زُهد؛ سرسلسله سیره علوی
کد خبر: 3651643
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۷

زُهد؛ سرسلسله سیره علوی

گروه فرهنگی: یک کارشناس مذهبی لرستان زهد را سرسلسله سیره علوی دانست و گفت: امام علی(ع) همواره در راه زنده نگه‌داشتن شعائر اسلامی تلاش می‌کرد، لذا انتظار می‌رود در برگزاری همایش‌های دینی مانند همایش «سیره علوی» به این موضوع توجه ویژه شود.

حجت‌الاسلام گوهری، از کاشناسان مذهبی لرستان و مسئول سابق عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد در گفت‌وگو باخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به این‌که تاکنون تحقیق و پژوهش‌های زیادی در رابطه با سیره و منش امام علی(ع) انجام شده است اما در حدی نیست که حق مطلب را ادا کند، گفت: علما و دانشمندان تلاش‌های زیادی را برای معرفی سیره امام علی(ع) انجام داده‌اند، اما در حد امیر‌المؤمنین علی(ع) نبوده است.
وی با بیان این‌‌که اگر سال‌های سال کار کنیم به بخشی از سیره واقعی امام علی(ع) نمی‌رسیم، عنوان کرد: در این رابطه صحبت‌ها و بحث‌های خوبی انجام شده است که غیرقابل انکار است، و اگر ما بخواهیم در رابطه با سیره امام علی(ع) مانند عبادت او، زهدش، صفای روح، جوانمردی، گذشت، شجاعت، صدق، اخلاص عمل، جان‌بازی، دوری از ظلم و ستم و مبارزه با آن و دیگر ویژگی‌ها و صفات این امام همام حتی یک کلمه گفته شود، می‌توان از آن کتاب‌ها نوشت.
گوهری با اشاره به این‌‌که یکی‌از سرمنشأهای سیره علوی، اخلاق امام علی(ع) است، اظهارکرد: اگر به این ویژگی‌ها توجه کنیم برای ما راه‌گشاست، چراکه اخلاق او، اخلاق یک انسان بزرگ است، به‌ویژه این‌که این انسان بزرگ مورد توجه همه، به‌ویژه خداوند قرار دارد.
مسئول سابق عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با بیان این‌که اولین خصلت و ویژگی امام علی(ع) که به چشم می‌آید، عبادت اوست، تصریح کرد: امام علی(ع) به پرهیزکاری و تقوا مشهور است و پارسایی و تقوای او از جنس پرستش و عبادت دیگر پارسایان نیست.
وی ادامه داد: عبادت حضرت علی(ع) یک جنس خاص دارد که نمی‌توان کسی را مانند او توصیف کرد، چراکه عبادت او مثال تلاش روزافزون برای پیوند تمام حلقه‌های عالم هستی بود و او برای این‌که چیزی را به‌دست آورد و یا این‌که جیزی را از دست ندهد خداوند را عبادت نمی‌کرد، بلکه عبادت او طوری بود که گویی می‌خواست زمین و آسمان را به هم پیوند دهد.
گوهری با بیان این‌که عبادت حضرت علی(ع) مفهومی از جهاد در راه پیوند زندگی با هرگونه خیر و نیکی است، تأکید کرد: امام علی(ع) نمودار بزرگی از شهادت در راه چیزی است که آن را عدالت می‌داند.
مسئول سابق عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد افزود: امام علی(ع) کسی است که می‌گوید: راستی را بر دروغ ترجیح دهیم حتی اگر با راست‌گویی به ما ضرر وارد شود و اگر با دروغ کار ما پیش رود.
وی تأکید کرد: شهید راه خدا که برای همیشه زنده و جاوید است را می‌توان از عبادت حضرت علی(ع) به‌دست آورد.
گوهری با اشاره به این‌که یکی دیگر از ویژگی‌های اخلاقی امام علی(ع) زهد است که سرسلسله سیره علوی است، بیان کرد: هرکس معنای عبادت را این‌چنین درک کند و به زندگی طوری نگاه کند که امام علی(ع) می‎نگریست سعادت دنیا و آخرت را به دست آورده است.
مسئول سابق عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که حضرت علی(ع) در زهد خود نیز صادق بود، عنوان کرد: این امام همام در همه کارها و هرآن‌چه که در قلب و زبان او برمی‌آید صادق است و همچنین در لذت دنیا نیز زهد می‌ورزد.
وی بیان کرد: حضرت علی(ع) برای متاع دنیا و لذت زودگذر زندگی عبادت نمی‌کند بلکه زندگی را برای اهداف بزرگ و خواسته‎هایی که با درون بزرگش هماهنگ باشد می‌خواهد.
گوهری، با بیان این‌که امام علی(ع) نسبت به عوامل دولت و حکومت خودش نسبت به امور دنیوی و ریاست دنیا بی‌رغبت است و لذتی که دیگران می‌بینند را خوار می‌شمارد، اظهار کرد: او با همسر و فرزندانش در خانه کوچک خلافت خود زندگی می‌کند و نان جویی را که می‌خورد همسرش با دستان خود پخته است و این درحالی است که کارگزاران و فرمانداران او از خوشی‌های شام، عراق، مصر و دیگر بلاد اسلامی برخوردار هستند.
مسئول سابق عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با بیان این‌که امام علی(ع) در زمان خلافت و همراه با خانواده‌اش در پایین‌ترین سطح جامعه زندگی می‎کرد که مبادا فقرا و ایتام را فراموش کند، خاطرنشان کرد: هر کسی‌که می‌خواهد پای در مسیر سیره علوی بگذارد باید این‌گونه زندگی کرده و همچنین روحی علی‌وار را می‌طلبد.
وی، افزود: همین روح علی‌وار در وجود مقام معظم رهبری وجود دارد که با این‌که رهبر بلاد اسلامی ایران است اما در یک محیط آرام و ساده زندگی می‌کند.
گوهری ادامه داد: امام علی(ع) رئیس حکومت است و از نان خشکی طعام می‌خورد که گاهی اوقات آن‌را با زانو می‌شکند، و در زمستان پوشاکی نداشت ‌بپوشد که جلوی سرما را بگیرد، این همان سیره علوی است که ما باید به آن برسیم و از آن الگو بگیریم.
مسئول سابق عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به نویسنده مسیحی جرج جرداق که کتاب «امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» را در رابطه با امام علی(ع) نوشته است، تصریح کرد: این نویسنده مسیحی در صفحه ۱۳۷ این کتاب آورده است که: «آیا علی می‌پذیرد در سرزمینی که بی‌نوایا و درماندگان آن بسیارند او از خوشی‌های زندگی استفاده کند».
وی ادامه داد: این نویسنده مسیحی در جایی دیگر در مقابل عظمت امام علی(ع) می‌گوید: پارساترین مردم دنیا علی است، این در حالی‌است که مشهور است که علی برای خود و خانواده‌اش آجری بر آجری نگذاشت، خشتی بر خشتی ننهاد، و دیواری را بالا نیاورد، او از سکونت در کاخ امتنان ورزید تا خانه او دور از خانه یتیمان و برتر از خانه آن‌ها نباشد.
گوهری با بیان این‌که یکی دیگر از خصلت‌ها‌ و ویژگی‎های اخلاقی امام علی(ع) جوانمردی اوست، اظهارکرد: حضرت علی(ع) مردانگی را با بهترین معانی آن و با هرچه این صفت می‌تواند داشته باشد مجسم می‌ساخت، و همچنین خویشتن‌داری و بزرگ‌منشی از خصلت‌های امام علی(ع) بود به‌طوری‌که دوست نداشت کسی را آزاد دهد ولو این‌که او را اذیت کرده باشد.
مسئول سابق عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که حتی اگر کسی قصد کشتن امام(ع) را داشت ابتدا او را امربه‌معروف می‌کرد و سپس به مبارزه می‌پرداخت، عنوان کرد: حضرت علی(ع) هیچ‎وقت ناسزاگویی نمی‌کرد طوری که در جنگ صفین وقتی سپاهیان به مردم دشنام می‌دادند، گفت: من دوست ندارم شما ناسزاگو باشید، اما اگر اعمال آن‌ها را شرح داده و حال آن‌ها را بازگو کنید شایسته‌تر است، و متوسل به نیرنگ و خیانت نشوید.
وی با اشاره به این‌‎که گذشت یکی دیگر از خصایص اخلاقی امام علی(ع) است، اذعان کرد: مروت و گذشت امام علی(ع) نادرتر از آن است که در تاریخ نظیری داشته باشد، یکی از نمونه‌های آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که در جنگ‌ها به سربازان سپاه فرمان می‌داد که مبادا در حال خشم و ناراحتی دشمن را که فرار می‌کند به قتل برسانید و یا زخمی‌ها را رها کنید.
گوهری با بیان این‌که امام علی(ع) همواره در جنگ‎ها سربازان سپاه خود را سفارش می‌کرد که پوشاک کسی را برندارید و همچنین مال کسی را به ناحق برندارید، عنوان کرد: حضرت علی(ع) بر دشمنان کشته شده در جنگ جمل نماز خواند و برای آنان از خداوند متعال طلب مغفرت کرد.
این کارشناس مذهبی لرستان ادامه داد: امام علی(ع) در پایان جنگ جمل عبدالله بن زبیر، عبدالله حکم و سعید بن عاص را مورد عفو قرار داد و این درحالی بود که این افراد برای مرگ و کشتن حضرت علی(ع) لحظه‌‌شماری می‌کردند، و درجایی دیگر دستور داد که ۲۰ نفر از یاران خود را به جرم بدگویی به عایشه ۱۰۰ ضربه شلاق بزنند که این‌ها همه نشانه گذشت این امام همام است.
وی با اشاره به عدالت بی‌نظیر و بی‌بدیل امام علی(ع)، اظهار کرد: صداقت، اخلاص و صدق امام علی(ع) صفاتی هستند که در رشته زنجیره بی‌انتها به هم پیوسته‌اند و از عالی‌ترین زنجیره‌هاست. حجت‌الاسلام گوهری، با بیان این‌که صدق حضرت علی(ع) به مرحله‌ای رسید که خلافت را از او گرفتند، تأکید کرد: امام علی(ع) از مکر و حیله بیزار بود و می‌گفت: من در کار دینم سازش نمی‌کنم و در حکومت خودم به کسی حق حساب نمی‌دهم.
مسئول سابق عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد افزود: امام علی(ع) در جایی دیگر می‌فرماید: به خدا سوگند که معاویه سیاستمدارتر و باهوش‌تر از من نیست ولی او مکر می‌کند و اگر مکر و نیرنگ زشت نبود من از همه مردم سیاستمدارتر بودم.
وی با اشاره به این‌که دیگر ویژگی اخلاقی این امام همام شجاعت است، بیان کرد: شجاعت در چارچوب عقل است و کار بدنی و جسمانی نیست بلکه خصلتی از نفس و مزایایی از ایمان است و به منزله عمل ناشی از اراده است و همچنین دفاع از حق، ایمان و نیکی است و هیچ قهرمان دلاوری به میدان مبارزه با حضرت علی(ع) نیامد که پابرجا بماند و از هیچ‌کس ترس و واهمه‌ای نداشت و در یک کلام ترس از مرگ نداشت.
گوهری ادامه داد: حضرت علی(ع) هر زمان که به مبارزه با هر قهرمانی می‌رفت ابتدا او را نصیحت و امربه‌معروف می‌کرد که این اوج شجاعت امام(ع) است.
این کارشناس مذهبی لرستان با اشاره به این‌که دوری از ظلم و ستم اصلی از اصول روح امیرالمؤمنین(ع) و خُلقی از اخلاق اوست، تأکید کرد: با کمی اندیشه پی می‌بریم که حضرت علی(ع) پیوند ناگسستنی با مردم‌دوستی دارد و بر نگه‌داری عهد و پیمان استوار است و پیمان شکنی در سیره حضرت علی(ع) قابل قبول نیست.
وی با بیان این‌که وفای به عهد یکی دیگر از ویژگی‌های اخلاقی امام علی(ع) است، تأکید کرد: امام(ع) همواره به سپاهیان خود تأکید می‌کرد؛ در هر زمان که با قهرمانی در میدان جنگ می‌ایستاد عهدی که از قبل با هم بسته‌اید را به یاد او آورید، به رویارویان خود به چشم برادری بنگرید، و سابقه عهد و پیمان را به یاد آن‌ها بیاورید.
گوهری افزود: امام علی(ع) در رویارویی با خوارج، ابتدا به ‌آنان به چشم برادر می‌نگریست، و از صلح و دوستی حرف به میان آورد و سپس سابقه عهد و پیمان را به یادشان آورد که شاید در نظر و عقیده آن‌ها تأثیر بگذارد و در پایان که دید هیچ تأثیری ندارد به جنگ با خوارج پرداخت، و در تمام جنگ‌هایی که شرکت داشت با دشمنی که با او سابقه دوستی داشت نمی‌جنگید مگر این‌که آن را به یاد او می‌آورد.
مسئول سابق عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که حضرت علی(ع) بهترین محافظ منافع مردم بود، اظهارکرد: شاهد این ادعا این است که در برابر درخواست برادر خود مبنی بر این‌که از بیت‌المال پول بیشتری به او بدهد مقاومت کرد تا جایی‌که برادرش به معاویه متوسل شد.
وی با اشاره به این‌که جرج جرداق درباره حضرت علی(ع) مطالب زیادی نوشته است، افزود: این نویسنده مسیحی در کتاب خود آورده است که؛ آیا علی پدر دلسوزی برای ملت خود نبود که همیشه کارمندان و فرمانداران خود را به نرمش و قطع نمودن دستان نفوذی سفارش می‌کرد.
گوهری، با بیان این‌که امام علی(ع) در نامه‌های خود که به کارگزاران و فرمانداران می‌نوشت، تأکید می‌کرد که داد مردم را از خود نیز بستانید و در دفع نیازمندی آنان شکیبا باشید و پشتیبان مردم باشد، تأکید کرد: امام علی(ع) در نامه خود به مالک‌اشتر این‌چنین نوشته که؛ بر مردم مانند حیوان وحشی و درنده نباش که خوردن آنان را مقدم بداری چراکه مردم با تو یا برادر دینی هستند و یا انسانی مانند تو، مکتب و سیره علوی این‌گونه است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که هیچ جای شگفت نیست که حضرت علی(ع) دادگرترین باشد، عنوان کرد: ما باید سیره حضرت علی(ع) را تبلیغ کرده و به گوش جهانیان برسانیم و به‌عنوان شیعه او، سیره علوی را سرلوحه و الگوی خود در زندگی قرار دهیم.
امام علی(ع) مقام انسانیت و روح انسانی را شرافت بخشید
وی، با اشاره به این‌که حضرت علی(ع) مقام انسانیت و روح انسانی را شرف بخشیده است، تصریح کرد: کسی به پای این امام همام نمی‎رسد که بین خود و توده مردم فرقی نمی‌گذاشت و اگر کسی از او شکایتی داشت مانند دیگر مردم خود او در محکمه حاضر می‌شد.
حجت‌الاسلام گوهری با بیان این‌که صراحت سرسلسله سیره علوی است، اظهار کرد: حضرت همواره تأکید داشتند که با دوست و دشمن به عدالت رفتار کنید، که خصلتی در نزد مردان بزرگ است و در سرچشمه اصلی خصایص امام علی(ع) می‌جوشد.
مسئول سابق عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد افزود: صراحت، راستی، اخلاص، مردانگی، عدالت، وفای به عهد، صداقت، شجاعت و دیگر ویژگی‌های اخلاقی همه با هم برادر هستند و در وجود حضرت علی(ع) یک‌جا جمع شده‌اند.
وی با اشاره به این‌که امام علی(ع) آن‌چه را که نمی‌خواست به زبان نمی‌آورد و با مکر و حیله آشنایی نداشت ولو این‌که می‌دانست مکر و حیله تنها را رهایی است، خاطرنشان کرد: همواره تکیه حضرت علی(ع) به سادگی و از تکلف بیزار بود، و می‌فرمود: اگر مؤمنی برادر خودش را به خجالت اندازد از او جدا شده است.
گوهری با بیان این‌که در وجود این حضرت خشونت وجود نداشت و سر تا پا گذشت و صفا بود، عنوان کرد: دلش پاک بود و کرم و بخشش بی‌پایان داشت، بخشش او پاک بود و مانند سلاطین نبود که از دسترنج دیگران بخشش می‌کردند بلکه او از دسترنج خودش بخشش می‌کرد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به هجوم فرهنگی بیگانگان و برگزاری همایش‌های مذهبی، اظهار کرد: اگر برگزاری همایش صرفاً یک نشست و برخواست و هزینه‌سازی باشد مورد سفارش نیست.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که برگزاری همایش‌ها چه معجزه‌ای می‌خواهد داشته باشد، عنوان کرد: برگزاری این همایش‌ها اگر راه‌کار عملی برای کمک به جامعه داشته باشد خوب است اما فقط به دعوت و زحمت باشد و حاصل بیرونی نداشته باشد؛ فایده‌ای ندارد.
گوهری تأکید کرد: آنچه در این همایش‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد ارائه راهکارهای علمی و عملی برای پیاده‌سازی سیره و منش علوی و ائمه معصومین(ع) در جامعه است.
captcha