به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از اتقان نیوز؛ در ادامه بررسی راهکارهای خودکفایی و استقلال مالی مؤسسات قرآنی، این بار به سراغ رضا یاوری، مدیرعامل مؤسسه قرآنی تسنیم لنجان رفتیم.
وی در ارائه مشاوره کسب و کارهای قرآنی و در زمینه تولید ایدههای ناب و درآمدزایی قرآنی به فعالیت میپردازد.
یاوری با اشاره به اینکه یک مدیر فرهنگی باید در ابتدای هر اقدامی، هدف خود را مشخص کند، گفت: بسیاری از مدیران مؤسسات قرآنی با اینکه سالهاست در حوزه قرآنی فعالیت میکنند، اما هدفی برای فعالیت خود مدنظر ندارد و صرفاً درگیر برگزاری دورههای کلیشهای و تکراری آموزشی، مراسم مذهبی و.. میشوند، این یکی از موارد بسیار مهم است.
وی افزود: متاسفانه شاهدیم که مدیران به مسائل روز مدیریتی آشنا نیستند و به دانش معارفی و قرآنی خود بسنده میکنند و با همین عدم آگاهی و توانمندی خود، عامل ضعف فعالیت مؤسسه خود خواهند شد.
این مدیر قرآنی در ادامه توانمندی کارکنان مؤسسات را بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: امروزه روز، مدیران قوی، جهت ارتقا و پیشبرد اهداف خود، از افراد توانمند در حوزه مورد نظر و متناسب به هدفی که دنبال میکنند، دعوت به همکاری کرده و آنها را به کار میگیرند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به هدفی که مدیر یک سازمان تعیین میکند، کسب و کار خود را گسترش داده و تمامی هزینهها و پرداختهای خود را متناسب با هدف و فعالیت مورد نظرشان صرف میکنند.
یاوری افزود: امروزه اکثر سازمانها به کوچک سازی روی آورده، بسیاری از فعالیتها توسط ماژولها صورت میگیرد و برونسپاری نقش پررنگی در تحقق اهداف سازمانها دارد، چراکه از این طریق بخش قابل توجهی از هزینههای جاری مؤسسات کاهش مییابد.
مدیر مؤسسه تسنیم لنجان افزود: ما موسسه داری را هم یک کسب و کار می دانیم، بنابراین حتماً باید هدف از تأسیس آن موسسه مشخص باشد، حتماً باید پلن خاصی موجود باشد که متاسفانه در حال حاضر مؤسسات ما چنین شرایطی را ندارد. در بسیاری موارد شاهد هستیم که مؤسسات در برههای زمان به یک نوع فعالیت روی میآورند و با متدهای تکراری دورههای تکراری را برگزار میکنند و طبیعتاً این اقدام نمیتواند مفید و مؤثر باشد.
وی گفت: این موضوع از جمله مواردی است که اگر حل شود، کمک بسیار شایانی به مؤسسات و مجموعههای مردمی خواهد کرد، البته این اتفاق، نیازمند آموزش و هدایت از سوی دستگاه یا نهادی فرادستی است.
یاوری در ادامه گفت: موضوع دیگری که مغفول مانده این است که خود اتحادیهها اگر بیایند در هر استانی واحد کسب و کار شکل بدهند و از تواناییهای مؤسسات استفاده کنند، مؤسسات هدایت شده و اتحادیه یا از آنها یا حمایت خواهد کرد و یا به هر حال آنها را در مسیری منتهی به نتیجه هدایت خواهد کرد و بدین ترتیب اتفاقاتی که در سیستم کسب و کار اتحادیه میافتد میتواند تمام داراییهای مؤسسات را تجمیع و متمرکز خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه مشاهده کردهایم که به طور مثال موسسهای در حوزه تولید محصول فرهنگی، محصولات عفاف و حجاب و ... آغاز به کار میکند، اما در زمینه فروش و توزیع محصول خود با مشکل مواجه است، در این حالت، اگر این فعالیت از یک مرکزی دیگر هدایت و جهت شده و برای این فعالیت برنامهریزی صورت گیرد، قطعاً اثرگذار خواهد بود. اما متأسفانه در حال حاضر این اتفاق نمیافتد و چون هدایت نمیشوند، به صورت قابل تأملی منجر به شکست میشوند.
یاوری گفت: به هر حال به نظر میرسد که اتحادیهها و حتی اتحادیه مرکزی میتواند، مؤسسات را در این زمینه حمایت کند. چون بعضاً مؤسساتی هستند که همچنان در نحوه کسب و کار، مدیریت و مؤسسهداری را دچار مشکل هستند و این وظیفه اتحادیه است که یک تشکل قوی را شکل داده و آن را در استانها گسترش بدهد و و بعد این توانمندسازیها در خود مؤسسات شکل بگیرد، همچنین اتحادیه باید تلاش کند، مؤسسات را از نظر دانشی ارتقا داده و در تدوین نقشه راه نیز به آنها یاری برساند.
یاوری در پایان تصریح کرد: مدیران مؤسسات باید توجه کنند که ما در عصر دیجیتال هستیم و این نکته را نباید فراموش کنیم که از امکانات و ابزارهای دیجیتال و ظرفیت فضای مجازی، با توجه به فراگیری و اثری که بر روی مخاطبین دارد، نهایت استفاده را ببریم.