کد خبر: 3635460
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳

انطباق با منابع موثق؛ مهم‌ترین امتیاز آثار در جشنواره نقالی «غدیر»

گروه هنر: یک پیشکسوت نقالی و پرده‌خوانی گفت: با توجه به اعلام عناوین منابع در فراخوان دومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی «غدیر» که متقاضیان شرکت در این جشنواره باید از آنها استفاده کنند، خوشبختانه در اغلب آثاری که مورد ارزیابی قرار گرفت شاهد انطباق روایت آثار با منابع موثق تاریخی بودیم که این از امتیازات جشنواره است.

محسن میرزاعلی؛ عضو هیئت بازبین دومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی«غدیر»(علوی) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: خوشبختانه با وجود آنکه تنها دوسال از عمر این جشنواره می‌گذرد و باید اذعان کرد که اتفاق منحصر به فردی در زمینه هنر نقالی و پرده‌خوانی با موضوع پرداختن به شخصیت و سیره امیرالمؤمنین(ع) به واسطه برگزاری این جشنواره رخ داده است اما استقبال از این رویداد مهم در عرصه هنر دینی بسیار چشمگیر بود و ما نسبت به دوره نخست آن شاهد حضور نقالان و پرده‌خوانان فراوانی بودیم که حتی از شهرستان‌ها برای اجرای نقالی  و پرده‌خوانی متقاضی شرکت در این جشنواره بودند.

وی ادامه داد: در مجموع چیزی بالغ بر 22 تقاضا از شهرستان و در همین اندازه نیز از تهران برای حضور در جشنواره به دبیرخانه واصل شد که هیئت بازبین و انتخاب با احتساب پیشکسوتان و افراد صاحبنام در این عرصه، 31 فرد نقال و پرده‌خوان را برای حضور در مرحله نهایی جشنواره انتخاب کردند.

این هنرمند پیشکسوت نقالی و پرده‌خوانی تصریح کرد: نکته قابل توجه در بررسی آثار این دوره از جشنواره اینکه علاوه بر افزایش کمی آثار شرکت‌کننده نسبت به دوره پیشین، با توجه به اینکه در فراخوان جشنواره منابعی که  دوستان متقاضی باید از آنها برای نقالی و پرده‌خوانی خود استفاده کنند ذکر شده بود که عبارت بودند از دیوان فواد کرمانی، دیوان صغیر اصفهانی، دیوان شهریار ،حمله‌های حیدری، قضاوت‌های حضرت علی(ع)، علی(ع)نامه، سیره حضرت علی(ع)، داستان دوران جوانی امیرالمومنین امام علی (ع)(انتشارات سروش)،حماسه‌های امام‌علی(ع)،حیدرنامه و... و شاهد بودیم که در اغلب موارد در نقل‌ها و پرده‌خوانی‌ها از این منابع سود برده شده است که این مسئله نقطه قوت این دوره از جشنواره است.

وی بر اهمیت این نکته تأکید کرد و گفت: به هر حال گاه پیش آمده که یک نقل و یا یک مجلس پرده‌خوانی در اوج هنر و کاملاً حرفه‌ای اجرا شده باشد اما از آنجا که برپایه اقوال مشهور و منابع متقن نبوده است لذا اعتبار سندی خود را از دست داده و به انواع و اقسام مطالب غلوآمیز و غیرمستند متمایل شده است که از این نظر فاقد ارزش تشخیص داده شده و چندان توجهی به آن نشده باشد.

میرزاعلی در ادامه گفت: حتی برخی از دوستان نقال و پرده‌خوان در ارائه آثار خود به منظور ارزیابی نهایی و راه‌یابی به جشنواره از منابع دیگری غیر از آنچه که در فراخوان ذکر شده بود استفاده کرده بودند که با تطبیق دادن با منابع مکتوب مورد نظر، صحت آنها توسط هیئت بازبین محرز و به جشنواره راه پیدا کردند.

وی در پاسخ به این پرسش ایکنا که با توجه به ضعف در زمینه پژوهش و بخش مطالعاتی در حوزه گونه‌های سنتی و آئینی نمایش‌های ایرانی همچون نقالی و پرده‌خوانی تا چه اندازه ضروری است که مباحث پژوهشی به بخش‌های این جشنواره اضافه شده تا از این رهگذر شاهد ارائه مقالات مرتبط از سوی پژوهشگران و محققان باشیم، گفت: با وجود پژوهش‌های خوبی که در  این زمینه به انجام رسیده است و ما اساتید برجسته‌ای در این حوزه داریم که تألیفات ارزنده‌ای در قالب کتاب و مقالات داشته‌اند اما همچنان نیاز به طرح مباحث تکنیکی و هنری در این عرصه داریم که این جشنواره محفل مناسبی برای پرداختن به این بخش است که البته نیازمند تشکیل یک هیئت علمی برای آن هستیم و اختصاص بودجه‌ای مجزا که کیفیت اجرای این بخش را تضمین کند.

این هنرمند پیشکسوت نقالی و پرده‌خوانی افزود: نکته مهم دیگری که در این دوره از جشنواره به آن توجه شد و امیدواریم در دوره‌های آتی جدی‌تر به آن پرداخته شود، مبحث گونه‌هایی از اجرای نقالی است که به عنوان زیرمجموعه این هنر محسوب می‌شوند و از جمله آنها می‌توان به منقبت‌خوانی، مدح خوانی و ستایش خوانی اشاره کرد؛ موازین و مختصات اجرای چنین اشکال نمایشی در این دوره از جشنواره تبیین شد، آثاری به شکل الگو برای هنرمندان نسل جوان نقال به اجرا درخواهد آمد تا از دوره‌های آتی شاهد اجرای آثاری در این حوزه باشیم.

یادآور می‌شود، دومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی «غدیر»(علوی) به دبیری حسین عالم‌بخش از 13 تا 17 شهریور برگزار خواهد شد.

 

 

   

captcha