«سادات»؛ مؤسسه‌ای چشم انتظار حمایت‌‌های دولتی/ مهری که ماندگار شد
کد خبر: 3596883
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵

«سادات»؛ مؤسسه‌ای چشم انتظار حمایت‌‌های دولتی/ مهری که ماندگار شد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه سادات تهران با وجود نوپا بودنش توانسته گام‌های مؤثری در زمینه تقویت آموزش قرآنی مددجویان مرکز خیریه مهر ماندگار بردارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چهارمین سلسله نشست با «یاوران وحی» امروز، 17 اردیبهشت‌ماه با معرفی مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سادات استان تهران در سالن اجتماعات خبرگزاری ایکنا برگزار شد. در ابتدای این مراسم مرتضی اوحدی، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و در ادامه مهناز ناصری، مدیر مؤسسه سادات تهران به بیان گزارشی از فعالیت‌های مؤسسه پرداخت.
در ابتدای بیوگرافی از خودتان عنوان کنید؟
متولد سال 1353 از تهران و دارای مدرک کارشناسی از رشته الهیات از دانشگاه آزاد اسلامی هستم. از سال 1383 به مدت 11 سال در مؤسسه دارالتحفیظ مشغول فعالیت بودم و کارهای اداری و دفتری انجام می‌دادم تا اینکه به عنوان مدیر داخلی فعالیتم را ادامه دادم.
دوشنبه//////////// آموزش قرآنی مددجویان مرکز خیریه «مهرماندگار» به همت مؤسسه «سادات»
از چه زمانی به فکر را‌ه‌اندازی مؤسسه افتادید؟
از سال 1393 استارت تأسیس مؤسسه قرآنی را زدم به گونه‌ای که اساتیدی که داشتم من را تشویق کردند مؤسسه‌ قرآنی در شمال تهران به مانند دارالتحفیظ راه‌اندازی شود که من هم با پشتوانه و حمایت مالی که از سوی مادرم «بدری سادات ناصری» انجام شدم توانستم مؤسسه را از شهریورماه 1394 به صورت ثبت رسمی راه‌اندازی کنم و مجوز فعالیت آن را از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کنم.
راستش را بخواهید، هنگامی که پدر بزرگم به رحمت خدا رفتند، وصیت کردند که ثلث مالشان را صرف امور خیر کنند و بهترین کار راه‌اندازی مؤسسه خیریه بود که با عنوان «مهر ماندگار ناصری» راه‌اندازی شد. در کنار آن نیز مادرم با توجه به اینکه علاقه مددجوان خیریه را به آموزش قرآن دید هنگامی که پیشنهاد تأسیس مؤسسه را دادم از سوی مادرم حمایت مالی شدم و لذا مادرم گفت از این طریق مددجویان را برای فراگیری آموزه‌های قرآنی به مؤسسه راهنمایی می‌کنیم و از سوی دیگر نیز افرادی که نیاز به تهیه جهیزیه و کمک مالی دارند نیز برای دریافت حمایت‌های لازم به این مرکز خیریه معرفی می‌کنیم. اینگونه تعامل دو طرفه مؤسسه با این مرکز خیریه انجام شد.
درخصوص وجه تسمیه مؤسسه به عنوان «سادات»، می‌فرمایید؟
چون ما از خانواده‌ سادات طباطبایی هستیم دیدم که بهترین نام که گویاست «سادات» است لذا این عنوان را برگزیدیم.
از اهداف تأسیس مؤسسه بفرمایید؟
هدف اصلی مؤسسه تربیت قرآن‌آموزان در گروه‌های سنی مختلف به ویژه در گروه سنی کودکان و خردسالان است به گونه‌ای که در مؤسسه دوره‌های حفظ قرآن را برای خردسالان چهار ساله آغاز کرده‌ایم و برگزار می‌کنیم که با استقبال تشکیل می‌شود و با توجه به اینکه دو سال است که این مؤسسه در شمال تهران راه‌اندازی شده است اما استقبال مطلوبی از سوی خردسالان داشته‌ایم. بنابراین می‌توانم بگویم هدف اصلی تأسیس مؤسسه تربیت فرزندان قرآنی و پرورش اینها در راه دین و قرآن است.
چه تعدادی به عنوان کادر اجرایی و مربی با مؤسسه همکاری می‌کنند؟
در مجموع پنج نفر به عنوان کادر اجرایی و 10 مربی قرآن با مؤسسه همکاری می‌کنند. مربیانی که با مؤسسه همکاری می‌کنند بعضا از مربیان دارالتحفیظ هستند و یا اینکه از افرادی هستند که دوره‌های تربیت مربی سازمان تبلیغات را گذرانده‌اند و دارای مدرک تربیت مربی از این سازمان هستند.
چه دوره‌هایی در کنار کلاس‌های آموزش قرآن در مؤسسه برگزار می‌شود؟
علاوه بر دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن و حفظ نیز دوره‌هایی چون چرتکه، آموزش لگو، ریاضی و ... نیز برگزار می‌شود. علت برپایی این دوره‌ها نیز به دلیل وجود خانواده‌هایی هستنند که تمایل دارند فرزندانشان در عین حضور در محیط‌های قرآنی بتوانند از سایر دوره‌ها نیز استفاده کنند که استقبال نیز صورت گرفته است.
متأسفانه جامعه به سمت غیرمذهبی شدن می‌رود اما با این روند سعی کردیم بچه‌هایی که می‌خواهند در محیط و فضای قرآنی حضور داشته باشند بتوانند در عین حال نیز از دوره‌های غیرقرآنی نیز استفاده کنند.
به عبارت دیگر می‌توانم بگویم کلاس‌های حفظ قرآن مخصوص مقاطع دانش‌آموزی، تدبر در مفاهیم قرآن، زبان‌آموزی قرآن(طرح بشارت)، نهج‌البلاغه، دیداری تازه با قرآن، تفسیر قرآن و مکالمه عربی برای بزرگسالان و برای خردسالان نیز حفظ قرآن، آموزش نقاشی، آموزش چرتکه، لگو و زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود.
همچنین دوره‌هایی با موضوعات روانشناسی و مشاوره شامل برنامه‌ریزی مدیریت مغز، دانه‌های الماس(آیین همسرداری)، ازدواج موفق، جوجه طلایی(شیوه‌های تربیت فرزندان نسل امروز) و خلاقیت و همچنین کارگاه‌هایی با موضوعات هنری شامل خوشنویسی، نقاشی و زبان انگلیسی برگزار می‌شود.
دوشنبه//////////// آموزش قرآنی مددجویان مرکز خیریه «مهرماندگار» به همت مؤسسه «سادات»
تعداد قرآن‌آموزان مؤسسه چند نفر است؟
در مؤسسه حدود 150 قرآن‌آموز داریم که در سنین مختلف بانوان و آقایان هستند. همچنین دوره‌های این مؤسسه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 16 برگزار می‌شود. اما دوره‌های برای پسران از سنین چهار تا شش سال است.
آیا مؤسسه توانسته جایگاه خود را با وجود اینکه در شمال تهران است، پیدا کند؟
نمی‌توانم بگویم صددرصد موفق به این کار شده‌ام با وجود اینکه مؤسسات قرآنی در شمال تهران البته نه تنها به اذعان من بلکه به اذعان اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران کم هست و یا تعطیل شد‌ه‌اند اما آن طور که فکر می‌کردم از فعالیت‌های مؤسسه استقبال انجام نشده است یا به این دلیل که در کوچه فرعی است و یا به دلیل وجود سراهای محله هست که دوره‌ها را به صورت رایگان برگزار می‌کنند و بعضا نیز مادرانی که برای ثبت نام فرزندانشان به مؤسسه می‌آیند هنگامی که متوجه می‌شوند شهریه‌ برای دوره‌ها اخذ می‌شود می‌گویند برای قرآن چرا باید پول خرج کنیم و حال آنکه برای موارد دیگر نیز ریا‌ل‌ها پول هزینه می‌کنند اما حاضر نیستند برای فراگیری قرآن ریالی هزینه کنند.
آیا حمایت دستگاه‌های دولتی از مؤسسات قرآنی غیردولتی خوب است؟
متأسفانه مسئولان و از سوی دستگاه‌های دولتی حمایت لازم و آنطور که باید از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی انجام نگرفته است به گونه‌ای که بشود گفت از این طریق مشکلی از آنها حل شده است و امیدوارم ادغام اتحادیه‌ها منجر به ایجاد پشتوانه‌ای شود که محکم‌تر از گذشته به فعالیت مؤسسات قرآنی که به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند بها داده شود تا به رونق آنها روز به روز بی‌افزاید.
تعاملات مؤسسات قرآنی با یکدیگر چگونه است؟
متأسفانه مؤسسات قرآنی نمی‌دانم به چه دلیلی همکاری خوبی با یکدیگر ندارند و بعضا نوعی حس رقابت که به اشتباه و کاذب است در میان آنها قرار گرفته شده است و حال انکه نباید تشکل‌های قرآنی به دید رقیب به یکدیگر نگاه کنند بلکه همه در راستای ارتقای قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی و افزایش مؤانست مردم با قرآن گام‌ بر می‌دارند و هر گونه فعالیتی در این زمینه به برداشتن گام‌های بلندتر در این راستا کمک می‌کند.
دوشنبه//////////// آموزش قرآنی مددجویان مرکز خیریه «مهرماندگار» به همت مؤسسه «سادات»
در خصوص بخش‌های مختلف مؤسسه توضیح می‌دهید؟
مؤسسه دارای واحد آموزش، اداری و روابط عمومی و همچنین انتشارات است که با عنوان سادات و تحت نظارت مؤسسه فعالیت می‌کند و از سال گذشته دو کتاب در زمینه صلح امام حسن مجتبی(ع) و دیگری در خصوص حضرت رسول اکرم(ص) به چاپ رسانیده است که توسط مجموعه سادات فعالیت گروه پژوهشی مؤسسه است.
چشم‌انداز فعالیت آینده مؤسسه چیست؟
در نظر داریم که در کنار برپایی دوره‌های مؤسسه، همچنین دوره‌های تفسیر و تدبر در قرآن را از جزء اول قرآن شروع کینم چرا که توجه به تفسیر آیات و تدبر در قرآن موجب اثرگذاری در زندگی می‌شود.
آیا می‌توان از فضای مسجد برای رونق بخشیدن به مؤسسات قرآنی استفاده کنیم؟
معتقدم فضای مساجد برای برپایی کلاس‌های قرآن خوب است اما این فضا نیازمند وسایل کمک آموزشی است چون کلاس‌های مؤسسات دارای شرایط متفاوت هستند که نمی‌توان در مسجد ساماندهیشان کرد.
نظر شما در خصوص تخصصی‌سازی مؤسسات قرآن چیست؟
موافق آن هستم مثلا خودم برای سال تحصیلی 94-95 حدود 9 ماه تحصیلی را برای کسب مجوز فعالیت مقطع پیش‌دبستانی قرآن به آموزش و پرورش رفت و آمد کردم اما متأسفانه پس از طی کردن مراحل مربوطه به من گفته شد که شمال تهران از نظر برپایی دوره‌های پیش‌دبستانی اشباع شده است و حال آنکه ما تمامی شرایط لازم را از فضا گرفته تا کادر اجرایی و مربی‌های مرتبط برای برپایی این دوره داشته‌ایم که این ضربه بزرگی است.
برخی از مؤسسات توانایی برپایی دوره قرائت قرآن را دارند پس چه خوب است که طی بانکی مشخص شود که کدام مؤسسه توانایی برپایی چه دوره‌ای را دارد و یا مؤسسه‌ای توانایی برپایی دوره حفظ قرآن را دارد لذا بهتر است این مراکز قرآنی غیردولتی به صورت مشخص برای مخاطبانشان نشان داده شوند.
آیا ادغام اتحادیه‌ها را موجب پیشرفت فعالیت و عملکرد مؤسسات می‌دانید؟
طبق وعده‌ها و قول‌هایی که داده‌اند قطعا ادغام اتحادیه‌ها به نفع مؤسسات قرآنی خواهد بود و امیداورم به زودی شاهد آن باشیم.
همانطور که می‌دانیم مؤسسات قرآنی درگیر مشکلات مالی هستند، حمایت دولت باید چگونه باشد؟
دولت و بعضا دستگاه‌ها مرتبط در حوزه قرآن باید پشتوانه مالی و بودجه‌ای برای آن قرار دهند هرچند بودجه‌هایی نیز هست اما اینکه چرا بدست مدیران مؤسسات نمی‌رسد، جای سؤال است و یا صرف چه اموری می‌شود نمی‌دانم. بهتر است بگویم برخی از مؤسسات به دلیل مشکلات مالی که دارند اقدام به اخذ شهریه‌های زیاد و یا بعضا نیز دست به تولید چون انتشار کتاب و لوح‌های فشرده و ... و یا برپایی دوره‌های پیش‌دبستانی زده‌اند اینها جز مورد اول خوب است چون باعث رونق بخشید به فعالیت مؤسسات و از دیگر سو نشان دهنده ظرفیت مؤسسات به دیگران است اما اخذ شهریه‌های بالا موجب می‌شود نه تنها افراد به سمت قرآن نیایند بلکه از آن نیز به دلیل این هزینه بالایی که به آنها وارد می‌شود، فرار کنند که این خلاف رسالت و فعالیت مؤسسات قرآنی است مؤسسات باید زمینه را برای ورود علاقه‌مندان و تمامی مردم به فعالیت‌های قرآنی و آموزش قرآن فراهم کنند و نه اینکه خلاف آن عمل کنند.
دوشنبه//////////// آموزش قرآنی مددجویان مرکز خیریه «مهرماندگار» به همت مؤسسه «سادات»
درخواستی از مسئولان قرآنی کشور دارید؟
بله، از آنها می‌خواهم که اقدامات مثمر ثمری جهت ساماندهی مؤسسات قرآنی انجام دهند به گونه‌ای که مکانی برای فعالیت مؤسسات قرآنی در نظر بگیرند که آنها از پرداخت هزینه‌های سنگین اجاره‌بها رها شوند و از دیگر سو رایگان بودن انشعابات آب، برق و گاز نیز نیازمند پروسه‌ای چند ماه است و با وجود اینکه مکان‌های مؤسسات اجاره‌ای است و مادام به مکان‌های مختلف جابه جا می‌شوند این پروسه مادام تکرار می‌شود اما اگر قرار باشد مکانی را به این موضوع اختصاص دهند و اعلام کنند این مکان قرآنی است و دارای مجوز رسمی است و قبوض برق و گاز و آب رایگان باشد این موضوع کمک به مؤسسات می‌کند.
مسئولان روی فعالیت‌های قرآنی تمرکز نکرده‌اند بلکه بیشتر بر روی برپایی دوره‌های حفظ قرآن تکیه کرده‌اند که حافظ قرآن بدون عامل به آن فایده ندارد بلکه وظیفه اصلی ما فهمیدن تفسیر و تدبر در آیات قرآن است.
پیشنهادی به سایر مدیران مؤسسات قرآنی دارید که بعضا شاید به دلیل کمرنگ بودن حمایت دستگاه‌های دولتی، تعطیل شده‌اند؟
مدیران مؤسسات نباید از فعالیت‌های قرآنی دلسرد شوند باید توکلشان به خدا باشد تا بتوانند گام‌ها خوبی در این راه بردارند و اقدامات مطلوبی انجام دهند.
در پایان سخنی دارید، بفرمائید؟
در درجه اول از خدا می‌خواهم که توکلم به او را از دست ندهم و ثانیا ان‌شاءالله مادرم همیشه سلامت باشند که با کمک و حمایت او بتوانیم فعالیت‌های قرآنیمان را انجام دهیم و آن روز به روز گسترش دهیم.
حسن ختام این برنامه اهدای هدیه‌ای یادبو از سوی خبرگزاری ایکنا به سیده مهناز ناصری، مدیر مؤسسه سادات تهران بود.
یادآور می‌شود، این مؤسسه در خیابان دولت، خیابان اخلاق غربی، کوچه مطلبی نژاد، موچه لعل، پلاک 5 قرار دارد. همچنین علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات لازم از دوره‌های این مؤسسه می‌توانند با شماره 22639304 تماس بگیرند.
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
captcha