ملکی، دبیر دفتر سازمان فضای مجازی سراج در شهرستان ماسال در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، اظهار کرد: یکی از معضلات امروز در بین کودکان و نوجوانان، استفاده نادرست از فضای مجازی و عدم مدیریت این فضا توسط پدران و مادران است.
وی با اشاره
به لزوم مدیریت رسانه در خانواده، گفت: باید کلا سهای مجزا برای پدران و مادران و
دانش آموزان در این زمینه برگزار شود تا هر کدام از این اقشار آسیب ها و فرصت های فضای مجازی را بشناسند.
ملکی عدم آگاهی
پدران و مادران از آسیب های
فضای مجازی، عدم آگاهی اولیا از شیوه های
مدیریت رسانه در خانواده»، اعتماد بیش از حد به فرزندان و واگذار کردن تربیت و
پرورش فرزندان به صدا و سیما، مدارس و رسانه را از جمله دلایل اصلی عدم مدیریت و کنترل
خانواده ها در موضوع فضای مجازی دانست.
دبیر دفتر
سازمان سراج در ماسال اضافه کرد: مدیریت رسانه در خانواده شامل 10 اصل اساسی است
که باید به ترتیب و به تدریج در خانواده پیگیری شود تا فرزندان و اولیای آنان از
آسیب های این فضا در امان بمانند
و در عین حال بتوانند از فرصت های آن نیز بهره مند شوند.
وی با بیان
اینکه خانواده باید بر بازی ها و فیلم ها
و وب گردی های فرزندان در فضای مجازی نظارت داشته باشد، گفت: خانواده نباید مالکیت
کامل گوشی و یا تبلت را به فرزندان زیر 16 سال واگذار کند و پدر و مادر حتما باید
دسترسی کامل به محتوای گوشی فرزندان داشته باشند.
ملکی ادامه
داد: متاسفانه مشاهده می شود که بعضی از پدران و مادران به بهانه حقوق خصوصی به فرزندانشان اجازه می دهند بر روی گوشی رمز و الگو قرار دهند، بدون اینکه پدر و مادر
از آن اطلاع داشته باشند.
این کارشناس
فضای مجازی گفت: نتایج بسیاری از تحقیقات داخلی و خارجی حاکی از اثر مستقیم بازی های
رایانه ای است و اعتیاد به فضای
مجازی را بر روی مغز اثبات کرده و حتی اثرات بعضی از بازی ها می تواند با اثرات
مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر برابری کند.
وی خاطرنشان
کرد: در بسیاری از بازی ها که فرزندان انجام می دهند اعمالی مانند سربریدن و آدم
کشتن با چاقو و سلاح گرم حتی زیر گرفتن با اتومبیل بسیار عادی جلوه داده می شود و
نهایتا همین اعمال برای کودکان و نوجوانان به امری عادی مبدل خواهد شد. علاوه بر این
در بسیاری از بازی ها ، سبک زندگی غربی غلط و انحرافات جنسی به کودک، نوجوان و
جوانان آموزش داده می شود.
دبیر دفتر
سازمان سراج در ماسال با اشاره به فضای آلوده اینستاگرام نیز گفت: اینستاگرام طبق
بررسی خود غربی ها از مضرترین شبکه های اجتماعی محسوب و موجب اضطراب، کاهش اعتماد
به نفس، ایجاد اعتماد به نفس کاذب و خودشیفتگی می شود، زیرا در اینستاگرام فرد به
مرور به این نتیجه می رسد که باید برای ماندن در این فضا و افزایش رتبه و دنبال کننده ها،
مطالبی را منتشر کند که مغایر با فرهنگ ایرانی – اسلامی و اخلاق اجتماعی است لذا
آرام آرام به این سمت حرکت می کند و ناخودآگاه از این فضا متاثر می گردد.