به گزارش ایکنا، سومین جلسه مجمع مشورتی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در بخش وزارت آموزش و پرورش، روز گذشته سهشنبه ۱۵ مهرماه، با حضور محمدرضا مسیبزاده؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر این کمیسیون و حجتالاسلام لطیفی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به میزبانی این سازمان برگزار شد.
جمعی از مدیرانکل، معاونان و مشاوران از حوزههای مختلف وزارت آموزش و پرورش در این نشست به منظور گفتمانسازی سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، محمدرضا مسیبزاده به ارائه گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در زمینه آموزش عمومی قرآن(تشکیل شورای سیاستگذاری، هیئت اندیشهورزی و فعالسازی کارگروههای ذیل کمیسیون و...) و اهمیت این فعالیتها پرداخت.
سپس ابراهیم محمدی؛ دبیر کارگروه پژوهش و برنامهریزی آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، گزارشی تحلیلی از پیشنهادات ارائه شده در زمینه ارتقای جایگاه درس قرآن و اولویت آن در برنامه درسی مدارس که توسط نمایندگان هر یک از معاونتها، مراکز و سازمان های حاضر در جلسه ارائه شده بود، بیان کرد که این پیشنهادات شامل محورهایی همچون محتوای کتابهای درسی قرآن، تقویت برنامههای تربیت معلم قرآن، افزایش ساعات آموزشی درس قرآن، بهرهگیری از فناوریهای نوین در آموزش قرآن و توسعه فعالیتهای مکمل قرآنی در مدارس بود و در ادامه اعضای مجمع مشورتی نظرات و پیشنهادات خود را نیز ارائه کردند.
در ادامه مسیبزاده با تأکید بر اهمیت همافزایی میان بخشهای مختلف وزارتخانه، افزود: تمام تلاش ما اجرایی شدن سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور است .
در پایان مقرر شد پیشنهادات و شاخصها به حوزههای مختلف جهت بازبینی و ارائه نظر نهایی ارسال و طی یک بازه زمانی کوتاه بهروزرسانی شود.
این گزارش حاکی است؛ همچنین چهارمین جلسه هیئت اندیشهورزی دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور اواسطه هفته جاری به شکل برخط و با حضور محمدرضا مسیبزاده؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر این کمیسیون و برخی از مسئولان دبیرخانه این کمیسیون، صاحبنظران و فعالان قرآنی برگزار شد.
مسیبزاده در این جلسه، گزارشی پیرامون تأکیدات وزیر آموزش و پرورش در حوزه فعالسازی هیئت اندیشهورزی و گفتمانسازی در فعالیتهای دبیرخانه کمیسیون در طی یک سال اخیر ارائه داد و ضمن تبیین و تشریح برنامههای در دست اقدام دبیرخانه کمیسیون، هیئت اندیشهورزی را موتور محرک برنامهها و تصمیمگیری و تصمیمسازی در برنامههای دبیرخانه دانستند.
احمد بانیابیانه؛ مسئول دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور توضیحاتی پیرامون فعالیت ششماهه هیئت اندیشهورزی ارائه دادند و با اشاره به اقدامات این هیئت در راستای تصمیمات جلسات گذشته در مورد فراخوان جذب اساتید به منظور عضویت در این هیئت مطالبی را بیان کرد.
در ادامه منوچهر فضلیخانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت، پیشنهاد تولید برنامههای تلویزیونی قرآنی برای عموم مردم را ارائه و بر لزوم تولید برنامه برای همه ذائقهها و سلایق تاکید کرد.
امیرحسن مؤذن؛ فعال عرصه تولید محتوا و محصولات مذهبی برای کودکان و نوجوانان رصد و مطالعه فضای فرهنگی و سیاسی را لازمه برنامهریزی فرهنگی دانست و بر اهمیت توجه به ذائقه مخاطبان نسل «زد» و «آلفا» نیز تأکید کرد.
علیاصغر شعاعی؛ قاری بینالمللی و مدرس پیشکسوت قرآن بر اولویت فرهنگسازی آموزش عمومی قرآن بر امر سیاستگذاری حوزه آموزش عمومی قرآن تأکید کرد و اهمیت استفاده از ظرفیتهای مردمی از جمله دارالقرآنها را توسعه آموزش عمومی قرآن مورد گوشزد قرار داد.
محمدمهدی محمدزاده؛ عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و عضو شورای سیاستگذاری هیئت اندیشهورزی دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور نیز به لزوم فعالیت سیستمی در حوزه آموزش عمومی قرآن اشاره کردند.
در پایان این جلسه محمدرضا مسیبزاده پس از پاسخگویی به سؤالات کاربران به جمعبندی مباحث پرداخت و تأکید کرد که فعالیتهای حوزه آموزش عمومی قرآن در دبیرخانه با استفاده از نظرات هیئت اندیشهورزی و مجمع مشورتی صورت خواهد پذیرفت و پس از بررسیهای نهایی با توجه فعالیت اعضا، جلسات به صورت حضوری نیز برگزار خواهد شد.
انتهای پیام