جامعیت کلاس حفظ قرآن و پرسش از تعداد دقیق حافظان
کد خبر: 3581722
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
حجت‌الاسلام حق‌شناس مطرح کرد:

جامعیت کلاس حفظ قرآن و پرسش از تعداد دقیق حافظان

گروه جلسات و محافل: رئیس موسسه قرآن‌پژوهان، میهمان آخرین جلسه سال 95 حسین طرقی، حافظ و مدرس قرآن، طی سخنانی به اهمیت دایر کردن کلاس‌های حفظ قرآن و افزایش تعداد حافظان قرآن پرداخت.

وضعیت وخیم حفظ قرآن کریم در کشور و آمارهای نامشخص

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محفل انس با قرآن کریم شب گذشته، چهاردهم اسفندماه از ساعت ۱۹ در جلسه قرآن حسین طرقی، حافظ و مدرس قرآن کریم واقع در یادگار امام شمال، فرحزاد، خیابان ایثارگران شمالی، روبروی امامزاده صالح(ع)، کوچه اقاقیا، پلاک۳ با حضور علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی، منصور قصری‌زاده، قاری بین‌المللی و اساتید و قرآن‌دوستان برگزار شد.

سخنران دوم این محفل قرآنی، حجت الاسلام و المسلمین حق‌شناس، رئیس موسسه قرآن‌پژوهان بود که دقایقی به سخنرانی درباره فعالیت‌های کلان قرآنی در کشور و اهمیت حفظ قرآن کریم پرداخت.

حق‌شناس با توجه به تجربه و فعالیت‌های چندین ساله خود در حوزه فعالیت‌های قرآنی، گفت: هر چه ما در موسسات و مساجد کلاس قرآن در رشته‌های مختلف همچون علوم مختلف قرآنی، تجوید، روخوانی، روان‌خوانی، قرائت، صرف و نحو و... برگزار کردیم، هیچ کلاسی به اندازه کلاس حفظ قرآن، قرآن‌آموزان را با قرآن مانوس نمی‌کرد.

رئیس موسسه قرآن‌پژوهان در ادامه با اشاره به خروجی‌های موفق کلاس‌های حفظ قرآن گفت: هیچ کلاسی به اندازه کلاس حفظ قرآن جامعیت ندارد. حافظان قرآن کریم، تجوید، تفسیر و تدبر و بحث نغمات و الحان و... را مسلط می‌شوند.

حق‌شناس در ادامه تصریح کرد: هیچ کلاسی به اندازه کلاس حفظ قرآن از قوانین حمایتی کشوری برخوردار نیست. قوانینی همچون اعطای مدرک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد به حفاظ کل قرآن کریم که اولین بار در سال 75 مصوب شد. این قانون که در آن بسیار سخت‌گیری‌هایی صورت گرفته است، پس از گذشت شش سال از تصویب آن، اولین بار سال 81، چند تن از حافظان کل قرآن کریم موفق به کسب این مدرک شدند.

وضعیت وخیم حفظ قرآن کریم در کشور و آمارهای نامشخص

حجت‌الاسلام حق‌شناس در ادامه با اشاره به وضعیت وخیم حفظ قرآن در کشور و برخی آماردهی‌ها گفت: مسئولان باید به این خواسته مقام معظم رهبری که در سال 68 فرمودند باید یک میلیون حافظ تربیت شود و سپس فرمودند 10 میلیون حافظ تربیت شود، ترتیب اثر دهند. آخرین آماری که سازمان دارالقرآن الکریم از حافظان کل قرآن که این مدرک را دریافت کرده‌اند، اعلام کرده، هنوز دو هزار حافظ کل نشده است.

وی در پایان صحبت‌های خود به وضعیت حفظ قرآن کریم در کشورهای اسلامی پرداخت و گفت: کشور همسایه ما، پاکستان، هفت میلیون حافظ دارد و کشور سودان با وجود اینکه 25 میلیون جمعیت دارد، پنج میلیون حافظ قرآن کریم دارد. 

captcha