به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) مرکز فرهنگی دانشجویی
امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد ارتحال
امام خمینی(ره) ویژهنامهای با عنوان «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، بررسی ابعاد دانشگاه
اسلامی تمدنساز در نگاه امام خمینی(ره)» منتشر کرد. مشروح گفتوگوی ساسان شاهویسی،
رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی با این نشریه را در ادامه میخوانید:
ساسان شاهویسی، رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی،
درباره جایگاه دانشگاهیان در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: مشخصاً دیدگاههای
حضرت امام خمینی(ره) مسبوق به ایجاد باورها، ظرفیتسازی در بینشها، قابلیت کردن
ارزشها و نهایتاً نهادینه کردن تربیتپذیری انسانها و به عبارت بزرگتر جامعه
بشری بوده است. عمدتاً دیدگاههای حضرت
امام، معطوف به این نکته بود که بایستی قابلیت، شناخت، باورمندی و ظرفیتسازی که
تفکر اسلامی دارد را بتوانیم در جامعه و چهبسا در جهان متجلی کنیم.
شاهویسی ادامه داد: مهمترین دغدغه آزمونی برای تحقق این
فرآیند و روند بزرگ، چیزی غیر از انسانهایی نبوده است که قابلیت و استعداد درک
عمیق و ظرفیت برای بیان بسط این نکته را در سطح جامعه جهانی داشته باشند.
رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی یادآور شد: عموماً
یکی از متقدمین گروههایی که نقشی اساسی در برجسته کردن ظرفیتها، ارزشها و تغییر
بنیادین در بینش و باور مردم دارند، انسانهای فاکر و معلمینی هستند که هم بیانی
زیبا و آراسته و هم درک عمیقی از اتفاقات و رویکردها دارند.
وی افزود: صرفنظر از چالشهایی که جریانات روشنفکری سعی
کردند، زیرساختها و بناهای مستحکم ایران اسلامی را دچار چالش کرده و آن را به
استکبار وابسته کنند، دیدگاههایی که حضرت امام(ره) برای این طبقه از جامعه بیان
کردند، دیدگاه انسانهای روشنگر، روشنبین و روشنضمیر است.
شاهویسی تأکید کرد: این امر، تفاوتی اساسی با آن نقشپذیری
دارد که بخش مهمی از دانشگاهیان و دانشجویان در پیش از انقلاب اسلامی به آن باور
داشتند. حضرت امام خمینی(ره) ضمن برجسته کردن این نکته که بایستی دانشگاهیان به
خودسازی و نهایتاً به نقاط اوج و تجلیگاه اسلام راستین دست پیدا کنند اما بایستی
یک باور بزرگتری را هم در کنار آن پرورش دهند و آن اینکه بهواسطه خاستگاه انسان
متعالی و بهعنوان جامعه روشنفکر، ظرفیتهای تربیتپذیری انسانها را در کشور بیان
کنند و قابلیتهای دین اسلام را در جامعه خود ترویج کنند.
وی افزود: حضرت امام(ره) معتقد بودند که دانشگاهیان باید برخلاف
بعضی از اندیشمندان و دانشمندانی عمل کنند که بهطرف علم رفتند و توانستند سواد و
ظرفیت علمی پیدا کنند اما آن سواد و علمی که پیدا کردند در خدمت دشمنان، معاندین،
استکبار و نهایتاً وابستگی فکری و شخصیتی برای این قشر قرارگرفته است. همچنین
دانشگاهیان بایستی با زدودن افکار و زنگارهایی که تفکر روشنفکری با نحلههای
وابسته به جریانهای بزرگ سیاسی، اقتصادی و بعضاً فرهنگی به وجود آورده است، به نقش
اساسی خودشان در عمق جامعه و چهبسا در جامعه جهانی بپردازند.
رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی یادآور شد: چهبسا
در اندیشه حضرت امام(ره) این دانشگاهیان هستند که با همافزایی در کنار حوزویان میتوانند
بزرگترین کار، یعنی برجستهسازی تفکر انقلاب اسلامی و نهایتاً داعیهداری جامعه
بشری برای گشودن انسدادهای فکری که امروز جامعه بشری با آن موجه است را بر عهده
بگیرند.
شاهویسی در پایان گفت: ایشان مطرح میکردند که جایگاه
دانشگاه به جهت انسانسازی، به جهت روشنگری، به جهت ظرفیتسازی و متبلور کردن
ارادهها، یکی از برجستهترین و درعینحال مرکزیت هسته قابلیتمند کردن انسانها
در تربیت آینده و مسئولیتپذیری آنهاست و از این جهت نقش برجستهای برای
دانشگاهیان و دانشجویان به عنوان آیندهسازان کشور و نظام قائل بودند.