نگاهی به اوصاف قرآن در قرآن
کد خبر: 3652723
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴

نگاهی به اوصاف قرآن در قرآن

گروه معارف: بدون تردید نزدیک‏‌ترین و بهترین راه شناخت و بهره‌برداری از قرآن، رهنمودهای روشنگرانه خود این کتاب بزرگ است؛ چرا که در آیاتی بی‏‌شمار ضمن اشاره به حقیقت قرآن کریم و اهداف بزرگ آن، راه و شیوه‏‌های صحیح استفاده از این کتاب آسمانی هم تبیین شده است.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، بدون تردید نزدیک‏ترین و بهترین راه شناخت و بهره ‏برداری از قرآن، رهنمودهای روشنگرانه خودِ این کتاب بزرگ است؛ چرا که در آیاتی بی‏ شمار ضمن اشاره به حقیقت قرآن کریم و اهداف بزرگ آن، راه و شیوه‏‌های صحیح استفاده از این کتاب آسمانی هم تبیین گردیده است. هم‏چنین به موانع بهره‏‌برداری از آموزه‏‌های آن و علل محروم‏ ماندن افراد از زلال معارف حیات‏بخش این اقیانوس بی‏کران الهی اشاره شده است.

انسان در نوع زندگيش نیازمند راهنمایی است

حجت‌الاسلام شیخ مصطفی باقری بنابی، امام جمعه بناب، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: انسان در نوع زندگيش نیازمند راهنمايى است و عقل او، بدون كمک راهنمايان آسمانى و كتب الهى، براى اين امر كفايت نمی‌كند، عقل بشر چون در مقام علم و نظر اشتباه می‌كند و در مقام عمل، اسير شهوت و غضب می‌شود، نيازمند وحى است.

وی افزود: هر کدام از اسم ها و صفات قرآن، به ابعاد ویژه‌ای از عظمت وجودی معجزۀ ابدی خاتم پیامبران دلالت دارد.

وی با استناد به آیه 8 سوره ملک خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: گـويـى از شـدت غـضـب مـى‌خـواهـد مـتـلاشـى شـود هـر فـوجـى كـه داخل آن مى‌شود خازنان آتش مى‌پرسند مگر پيامبرى بيم رسان برايتان نيامد؟

حجت‌الاسلام باقری بنابی ادامه داد: قرآن کریم، هم ضعف‌ها و مرضهايى را كه مربوط به حكمت نظرى است با برهان شفا می‌دهد و هم مرضهايى كه مربوط به حكمت عملى است را با تهذیب و تصفيه دل بهبود می‌بخشد، همه بيماري‌هاى اعتقادى و اخلاقى انسان را درمان می‌كند.

امام‌جمعه بناب، با اشاره به فرموده مولی الموحدین علی(ع) یادآور شد: مولای متقیّان علی(ع) می فرمنایند: قرآن را فرا گيريد كه آن نيكوترين سخن است و به فهم عميق آن دست يابيد كه آن مايه خرمي و خوشي دلهاست و از نور آن شفا بجوييد كه آن شفاي بيماري‌هاي روحي است و آن را نيكو تلاوت كنيد كه سودمندترين قصه‌هاست و كسي كه به علم خويش عمل نكند، همانند نادان سرگرداني است كه به هوش نمي‌گرايد و چون عالم است، حجت بر او گرانتر و حسرت او بيش‌تر و ملامت و سرزنش او در پيشگاه خداي سبحان بيشتر است.

وی افزود: اگر عقل به تنهایی نمی‌توانست انسان را به سعادت برساند، ضرورتى براى ارسال رسل و انزال كتب نبود و خداوند تبهكاران را در قیامت به جهنم می‌فرستاد.

حجت‌الاسلام باقری بنابی از جهت دار بودن صفات قرآن گفت و تاکید کرد: هر یک از نام‌ها و صفاتی که قرآن مجید بدان نامیده شده بدون جهت و بدون تناسب نبوده، بلکه هر یک بنابر مناسبتی و به لحاظ خصوصیتی از خصوصیات قرآن نام‌گذاری شده است. به دیگر سخن؛ قرآن یگانه حقیقتی است دارای مراتب بسیار و این نام‌ها و وصف‌های گوناگون به مراتب مختلف قرآن دلالت می‌کنند و در تنافی و تضاد با یکدیگر نیستند.

كتاب خدا از نظر فصاحت يک معجزه واقعى است

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت وگو با ایکنا اظهار کرد: كتاب خدا از نظر فصاحت، بلاغت، استعمال الفاظ، كلمات، تركيب جملات، آيات، تعداد سوره‏ها و نظام‏بندى، يک معجزه واقعى است.

وی افزود: اين شكل و ترتيب قرآن نشان دهنده اين معناست كه معمار و بناى اين ساختمان فقط و فقط خداست، و در اين بناى محكم حتى يک نقطه كم و زياد نيست و آنچه امروز در دست جهانيان است، همان است كه در طول بيست و سه سال، به رسول بزرگوار اسلام، براى آزادى انسان، از اسارت هوا و هواپرستان و فرهنگ‏‌هاى تحميلى نازل شده است و به همين صورتى كه امروز در دست ماست، در زمان حيات پيامبر به دستور مستقيم حق تدوين شده و تنها كارى كه پس از رسول خدا انجام گرفته است اعراب گذارى آن بوده و بس.

وی با استناد به آیه 52 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و براى آنان كتابى عظيم و با ارزش‏ آورديم كه آن را از روى دانشى گسترده و دقيق‏ بيان كرديم، در حالى كه براى گروهى كه ايمان آوردند، سراسر هدايت و رحمت است

حجت‌الاسلام شربیانی از نخستین گام ورود به سرچشمه جوشان الهی گفت و ادامه داد: نخستین گام ورود به سرچشمه جوشان رهنمودهای نورانی و نجات‏بخش این کتاب بزرگ هدایت و انسان‏سازی، گوش جان سپردن به بیانات صادقانه خود قرآن درباره قرآن است.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: حضرت محمد(ص) می فرمایند: كسي كه قرآن تلاوت كند و آنگاه بپندارد بهره ديگران از او بيشتر است، او آنچه را خدا بزرگ شمرده قرآن حقير پنداشته و آنچه را خدا حقير دانسته دنيا او بزرگ پنداشته است.

امام جمعه عجب‌شیر یادآور شد: قرآن گرچه از نظر تعداد حروف، كلمات، نقطه‌‏ها، زير و زبرها، آيات و سوره‏‌ها داراى حد معينى است و به شماره تمام برنامه‏‌هاى صورى كتاب در بعضى از تفاسير اشاره رفته؛ ولى از نظر معنا، دريايى است كه ساحل ندارد و جهانى است كه براى آن حدّى متصور نيست.

حجت‌الاسلام شربیانی تاکید کرد: براى معانى و مفاهيم قرآن مرزى نيست، به همين خاطر است كه تاكنون دست توانا و پرقدرت علم، نتوانسته تفسيرى جامع و كامل براى اين كتاب بياورد، كه هر تفسيرى محدود به حدود علمى مفسر و تمام تفسيرهايى كه تاكنون نوشته شده و شايد از چند هزار متجاوز باشد، به طور مجموعى نتوانسته‏‌اند معانى بلند و ملكوتى قرآن را به نحو جامع بيان كنند.

captcha