قرآن احیاگر فطرت و بهار احیاگر طبیعت/ بیان اولویت‌های شورای توسعه
کد خبر: 3586615
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲

قرآن احیاگر فطرت و بهار احیاگر طبیعت/ بیان اولویت‌های شورای توسعه

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دیدار نوروزی جامعه قرآنی با اشاره به اینکه قرآن و بهار در احیاگری شبیه به هم هستند،‌ به بیان برخی از تمهیدات و اولویت‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 96 پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مراسم دیدار نوروزی جامعه قرآنی در سال ۹۶ که امروز دوشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه در محل سالن اجتماعات خبرگزاری ایکنا برگزار شد، با اشاره به آیات تلاوت شده در طلیعه این محفل گفت: حقیقت قرآن یک حقیقت بهاریه است، ‌اگر خداوند «يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» را در این فصل تذکر می‌دهد قرآن نیز آمده است تا بهار جدیدی را برای انسانیت رقم بزند.
وی افزود: لذا استجابت به دعوت خدا و رسول خدا(ص) چیزی جز شدن بهاری شدن دل‌ها و روح‌ها به دنبال نداشته است و این نقطه کلیدی است که می‌تواند برای همه ما سرنوشت‌ساز باشد. قرآن احیاگر فطرت و بهار احیاگر طبیعت است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه چنین جلسه‌ای در طول سال برای قرآنی‌ها کمتر اتفاق می‌افتد، به آیه 200 سوره مبارکه آل عمران اشاره و تصریح کرد: آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» مناسب‌ترین آیه برای این جلسه است، که در آن یک صبر انفرادی و یک صبر جمعی مورد اشاره قرار گرفته است. صبر انفرادی آن چیزی است که هر کسی خود موظف به صبوری در آن است،‌ در صبر جمعی آن چیزی است که با هم صبر می‌کنیم.
محمدی اظهار کرد: صبر و پایداری در برابر سختی‌ها  و ناملایمات زندگی و خویشتنداری از شکایت به غیر خداست. صابر کسی است که در صحنه‌های گوناگون آزمون، مانند انجام اطاعت،‌ پرهیز از معصیت و در تلخی مصیبت، ‌بردباری و پایداری کند. اطلاق امر «اصبروا» شامل همه موارد انفرادی می‌شود چنانکه فرمان «صابروا» همه مصادیق صبر جمعی را در بر می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مرابطه نیز معنایی مشابه همین دارد و طبق این معنا اگر مصابره جایگزین صبر فردی شود و مرابطه جای حراست و نگهبانی انفرادی را بگیرد، نقص ناشی از رنجش و خستگی بعضی با توانمندی و پایداری افراد دیگر ترمیم خواهد شد. اصل ربط به معنای بستن و «رباط» به معنای ملازمت و مواظبت بر کاری است،‌ مرابطه مصادیق فراوان نظامی،‌ اجتماعی و ... دارد،‌ مانند انتظار بعد از نمازی برای فرارسیدن وقت نماز بعدی، آمادگی پا به رکاب بودن در راه خداوند، ‌مصابره و مرابطه همراه با تقوا سبب خیر و سعادت دنیایی و آخرتی است که از ان به فلاح تعبیر می‌شود.

قرآن احیاگر فطرت و بهار احیاگر طبیعت/ بیان اولویت‌های شورای توسعه

اولویت‌های شورای توسعه
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تصویب و تمهید اجرای اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی و تشکیل ستاد راهبری اسناد اشاره و بیان کرد: اسناد سه‌گانه توسعه فرهنگ قرآنی توسط کمیسیون‌ها و با همکاری دبیرخانه شورا تدوین شده و در مرحله نهایی بازنگری و تصویب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی است و سال 96 سال استقرار اسناد راهبری این اسناد و نخستین سال اجرای این اسناد است.
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود گفت: این اسناد به مثابه قرارداد و تعهدنامه میان مجریان کلان قرآنی کشور و در واقع سناریوی نقش‌آفرینی همه فعالان قرآنی در عرصه گسترده فعالیت‌های قرآنی کشور است. مطابق اسناد مجموعه‌ای از اقدامات ملی و کلان طراحی شده است که ذیل آن اقدامات کلان، اقدامات اجرایی پیش‌بینی شده است و کمیسیون‌ها و دستگاه‌ها برای این اقدامات شناسه اقدام اعم از مجری، نحوه و کمیت اجرا و ....تهیه می‌نمایند و ملزم به اجرای آن در بازه زمانی مشخص شده هستند. تمامی برنامه‌ها و تخصیص اعتبارات و ارزیابی‌ها نیز بر اساس موفقیت در تحقق این اهداف و اقدامات اسناد راهبری صورت می‌گیرد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: اجراسازی این اسناد در واقع ثمره ملموس و راهبردی از همگرایی ملی قرآنیان کشور و نتیجه عینی میوه‌دهی مجلس قرآنی نظام جمهوری اسلامی است.
محمدی در ادامه به آثار و نتایج این اسناد اشاره و اظهار کرد: محقق شدن نخستین برنامه‌ریزی راهبردی ملی توسعه فرهنگ قرآنی، شفاف سازی اقدامات، مطالبات و انتظارات شورا، هدفمندسازی فعالیت‌ها و ایفای نقش کمیسیون‌ها و جهت‌دهی به فعالیت‌های قرانی کشور، بازطراحی و بهبود ساختارهای قرآنی کشور و .. از جمله آثار این اسناد است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شرط موفقیت اجرای اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی، همدلی و عزم دستگاه‌های دولتی و عمومی و همراهی مجموعه‌های مردمی است. یکی از مشکلات موجود بر سر راه ما تعامل دستگاه‌های قرآنی، فقدان تعارف و عدم آشنایی از ظرفیت یکدیگر است. بر همین اساس یکی از اقدامات دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 96 تشکیل جلسات مجمع مشورتی شورای توسعه در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی عضو غیرعضو است.
captcha