نخبگی در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیازمند بازتعریف است
کد خبر: 3632240
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵

نخبگی در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیازمند بازتعریف است

گروه فعالیت‌های قرآنی: در خصوص نخبه قرآنی شاید در وهله اول به ذهن برسد هر کس در حوزه قرائت و حفظ و.. رتبه‌ای و مقامی کسب کند نخبه قرآنی است اما به نظر می‌رسد نخبه قرآنی را باید به گونه دیگری تعریف کرد.

میثم کهن‌ترابی عضو هیأت علمی دانشگاه بزرگمهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: برای حمایت از نخبگان قرآنی نیاز است که تعریف  دقیقی از فعال و نخبه قرآنی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: فعال قرآنی را می‌توان به هر کسی که در حوزه قرآنی کاری انجام می‌دهد اعم از خطاطی، تذهیب، قرائت، حفظ و.. خطاب کرد که بی‌شک این افراد باید مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرند که در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

کهن‌ترابی بیان کرد: در خصوص نخبه قرآنی شاید در وهله اول به ذهن برسد هر کس در حوزه قرائت و حفظ و.. رتبه‌ای و مقامی کسب کند نخبه قرآنی است اما به نظر می‌رسد نخبه قرآنی را باید به گونه دیگری تعریف کرد.

وی ادامه داد: نخبه قرآنی باید به کسی اطلاق شود که نیازهای جامعه را یافته و توانسته است پاسخ سؤالات و نیازهای جامعه را از قرآن دریابد که چنین کسی بی‌شک نیازمند برخورداری از تخصص‌ها و توانمندی‌های متعددی است که چنین فردی اگر قاری وحافظ باشد امتیاز بیشتری خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه بزرگمهر قائن گفت: برای شناسایی نخبگان قرآنی و اصولا نخبگان در حوزه فرهنگ در گام نخست باید به این سؤال پاسخ دهیم که شناسایی نخبگان قرآنی با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ آیا تنها برای تقدیر و تجلیل که آن نیز ضروری است، صورت می‌گیرد.

کهن‌ترابی اظهار کرد: در حوزه فرهنگ نیازمند همکاری همه دستگاه ها هستیم و همانطور که در همه دنیا اینگونه عمل می‌شود مباحث فرهنگی باید توسط شورایی قدرتمند  سیاستگذاری شود و وظایف هر دستگاه به تناسب وظایفش تبیین و ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینکه به مقوله پژوهش‌محوری و قدرت پاسخ دهی به نیازهای جامعه در تعریف نخبگی مورد غفلت واقع شده است، بیان کرد:  همین غفلت و بی توجهی موجب شده که از ظرفیت نخبگان قرآنی به معنای حقیقی در جامعه استفاده نشود.

عضو هیأت علمی دانشگاه بزرگمهر قائن ادامه داد: در جامعه ما ممکن است افراد قاریان و حافظان برجسته قرآنی را بشناسند، اما سؤال این است که آیا به همان میزان پژوهشگران قرآنی را می‌شناسند و یا علاقمند به شناخت پژوهشگران قرآنی هستند.

کهن ترابی افزود: از جنبه دیگر هر چند هیچ قاری و حافظ و پژوهشگر قرآنی برای مسائل مادی فعالیت نمی‌کند، اما این نکته قابل تأمل این است که به عنوان مثال در مسابقات قرآن رتبه برتر قرائت و حفظ و رتبه برتر در بخش پژوهش هر کدام چه میزان هدیه دریافت می‌کنند؟

وی یادآور شد: در حقیقت باید به این نکته اشاره کرد که  قدرت پاسخ‌دهی به نیازهای جامعه و پژوهش محوری در تعریف نخبه قرآنی مورد توجه قرار نگرفته است در حالی که این موضوع بسیار مهم و اساسی است.

captcha