چرایی علاقه کم طلاب به درس اصول
کد خبر: 3598381
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
استاد حوزه عنوان کرد:

چرایی علاقه کم طلاب به درس اصول

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست علمی عوامل ظهور ساز و فهم معنا تاکید کرد: علاقه طلاب به درس اصول ناشی از عدم شناخت کارآیی آن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام  و المسلمین احمد فربهی، محقق حوزه امشب 20 اردیبهشت در نشست علمی «عوامل ظهورساز و فهم معنا» در مجمع عالی تفسیر گفت: مباحث اصولی، علم مستقل و فربهی شده است لذا خیلی در فهم متن دخالتی ندارد که این به نظر بنده نقیصه است.
وی با بیان اینکه گاهی این علم آنقدر مطول شده که مراد اصلی به فراموشی سپرده شده است افزود: در بررسی کتب مبانی تفسیر و زبان قرآن نیز دیده می‌شود تلاش‌های بزرگان ما در مباحث اصولی، پررنگ نشده است ضمن اینکه اصل کتبی مانند قواعد تفسیر را هم کم داریم.
فربهی با بیان اینکه عوامل معناساز و عوامل کاشف معنا دو مقوله متفاوت از یکدیگر است تصریح کرد: تئوری‌های مفسر در معنای وضعی  دخالت دارد لذا مفسر باید مبانی تفسیر قرآن را فرابگیرد.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر بابایی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نقد سخنان وی گفت: نقطه قوت بحث ارایه‌دهنده این است که تلاش کرده تا از اصول در تفسیر بهره‌برداری شود زیرا این نقیصه وجود دارد و چون طلاب به کارآیی علم اصول در فهم دین و متون دینی واقف نیستند رغبتی هم به آن ندارند و مفسران هم بهره چندانی از این علم برای تفسیر نبرده‌اند.
بابایی بیان کرد: در این ارایه، به دلالت تصوری از سوی ارایه‌دهنده بحث بهای زیادی داده شده است در حالی که خود اصولیون نیز به این مسئله بهای چندانی نداده‌اند زیرا این موضوع فقط تداعی معانی است.
وی با بیان اینکه علم به وضع از سوی واضع مهمترین عامل ظهورساز در معناست افزود: خوب بود مولف به عوامل ظهورساز کلام به صورت مستقیم می پرداخت در حالی که برخی مطالب بیان شده نقشی در ظهورسازی معانی نداشت. 
captcha