حجتالاسلام والمسلمین علی مخدوم، رئیس مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به شبهاتی که در فضای مجازی مبنی بر اینکه علل وقوع بلایا، نتیجه عملکرد افراد است، گفت: این موضوعات، شبههای بیش نیست؛ برای مثال یک بیماری را ملاحظه کنیم؛ ممکن است 10 عامل سبب ایجاد شکلگیری آن بیماری باشد، آیا درست است که بگوییم این بیماری نتیجه رفتار نامناسب اخلاقی فرد است؟ قطعا اینطور نیست و عواملی در شکلگیری آن بیماری نقش داشته است.
وی افزود: مصیبت و بلا را باید بطور منطقی بررسی کرد که تا چه اندازه مصیبت و تا چه اندازه بلاست. زلزله کرمانشاه برای مصیبتدیدگان دردناک است؛ چراکه آسیبهای بسیاری دیدهاند. حال این سوال مطرح میشود که اگر این زلزله در نقطهای دیگری از دنیا رخ میداد، با وجود امکانات مناسبتر، سازههای مستحکمتر و شرایط بهتر، باز این اتفاق مصیبتبار رخ میداد، باز میتوانستیم چنین توجیهی داشته باشیم که این زلزله نتیجه گناهان افراد است؟
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی تصریح کرد: معمولا انسانهایی که آگاهی کمتری دارند، به دنبال
راهحلهای بسیار دم دستی هستند و اصولا دنبال این هستند تا به گونهای مقصریابی جزئی کنند. بنظر میرسد درباره بلایا باید بررسیهای لازم صورت بگیرد که بلا، مصیبت بوده یا مقصر خودمان هستیم. برای مثال اگر خودرویی را به درستی مدیریت نکنیم و ترمزش خراب باشد و ما دچار تصادف شویم؛ آیا این تصادف نشانه اعمال گناهمان است یا مقصر خودمان هستیم.
وی بیان کرد: البته روایت داریم که برخی از مشکلات، نتیجه کار افراد بوده و این روایت درستی است؛ اما چرا باید فکر کنیم که هر بلا و مصیبتی که شاهدش هستیم نتیجه اعمالمان است و اینها نشاندهنده کمبود دانش و آگاهیمان است.
حجتالاسلام مخدوم اظهار کرد: واکنش کاربران در مقابل شبهات موجود در فضای مجازی باید منطقی و معقول باشد. شبهات موجود، الگوی غلطی است که جا افتاده و هر مصیبت و بلایی که شاهدش هستیم میگوییم نتیجه گناه است. بخشی از مسائل امر طبیعی است و میتوان با تدبیر، شاهد کاهش و یا عدم آسیبها بود. بخشی دیگر مربوط به کاستیهاست. برای مثال اگر راننده ترمز دستی ماشین را نکشد و خودرو به خودروی دیگر اصابت کند، این نشانه اشتباه راننده است و نمیتوان گفت که به دلیل گناه است؛ بنابراین فرد گناهکار نیست اما اشتباه فردی دیگر سبب آسیب شده و باید نسبت به او چه در دنیا و آخرت باید جوابگو باشد.