برنامه‌های قرآنی صداوسیمای خراسان رضوی در حد «رفع تکلیف»/ ایده‌پردازی وجود ندارد
کد خبر: 3663824
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
یک قاری قرآن مطرح کرد:

برنامه‌های قرآنی صداوسیمای خراسان رضوی در حد «رفع تکلیف»/ ایده‌پردازی وجود ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک داور و قاری قرآن مشهدی با اشاره به ضعف صداوسیما در پرداختن به برنامه‌های قرآنی، عنوان کرد: آنچه در رسالت رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما وجود دارد با وضعیت و عملکرد فعلی آنان متفاوت است.

سعید بیژنی، داور و قاری قرآن مشهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به نقش رسانه در ترویج فعالیت‌های قرآنی به ویژه هنر تلاوت، گفت: در رسانه‌ها به ویژه صداوسیما کار ویژه‌ای برای فعالیت‌های قرآنی انجام نشده است.
معرفی شاخص‌های قرآنی جهان اسلام با نگاهی کاربردی
وی گفت: انتظار قاریان قرآن از رسانه ملی به ویژه از مرکز خراسان رضوی این است که با توجه به ظرفیت قرآنی این استان که جزو شاخص‌های قرائت قرآن در جهان اسلام است، برای فعالیت‌های قرآنی به ویژه هنر تلاوت قرآن یک فضای کاربردی به وجود بیاید و قاریان ما تعامل بهتری با رسانه داشته باشند.
بیژنی ادامه داد: کم‌توجهی صداوسیما به فعالیت قرآنی قاریان سبب پدیده‌ای به نام مهاجرت قاریان به سایر استان‌های کشور شده است؛ وقتی قاری ما می‌بیند که در سایر استان‌ها محافل قرآنی به خوبی پوشش تصویری دارد ولی در استان‌ ما همین مسئله با مشکلات زیادی روبه‌رو است، طبیعی است که شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.
وی افزود: در صداوسیمای خراسان رضوی فعالیت‌های حوزه قرآن محدود به ماه رمضان است و پس از پایان این ماه مبارک، کار قرآنی تا سال آینده تعطیل می‌شود؛ به نسبت وجود اساتید برجسته قرآن در شهر مشهد، صداوسیمای خراسان رضوی بسیار ضعیف کار کرده است، شاید در آمار و گزارش‌های خود ارائه مناسبی از پرداختن به کار قرآنی داشته باشند اما به نظر ما کار رسانه‌ای در این بخش مطلوب نیست و یک سیر معمولی را طی می‌کند.
ایده‌پردازی لازم برای کار قرآنی در صداوسیمای خراسان رضوی وجود ندارد
بیژنی با تحلیل فعالیت‌های فعلی صدا و سیما در حوزه فعالیت‌های قرآنی، عنوان کرد: یک مسئول یا یک کارشناس و یا ایده‌پرداز قرآنی در صداوسیما خراسان رضوی نداریم، عدم وجود چنین اشخاصی باعث می‌شود تا صداوسیما در زمینه فعالیت‌های قرآنی به اهداف خود نرسد؛ البته صداوسیمای خراسان باید مشکل خود در این زمینه را مشخص کند که چرا فعالیت سایر شبکه‌های صداوسیما به‌روز بوده و هر شبکه کارشناس قرآنی خود را دارد اما در خراسان رضوی چنین نیست.
وی گفت: البته خواسته‌های قرآنیان از صداوسیمای مرکز خراسان رضوی نیز باید معقول باشد، شاید توان صداوسیما در خراسان رضوی همین مقدار است و ظرفیت و استعداد قاریان ما بیش از توان صداوسیما است.
وی بیان کرد: البته خراسان رضوی در کیفیت و کمیت پخش خود دچار مشکل است و مشخص نیست این مشکل از کجا سرچشمه می‌گیرد، مسئله کیفیت پایین برنامه‌ها نسبت به سایر شبکه‌های سیما خود یک موضوع مهم است که مسئولان صداوسیما در مرکز خراسان رضوی باید به آن پاسخ دهند.
کیفیت کار در صداوسیما نیاز به بازنگری دارد
این قاری قرآن اضافه کرد: پخش با کیفیت تلاوت‌های قرآن در صداوسیمای خراسان رضوی نیاز به یک بازنگری دارد، مشکل در انتخاب قاری و همچنین آیات مورد تلاوت نیز هست که البته این موضوع به علت نبود همان کار کارشناسی شده است و لذا در حوزه فعالیت‌های قرآنی نمی‌توان نمره قابل قبولی به صداوسیما داد.
وی افزود: بیشتر برنامه‌های پخش شده در زمینه تلاوت‌های صداوسیمای خراسان رضوی ضبط شده در حرم رضوی است، یعنی برنامه‌ای برای ضبط تلاوت‌های استودیویی وجود ندارد، آن تلاوت‌هایی هم که به صورت استودیویی وجود دارد، مربوط به چند سال قبل است؛ باید گفت صداوسیما برای رفع تمام این خلأها، به متولی قرآنی و یک تیم تخصصی جهت برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی نیاز دارد.
بیژنی ابراز کرد: همیشه آمادگی خود برای همکاری و نقش‌آفرینی در حوزه‌های تخصصی قرآنی صداوسیما را اعلام کردیم که می‌توانیم از این طریق به رونق‌بخشی فعالیت‌های قرآنی صداوسیما کمک کرده و برنامه‌ریزی های لازم را به صورت مستمر تدوین کنیم اما پاسخی از سمت مقابل دریافت نکرده‌ایم.
قاری قرآن حرم رضوی با تأکید بر اهمیت کار کارشناسی‌شده قرآنی در بستر رسانه ملی، اضافه کرد: نبود تخصص، یک مسئله در حوزه کار قرآنی صداوسیما است، ما برنامه‌های تخصصی خوبی در سایر حوزه‌های پخش صداوسیما خراسان رضوی شاهد هستیم اما در بخش قرآنی چنین نیست.
عدم اتحاد قرآنیان؛ مانعی برای پیگیری مطالبات رسانه‌ای
وی با بیان اینکه طرح‌ها، تفکرات و افراد قرآنی باید به جامعه معرفی شوند، ابراز کرد: قاریان قرآن مشهد اتحاد مناسبی با هم ندارند و هرکس تمایل به کار مستقل قرآنی دارد، از طرفی وجود ایرادات ساختاری در جامعه قرآنی و عدم فعالیت مناسب نهادهای متولی قرآنی در این موضوع باعث شده تا پیگیری این فعالیت‌ها در رسانه نیز دچار مشکلاتی باشد.
این داور قرآن با اشاره به اینکه تعامل با صداوسیما باید از سوی مؤسسات قرآنی تخصصی صورت گیرد، اظهار کرد: با توجه به این مسائل، صداوسیما اهتمام به کار ثمربخش در این زمینه ندارد و بیشتر به فکر پرکردن آیتم‌های پخش بوده و موارد اجباری در موضوعات قرآنی را مدنظر دارد برای مثال مسابقات قرآن کشور در مشهد برگزار می‌شود، اما توجه مناسبی از سوی صداوسیما نمی‌شود.
برنامه‌های قرآنی صداوسیمای خراسان رضوی در حد «رفع تکلیف» است
وی با رفع تکلیف خواندن فعالیت‌های قرآنی در صداوسیما خراسان رضوی گفت: هیچ اهتمامی به گسترش فرهنگ قرآنی و آشنایی خانواده‌ها و اقشار مختلف جامعه با فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد، در صورتی که نیاز مشهد و خراسان رضوی پخش برنامه‌های تخصصی در حوزه قرآن است؛ معرفی چهره‌‌ها، فعالیت‌های شکیل و برنامه‌های تخصصی قرآنی نیازی است که در صداوسیمای خراسان رضوی باید به آن توجه شود.
بیژنی با انتقاد از بیان ضعف‌های مالی در رسانه ملی، بیان کرد: اگر هم مسئله‌ای مربوط به موارد مالی و بودجه‌ای وجود دارد، خود سازمان صداوسیما باید پیگیری مناسبی در این زمینه انجام دهد، بارها شده که صداوسیما برای پوشش برنامه‌های قرآنی، تقاضای پرداخت هزینه را داشته است.
captcha