تلاوت مجلسی و مسابقه‌ای، مکمل یکدیگرند
کد خبر: 3587939
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

تلاوت مجلسی و مسابقه‌ای، مکمل یکدیگرند

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و مدرس قرآن کریم با بیان اینکه اساس تلاوت در مصر مبتنی بر تلاوت مسابقه‌ای نیست بلکه در آنجا به تلاوت مجلسی و حس قرآنی توجه می‌شود، گفت: تلاوت مجلسی و مسابقه‌ای مکمل یکدیگر هستند و از همین رو امروز شاهد افزایش اهمیت و توجه به تلاوت مجلسی در بین قاریان ایرانی هستیم.

مجید حق‌پناه، قاری و مدرس قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در رابطه با آسیب‌ها و فواید برگزاری مسابقات قرآن، با بیان اینکه مسابقات قرآن در مجموع دو مزیت دارد، ابراز کرد: اولین مزیت این است که قاری در مسابقات قرآن تمام توان و نیروی قرآنی خود را به کار می‌گیرد و با کسب رتبه‌های قابل تحسین در رقابت‌های متعدد به مراحل بالاتر صعود می‌کند.
وی در رابطه با دومین مزیت مسابقات قرآن نیز افزود: جمع شدن قاریان کنار هم و آگاه شدن از شرایط روحی و جسمی یکدیگر می‌تواند به جنبه معنویت قرآن بیفزاید، علاوه بر این می‌تواند عاملی برای جذب نسل جوان به سمت و سوی قرآن باشد.
آسیب‌ مسابقات قرآن
این مدرس قرآن همچنین در رابطه با آسیب‌های مسابقات نیز گفت: از طرفی در فضای رقابت، شخص متسابق می‌تواند دچار استرس‌های روحی و روانی شود و ممکن است فردی که در تمامی مسابقات رتبه‌های برتر را کسب کرده است در یک مسابقه نتواند مجدد رتبه برتر را به دست آورد و همین امر موجب به وجود آمدن ناراحتی‌های روحی در وی شود.
حق‌پناه در رابطه با دیگر آسیب‌ها نیز اضافه کرد: همچنین در بعضی از موارد نادر عدم کسب موفقیت در مسابقات، موجب می‌شود شخص از محیط قرآنی فاصله بگیرد و حتی این فضا را ترک کند اما لازم به ذکر است که در مجموع، مسابقات قرآن مملو از اثرات مثبت و مفید است.
این قاری قرآن بیان کرد: در هر رقابت چهارچوب‌هایی وجود دارد که شخص متسابق باید برای شرکت در آن به این چهارچوب‌ها عمل کند تا بتواند به تبع آن رتبه‌های برتر را نیز کسب کند که در مسابقات قرآن هم این اصل پابرجاست.
وی تشریح کرد: این چهارچوب‌ها، توانایی‌های قاری را محدود نمی‌کند بلکه موجب بالا رفتن دقت قاری می‌شود و به مرور خود را با چهارچوب‌های مقرر در مسابقات وفق داده و به یکایک آن‌ها عمل می‌کند.
حق‌پناه در رابطه با تلاوت‌های مجلسی نیز اظهار کرد: امروزه در جوامع اسلامی به‌ویژه در مصر، تلاوت مجلسی از اهمیت بالاتری برخوردار است، از طرفی باید گفت که مصر، در این زمینه بسیار موفق بوده است.
آرامش قاری در تلاوت مجلسی و دل‌انگیزی آن برای مستمع
وی افزود: قاری در تلاوت مجلسی به این دلیل که اختیارات بیشتری دارد و پارامترهای محدودکننده و کنترل‌کننده در این نوع تلاوت کمتر است می‌تواند با آرامش بیشتری به قرائت بپردازد در نتیجه این نوع تلاوت برای مستمع دل‌انگیزتر است.
این مدرس قرآن تصریح کرد: یکی از عوامل مهمی که توانست مصر را در این زمینه قرائت و تلاوت مجلسی موفق کند، این بود که اساس تلاوت قاریان مصری مبتنی بر تلاوت مسابقه‌ای نیست و به تلاوت مجلسی و حس قرآنی توجه می‌کنند.
تلاوت مجلسی و مسابقه‌ای، مکمل یکدیگرند
وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر قاریان ایرانی نیز به تلاوت مجلسی اهمیت بیشتری می‌دهند و لازم به ذکر است که تلاوت مجلسی و مسابقه‌ای مکمل یکدیگر هستند.
حق‌پناه در پایان با بیان اینکه دوری از مسابقات، می‌تواند سبب معنویت در تلاوت شود، اظهار کرد: هنگامی که هدف قاری مشخص ‌شود و صرفا برای رسیدن به جایگاه و امتیاز تلاوت نکند وارد شرایط معنویت در تلاوت می‌شود.
captcha