ارسال 132 مقاله از 22 کشور به اولین کنفرانس شناسایی ظرفیت فضای مجازی
کد خبر: 3625744
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲

ارسال 132 مقاله از 22 کشور به اولین کنفرانس شناسایی ظرفیت فضای مجازی

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر علمی اولین کنفرانس ظرفیت‌شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی از ارسال 132 مقاله از 22 کشور به این کنفرانس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عابدین سیاحت اسفندیاری، دبیر علمی اولین کنفرانس ظرفیت‌شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی امروز دهم مردادماه در نشستی خبری گفت: این کنفرانس، اولین کنفرانسی است که از سوی دانشگاه مجازی المصطفی(ص) برگزار می‌شود و به هفت زبان نیز دریافت مقاله دارد.

وی افزود: امروز کسی نمی‌تواند منکر فضای مجازی و ضرورت استفاده از آن به عنوان یک ضرورت شود و ناگزیر هستیم که چون در این فضا زیست داریم از آن بهره لازم را در راستای اهداف خودمان ببریم.

سیاحت تصریح کرد: ممکن است در دوره‌ای برخی فضای مجازی را تهدید می‌دانستند ولی امروز می‌توان از آن به عنوان فرصت بهره لازم را ببریم و حتی کسانی هستند که قبلا مخالف این فضا بودند اما خودشان امروز از فعالان فضای مجازی محسوب می‌شوند.

سیاحت با بیان اینکه بحث از دین در این کنفرانس به معنای عام خود یعنی همه ادیان و مذاهب و مکاتب فکری است عنوان کرد: تاکنون 231 نفر از 22 ملیت برای حضور در این کنفرانس ثبت نام کرده‌اند و 132 مقاله نیز 15 ملیت به کنفرانس و به زبان‌های فارسی، ترکی آذری و استانبولی، اردو، انگلیسی، فرانسوی و ... ارسال شده است.

وی ادامه داد: این آثار از ایران، هندوستان، اندونزی، استرالیا، آمریکا، آذربایجان، اوکراین، گابن، ترکیه، عربستان، کانادا و ... به این کنفرانس ارایه شده است.

دبیر علمی اولین کنفرانس اظهار کرد: فراخوان این کنفرانس تا 15 مردادماه ادامه دارد و بعد از آن دیگر چکیده دریافت نمی‌شود و علاقه‌مندان فقط می‌توانند اصل مقالات خود را ارسال کنند.

وی با بیان اینکه زمان برگزاری این کنفرانس روزهای 27 و 28 مهرماه در قم خواهد بود عنوان کرد: آخرین فرصت برای ارسال اصل مقالات به این کنفرانس تا پایان شهریورماه سال جاری خواهد بود.

سیاحت اسفندیاری ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، اردو، فرانسه، ترکی استانبولی و آذری از طریق miu.ac.ir و یا از طریق وبگاه hamayesh.miu.ac.ir/cyberspace به دبیرخانه ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32114177 تماس بگیرند.

دبیر علمی اولین کنفرانس بیان کرد: فرایند داوری این مقالات نیز در سه مرحله و توسط چهار داور صورت می‌گیرد تا فرایند دقیق و عادلانه‌ای طی شود.

سیاحت اسفندیاری از برپایی بیش از 30 نشست علمی خبر داد و گفت: برای برپایی این تعداد نشست برنامه‌ریزی شده است ولی تاکنون سه نشست برگزار شده و هر مقداری که بتوانیم به زبان‌های مختلف و در داخل و خارج کشور برگزار خواهیم کرد همچنین نشستی به زبان آذری برگزار شده و هفته آینده نیز نشستی به زبان انگلیسی برگزار خواهد شد.

دبیر علمی کنفرانس از همکاری برخی نهادهای حوزوی از جمله انجمن ارتباطات حوزه، مرکز نور، دانشگاه ادیان و مذاهب، الزهراء(س) و مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه خواهران در این کنفرانس خبر داد و بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این کنفرانس آن است که نمایه مقالات در چندین مرکز معتبر دنیا از جمله در isc، sid  و ... نمایه‌گذاری می‌شود و نشریات برخی کشورها نیز مقالات برتر را چاپ می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری دو روزه کنفرانس تصریح کرد: در این کنفرانس دو روزه شخصیت‌های کشوری مسئول در امر فضای مجازی و شخصیت‌هایی از خارج کشور دعوت خواهند شد همچنین در حاشیه آن نیز نمایشگاه و کارگاه آموزشی دایر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه خروجی این همایش نیز چاپ مقالات در قالب کتاب است و اولین بهره گیرنده آن نیز دانشجویان دانشگاه مجازی المصطفی(ص) است اظهار کرد: یکی از محورهای ویژه همایش دعوت از شخصیت‌های علمی با دیدگاه ها و آراء متضاد و متقابل است تا فضای باز علمی شکل بگیرد و در دوره‌های بعد همایش، به ارایه راه کار در مورد تقویت آموزش‌های دینی در این فضا خواهیم پرداخت.

یادآور می‌شود، ظرفیت‌های آموزشی موجود در فضای مجازی؛ ظرفیت‌های فضای مجازی در گفتگوهای ادیانی و تقریب مذاهب؛ ظرفیت‌های فضای مجازی در توسعه و تقویت زیست مسالمت‌ آمیز بین‌‌الادیانی؛ تأثیرات فرهنگی آموزش مجازی در رفتار دانش‌پژوهان عرصه دین ؛توصیف و تحلیل وضعیت موجود آموزش دینی در فضای مجازی؛ نقش حکومت‌ها و نهادهای دینی در آموزش مجازی از جمله محورهای این کنفرانس است.

همچنین نقش سازمان‌ها و مؤسسات غیر دولتی(NGO) در ارتقای سطح دانش و بینش دینی در فضای مجازی؛ راهبردهای توسعه‌ای و سازمانی آموزش دینی مجازی؛ نقش متقابل آموزش حضوری و مجازی در ارتقای سطح آموزش‌های دینی؛ متدهای ارزیابی سطح ارتقای دینی در آموزش‌های مجازی؛ فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آموزش معارف دینی با استفاده از فناوری‌های جدید ارتباطی؛ مزیت‌های محتوای دینی در ارتقای سطح آموزش دینی در فضای مجازی؛ ارزیابی میزان تأثیر ابزارها در آموزش مجازی به ویژه نقش بانک‌های اطلاعاتی، کتابخانه دیجیتال و... دیگر محورهای تشکیل دهنده این کنفرانس است.

مدل‌های آموزش پژوهش‌محور تربیت مدار در فضای مجازی؛ آخرین دستاوردها در آموزش‌های دینی در فضای مجازی؛ نقش فناوری‌های نوین در توسعه آموزش‌های دینی مجازی؛ مطالعات آینده‌نگر در آموزش دینی در فضای مجازی و... دیگر محورهای تشکیل دهنده این کنفرانس هستند.

captcha