‌نگاهی به آستان مقدس امامزاده شاهرضا
کد خبر: 3585387
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰

‌نگاهی به آستان مقدس امامزاده شاهرضا

گروه اجتماعی: بقعه امامزاده شاهرضا یکی از آثار ارزنده اسلامی از دوران صفویه است که در ورودی شهرضا، گنبد کاشی‌کاری این امامزاده توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، نام مبارک این امامزاده «جعفر» است،  وی به امر برادر خود امام رضا (ع) برای ارشاد مردم به این دیار سفر کردکه به دست ظالمان حکومت اموی در دامنه کوهی در سال ۲۰۳ هجری قمری به شهادت رسید.
بنا بر روایات بعضی از سیره‌نویسان و مورخین، شاهرضا فرزند شمس‌الدین محمد بن زیدبن حسن بن علی بن ابیطالب(ع) است؛ وی در خدمت امام العادل علی زین‌العابدین بن امام حسین (ع) بسر می‌برده و در نزد آن حضرت کسب فیض می‌کرده است.
امام زین‌العابدین (ع) او را بسیار دوست می‌داشت؛ آن حضرت «سید محمد رضا» ملقب به شاهرضا را بقلاع سمیرم و شهرضا فرستاد تا اقامت کند. که بدست گماشتگان هشام بن عبدالملک به شهادت رسید (نقل از صفی‌الدین اسحق الحسینی). 
سر این امامزاده واجب‌التعظیم در مسجد خواهران اصفهان زیارتگاه ارادتمندان اوست. او برادر احمدبن موسی کاظم(ع) معروف به شاهچراغ در شیراز و همچنین امامزاده شاه سید علی اکبر (ع) در روستایی به همین نام در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهرضا می‌باشد.
ساختمان اولیه این بقعه متعلق به عهد شاه اسماعیل اول موسس سلسله صفویه می‌باشد. به گفته مورخان ساختمان امامزاده شاهرضا در سال ۱۳۰۹ (هجری قمری) به دستورخواهر ناصرالدین شاه، مرمت و ضریح و حرم، نقره و آینه‌کاری شد. 
یکی از دیدنی‌های امامزاده شاهرضا نقاشی‌های زیبا و جالب آن است که در داخل حرم و زیر آینه کاری‌ها پنهان می‌باشد و در مرمت این مکان مشخص شد،اما زمان ترسیم آن‌ها معلوم نیست.
از دیگر آثار ارزشمند بقعه امامزاده، اشیاء قدیمی حرم است و دربین آنها لوح فولادی بسیارقدیمی مریوط به سنه ۱۳۲۴ دیده می‌شود که یک طرف آن زیارت‌نامه وارث و طرف دیگر زیارت‌نامه امامزاده شاهرضا حک شده است.
گنبد کاشی‌کاری ساخته شده از کاشی لاجوردی به سبک گنبد مسجد شاه اصفهان که سوره جمعه بر آن نقش بسته در سال ۱۳۶۰ به همت سید اسماعیل میربد و هنرمندان اصفهانی مرمت شد؛ این بقعه در سال ۱۳۵۸ شمسی به‌صورت کلی مرمت و دو مناره به آن اضافه شد.
با اندکی تامل در نوع ساخت این بنای مذهبی می‌توان به خلاقیت، ذوق و هنر هنرمندان ایرانی پی‌برد؛ گچ‌بری‌های زیبا، طرح‌ها و نقوش پرندگان که جلوه و شکوه خاصی به این مکان بخشیده و هر نظاره‌گری را به تحسین وا می‌دارد؛ آینه کاری‌های سقف همه شیوه‌ها و شگردهای، سر پنچه‌های هنرمندانی که قطعات را در قالبی از نقش‌های بدیع و سراسر نور و رنگ در هم آمیخته و هنر سنتی و ملی ما را به تصویر می کشاند.
کاشی کاری‌های امامزاده شاهرضا، توانمندی هنرمندان کاشی‌کاری است که بر کاشی‌های آبی لاجوردی نقش ندبه و دعا را می‌آرایند و آوای ثنا و دعا را برای زائران باز گو می‌کنند.
captcha