع و ارتداد، جوامع اسلامی را تهدید می‌کند و متاسفانه امروز هم این خطر نظام جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند، البته نه به معنای ارتداد اعتقادی بلکه به معنای ارتداد سیاسی و بازگشت به فرهنگ اشرافیت و جاهلیت مدرن.
وی با اشاره به اینکه هر رهبر دلسوزی، نگران ارتجاع در امت و کشورش است، اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره) نیز در وصیت‌نامه‌شان به ارتجاع اشاره کرده‌اند و نسبت به آن هشدار داده‌اند.
وی دومین نگرانی حضرت زهرا(س) را نگرانی از خطر تفرقه عنوان کرد و افزود: حضرت علی(ع) با آن همه شجاعت و قدرت که قادر است یک نفره در مقابل دشمنان بایستد و با آنان مبارزه کند، در دوران بعد از رحلت پیامبر(ص) چون خطر تفرقه وجود داشته، تصمیم می‌گیرد به خاطر حفظ وحدت مسلمانان، صبر کند.
وی با بیان اینکه حفظ وحدت و یگانگی و انسجام در جامعه اسلامی آنقدر مهم است و موضوع تفرقه آنقدر خطرناک است که حضرت علی(ع) در آن دوران، تصمیم می‌گیرند مدتی را صبر کند و از حق خود بگذرد تا شرایط مناسبی فراهم شود و مردم خودشان پی به حقانیت حضرت علی(ع) ببرند.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما هم حفظ وحدت بسیار مهم است،  اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه به عنوان منادی وحدت و اتحاد بوده است و با توجه به تلاش دشمنان برای تفرقه افکنی بین مسلمانان، این موضوع اهمیت مضاعف پیدا می‌کند.
حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) شهدای وحدت بودند
ارشادی‌‌نیا با بیان اینکه حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) در واقع شهدای وحدت بودند تصریح کرد: این دو نفر از همه سرمایه وجودی‌شان برای حفظ وحدت مسلمانان استفاده کردند.
وی فقدان پیامبر(ص) را دلیل دیگر حزن و اندوه حضرت زهرا(س) بیان کرد و گفت: البته این ناراحتی تنها به خاطر از دست دادن پدر نیست بلکه حضرت زهرا(س) نگران آینده امت اسلام هم بوده‌اند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: پیامبر(ص) آنقدر به حضرت زهرا(س) ارادت و علاقه داشتند که می‌فرمودند «جانم به فدای فاطمه» و یا در جایی دیگر گفته‌اند «فاطمه، مادر پدر است» یعنی نقشی که حضرت زهرا(س) در مورد پیامبر(ص) داشته‌اند نقش یک دختر نیست بلکه نقش یک مادر دلسوز است.
وی با بیان اینکه پیامبر(ص) هنگامی که می‌خواستند به سفر بروند، آخرین نفر با فاطمه(س) خداحافظی می‌کردند و وقتی هم از سفر بازمی‌گشتند اولین نفر به دیدار حضرت زهرا(س) می‌رفتند، گفت: پیامبر(ص) هنگامی که می‌خواستند برای نماز به مسجد بروند، مقابل خانه حضرت زهرا(س) می‌ایستادند و سلام می‌دادند همچنین هنگامی که حضرت زهرا(س) به منزل پیامبر(ص) می‌آمدند، پیامبر به احترامش بلند می‌شدند و جای خودشان را به حضرت زهرا(س) می‌دادند.
پیام پیامبر(ص) به بشریت
وی با اشاره به گفته پیامبر(ص) مبنی بر اینکه فاطمه پاره تن من است، هر کس او را اذیت کند مثل این است که مرا اذیت کرده است، تصریح کرد: این رابطه پیامبر(ص) با حضرت زهرا(س) فقط یک رابطه عاطفی نیست بلکه در دوران جاهلی آن زمان، تکریمی که پیامبر(ص) برای مقام زن و حضرت زهرا(س) قائل می‌شدند و قداستی که به زن دادند در واقع یک پیام برای بشریت است.
ارشادی‌‌نیا ادامه داد: اگر دشمنان ما بخواهند بر علیه ما و نسبت به زنان ادعایی داشته باشند، ما الگویی چون پیامبر(ص) را داریم.
وی با بیان اینکه امتیازی که خداوند در اختیار پیامبر قرار داده، این است که نسل پیامبر(ص)، از دخترش فاطمه(س) است لذا تمام انبیاء، افتخارشان این است که مادرشان حضرت زهرا(س) است.
captcha