علیرضا مزروعی، دبیر گفتمانهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اعلام خبر تشکیل «مجمع اساتید گفتمانهای دینی» در سال جاری، گفت: تشکیل این مجمع سال گذشته تصویب و در سال جاری اجرایی میشود که بر اساس آن در 31 استان کشور یک مجمع اساتید گفتمانهای دینی استانی تشکیل و رئیس مجمع هر استان عضو مجمع کشوری خواهد بود.
وی در خصوص اهم راهبردهای مجمع اساتید گفتمانهای دینی کشور گفت: «تأکید بر رویکرد برونگرا و تعامل و همکاریهای بین دستگاههای فرهنگی و دینی»، «رصد فرصتهای تبلیغی به منظور دستیابی به فضای فرهنگی کشور»، «تقویت نقش هدایتی و حمایتی سازمان تبلیغات اسلامی برای شکلگیری و پیشرفت فعالیتهای فرهنگی ـ تبلیغی توسط نخبگان و فرهیختگان جامعه»، «شناخت ظرفیتها و قابلیتهای فردی و گروهی»، «هماندیشی و مبادله یافتهها و تجارب علمی، پژوهشی و اجرایی»، «شبکهسازی گروههای تخصصی در برگزاری گفتمانهای دینی» و «تشویق و معرفی گفتمانهای موفق اعم از اساتید و گروههای تخصصی» از مهمترین اهداف تشکیل این مجمع است.
مزروعی با اشاره به اینکه 4 عنوان کلی شامل: دین و زندگی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال و سواد رسانهای و فضای مجازی محور موضوعی گروههای تخصصی گفتمانهای دینی هستند، گفت: دهها موضوع در ذیل هر یک از این عناوین میگنجد و اساتید گفتمانهای دینی میتوانند به صورت تخصصی بر روی هر یک از موضوعات کار کنند.
دبیر گفتمانهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی از جمله اهدافی که در مجمع اساتید گفتمانهای دینی دنبال میشود را تبادل نظر، هماهنگی، همسویی، تعمیق و گسترش تجارب با رویکرد فعالیتهای آموزشی ـ پژوهشی اساتید فعال عرصه فرهنگ دینی استانها و توانمندسازی و مرجع سازی شخصیتهای فرهنگی تأثیرگذار اعلام کرد.
وی خاطر نشان کرد: در تدوین این برنامه سعی شده است تا با شناخت فعالیتهای اصلی سازمان تبلیغات اسلامی و شرایط محیطی که سازمان در آن فعالیت میکند اهداف و راهبردهای گفتمان دینی جامعه تدوین و با تعریف شاخصهای اندازهگیری نتایج فعالیتها ارزیابی شود.
مزروعی اضافه کرد: رویکرد مأموریتی این مجمع فعالیت علمی، پژوهشی، آموزشی، هدایتی و نظارتی خواهدبود.
وی در پاسخ به این سؤال که تشکیل این مجمع چه کمکی به وضعیت گفتمانهای دینی هر استان خواهد کرد؟ گفت: اساتید بومی که در هر استان حضور دارند هم با خرده فرهنگهای هر منطقه در ارتباط مستقیم هستند و هم با آنچه که مسئله و دغدغه فرهنگی و اجتماعی استان است. این اساتید با تبادل نظر و نگاه پژوهشی میتوانند هم در مسئله شناسی و هم حل مسئله از لحاظ کارشناسی مؤثر باشد.