حسین اسدی مقدم از فرهنگیان پژوهشگر فرهنگ عامه و مسئول موزه خصوصی بشرویه در گفت و گو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: مردم شهرستان بشرویه طبق یک آیین و رسم قدیمی که قدمت این آیین مذهبی به دوره افشاریه بر میگردد، با صلات کشیدن بر روی پشت بام «حسینیه تاریخی حاج علی اشرف» آغاز محرم را اعلام میکنند.

وی افزود: جمعی از «سادات» به عنوان نقباء حسینیه حاج علی اشرف به همراه
تعداد زیادی از علاقه مندان و دوستداران اهل بیت (ع) در پشت بام حسینیه لحظاتی بعد
از طلوع آفتاب اول ماه محرم جمع میشوند و یکی از سادات محترم اشعار محتشم کاشانی را
با صدای بلند مداحی میکند.
این پژوهشگر اظهار کرد: این آیین زیبا نسل به نسل و سینه به سینه از نیاکان
و گذشتگان ما منتقل شده و هدف از صلا کشیدن یا همان ندای حزن و ماتم سادات در غم امام
حسین(ع) این بوده که مردم خود را برای عزای حسینی آماده کنند.
اسدی مقدم یادآور شد: در این نجوا اشعاری همچون «باز این چه شورش است که در
خلق عالم است» باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است خوانده شده و عزاداران حسینی
که در این آیین شرکت کرده اند نیز تکرار می کنند.

سپیده قلندری اسفدن