اجازه نمی‌دهم در حسینیه باب‌الحوائج تعزیه بدعت‌دار بخوانند
کد خبر: 3657616
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
اسدالله شفیعی:

اجازه نمی‌دهم در حسینیه باب‌الحوائج تعزیه بدعت‌دار بخوانند

کانون خبرنگاران نبأ ــ یکی دیگر از مراسمی که در حسینیه باب‌ا‌لحوائج برگزار می‌‌شود، آیین تعزیه‌خوانی است که 17 سال به صورت مداوم در این مکان اجرا شده و بنده به گروه‌هایی که بلد نیستند و می‌خواهند تعزیه را از حالت کلاسیک خارج کنند، اجازه اجرا نمی‌دهم، زیرا شبیه‌خوانی سنتی قدیمی است که نباید تغییر داده شود؛ برای اینکه اصالت تعزیه حفظ شود خون دل‌ها خورده شده است.

اسدالله شفیعی، از متولیان حسینیه باب‌الحوائج کرج در رابطه با ساخت این مکان تاریخی و مذهبی در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ بیان کرد: ساخت حسینیه باب‌الحوائج در سال 1367 با 250 متر زمین شروع شد. متولی این بنا سید بوده؛ بنده نیز سیدزاده هستم و در همین مکان به دنیا آمدم و از کودکی در امور حسینیه کمک حال سید بودم.

شفیعی دلیل انتخاب نام حسینیه را اینگونه شرح داد: حسینیه را به نام باب‌الحوائج نام حضرت عباس(ع) قرار دادیم و به همین علت درب اینجا همیشه بر روی همگان باز است و در تمامی مراسم‌ها از جمعیت زیادی استقبال می‌شود، به‌طور مثال شب و روز عاشورا جمعیتی غالب بر 20 هزار نفر از هر قشر و آئینی برای مراسم نخل‌برداری حضور و همه در اینجا یک آرامش و انرژی خاصی پیدا می‌کنند.

متولی حسینیه ادامه داد: از افرادی که همه ساله به اینجا می‌آیند، دلیل حضورشان را پرسیده‌ایم که همگی می‌گویند وقتی اینجا می‌آییم، آرامش و انرژی خاصی را پیدا می‌کنیم، خود ما هم نمی‌دانیم چه سرّی در این مکان است؛ فقط می‌دانیم شکل ظاهری و ساختش مانند ساخت حرم مطهر امام حسین(ع) است و تا زمانی که به کربلا نرفته بودم، متوجه این نکته نشده بودم.

نخل‌برداری در حسینیه باب‌الحوائج

وی در رابطه با مراسم حسینیه بیان کرد: از آنجایی که ما اصالتاً یزدی هستیم، پس یکی از مراسم‌های حسینیه باب‌الحوائج، آیین نخل‌برداری در محرم است که درواقع مراسم نمادین تشیع پیکر مطهر امام حسین(ع) است. این نخل با 10 و نیم متر ارتفاع و 12 کیلو وزن؛ حکم تابوت حضرت را دارد به‌صورتی‌که به حکم طواف، 7 مرتبه این نخل را در شب تاسوعا، شب عاشورا، ظهر عاشورا و شب شام غریبان در حیاط حسینیه با وجود این همه جمعیت که 400 نفرشان زیر نخل می‌روند؛ می‌چرخانیم و کل جمعیت یک صدا ذکر یا حسین را صدا می‌زنند که در آن لحظه سکوت مطلق در فضا حاکم است و هیچ کس سخن دیگری جز ذکر یا حسین(ع) نمی‌گوید. این نخل با این عظمت مانند پر پرنده بر روی دستان 400 نفر می‌چرخد و بقیه جمعیت با عشق تمام این منظره را تماشا می‌کنند. بین این جمعیت بچه، سالمند و حتی خانم با کالسکه بچه هستند که بدون هیچ ترسی از این جمعیت که مثلاً خدایی ناکرده اتفاقی برایشان بیفتد به امام متوسل می‌شوند و حاجات خود را طلب می‌کنند و تا به حال در این چرخش هیچ آسیبی به کسی نرسیده است.

امام حسین(ع) دردانه خداوند است

شفیعی تصریح کرد: برای چرخاندن نخلی که در استان یزد است، افراد خاصی زیر آن می‌روند تا مشکلی پیش نیایید. ولی این اولین نخلی است که هر کسی که بخواهد می‌تواند زیر آن برود و در تمام این 7 دور طواف فقط ذکر یاحسین می‌گویند؛ بنده 30 سال است که در این کار هستم و یقین دارم که خود امام حسین(ع) در مجلس حضور دارد که همه به آرامش می‌رسند. با امام حسین(ع) بودن عشق بودن است با ایشان است که آدم به همه‌چیز می‌رسد؛ امام حسین(ع) دردانه خداوند است که خداوند به دوستداران این دردانه همه‌چیز می‌دهد.

اجازه نمی‌دهم در حسینیه تعزیه بدعت‌دار بخوانند

متولی حسینیه ادامه داد: یکی دیگر از مراسم‌های این جا برگزاری تعزیه است که 17 سال به صورت مداوم در این مکان تعزیه اجرا شده و بنده به گروه‌هایی که بلد نیستند و می‌خواهند تعزیه را از حالت کلاسیک خارج کنند، اجازه اجرا نمی‌دهم و حواسم به همه ریزه کاری‌هایشان حتی نوع لباس‌هایشان است که بدعت جدیدی را وارد تعزیه نکنند، زیرا شبیه‌خوانی مراسم سنتی و قدیمی است که نباید تغییر داده شود. برای اینکه اصالت تعزیه حفظ شود خون دل‌ها خورده شده است. دین در زمان قدیم با وجود آن همه سختی و نبود امکانات حفظ شده ولی چرا حالا که همه چیز مهیا و فراوانی نعمت شده از دین فرار می‌کنیم؟ ما برای اینکه دیندار هستیم باید از اجدادمان تشکر کنیم که دین را حفظ و به ما منتقل کردند و ما هم باید دین و سنت‌های دینی را حفظ و به نسل‌های بعد منتقل کنیم؛ تعزیه هم یک سنت است که نباید بگذاریم در آن تصرف شود.

در همین رابطه بخوانید: گزارش تصویری اجرای تعزیه در حسینیه بزرگ باب‌الحوائج کرج

وی در پاسخ به این سؤال که «شغل اصلی‌تان چیست و چگونه امرار معاش می‌کنید» گفت: من همیشه در این مکان هستم و در واقع شغلم متولی بودن است و چون قانع هستیم امام حسین(ع) به زندگی‌ام برکت داده و همین باعث شده زندگی‌ام زیبا و قشنگ بچرخد. چون ما قانع هستیم، کم می‌خوریم و چون کم می‌خوریم، مریض نمی‌شویم و چون مریض نمی‌شویم، هزینه‌ای برای دکتر هم نداریم بدن انسان فلسفه‌ای دارد که اگر آن را پیدا کنیم و طبق آن عمل کنیم مشکلی پیش نمی‌آید.

پول حسینیه برکت دارد

متولی حسینیه اظهار کرد: خرج و مخارج حسینیه از نذورات مردمی است و برکت امام حسین(ع) را همراه دارد که اگر هزار تومان می‌دهند، اندازه صد هزار تومان برکت دارد و این لطف امام و خداوند است و ما همه این کارها را می‌کنیم تا این برکت از بین نرود و با درست کار بودن، پاک و خداشناس بودنمان این برکت را افزایش می‌دهیم، زمانی که خداوند می‌گوید اگر شما در کار نیک یک قدم بردارید من صد قدم به سوی شما برمی‌دارم؛ با وجود چنین خدای مهربانی از رحمتش غافل نمی‌شویم.

نماز را برای چند وقت امتحانی بخوانید

شفیعی تصریح کرد: روح خداوند در وجود همه است ولی نیاز به صیقل دادن دارد که با نماز، روز و قرآن خواندن به خداوند نزدیک می‌شویم، درخواست من از افرادی که نماز نمی‌خوانند، این است که این کارهای خیر را امتحان کنند؛ چطور ورزش و موارد دیگر را برای سرگرمی امتحان می‌کنند، خب نماز را هم برای 6 ماه امتحان کنند اگر خوب بود که ادامه دهند و اگر برایشان ضرر داشت ـ که قطعاً ندارد ـ انجام ندهند، خداوند همه را دوست دارد چرا ما خدا را دوست نداشته باشیم.

زینب رحیمی

انتهای پیام

captcha