«اسوه»؛ مؤسسه‌ای پویا در نیازسنجی جامعه/ عملکرد کیفی تشکل‌های قرآنی مدنظر باشد
کد خبر: 3667530
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
با یاوران وحی/16

«اسوه»؛ مؤسسه‌ای پویا در نیازسنجی جامعه/ عملکرد کیفی تشکل‌های قرآنی مدنظر باشد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی اسوه تهران با ایجاد کارآفرینی در کنار برپایی دوره‌های آموزش قرآنی در حوزه‌های مختلف سعی کرده‌ است تا مجموعه‌ای خودکفا باشد تا متکی به بودجه‌های دولتی و یا ارگان خاص.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  شانزدهمین نشست با یاوران وحی با موضوع معرفی فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی اسوه تهران به مدیریت زهرا بادی اختصاص یافت.

زهرا بادی که دارای مدرک علوم دینی از حوزه علمیه معادل کارشناسی است از سال 1383 فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی را در قالب مؤسسه در حوزه‌های علمی، پژوهشی و قرآنی آغاز کرده است هرچند از سال‌های اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل علاقه‌مندی به فعالیت‌های فرهنگی بعضاً و به صورت محدود این امور را انجام می‌داده است.

تا اینکه سرانجام در سال 1390 پس از طی کردن فرآیند اداری تأسیس مؤسسه توانست از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی را دریافت و به عملکرد‌های مؤسسه رنگ و بوی رسمی ببخشد.

وی در خصوص علت نامگذاری مؤسسه به عنوان «اسوه تهران» می‌گوید: مؤسسه در محلی یا بهتر بگویم مکانی است که به نام دو شهید گرانقدر غیاثوندقیصری است و این منزلی که برای فعالیت‌های مؤسسه در اختیار ما قرار گرفته است از سوی مادر این شهیدان است و برای ثبت عنوان مؤسسه به نام این شهیدان نیازمند حضور مادر آنها بودیم که باید روند اداری این ثبت را طی می‌کردند که برای وی کمی مشکل بود و لذا ما «اسوه» را که نمادی از شهدا نیز هست انتخاب کردیم و چون مؤسسه‌ای نیز همنام اسوه در یکی از شهرهای مازندران نیز بود لذا پسوند تهران را نیز به آن اضافه کردیم و این عنوان را برای فعالیت‌هایمان برگزیدیم.

هنگامی که از بادی درباره هدف از تأسیس مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی پرسیدم، اظهار می‌کند: ارتقای سطح فرهنگ و باورهای مردم جرقه گام برداشتن در این راه بود. چون رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری، دغدغه‌های فرهنگی داشته و دارند و بنا بر فرموده امام خمینی(ره) که «فرهنگ در رأس امور است» لذا با رویکرد کار بر روی باورهای مردم تا به سمت و سوی اسلام حقیقی برود، فعالیت مؤسسه را آغاز کردیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر فرهنگ در میان بشریت رشد و ارتقا داشته باشد آن هنگام است که سطح علمی آنها نیز بالا می‌رود و لذا ما مؤسسه را با اولویت فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی راه‌‌اندازی کردیم.

مدیر مؤسسه اسوه تهران می‌افزاید: از دیگر اهداف مؤسسه عدم کلیشه‌ای کار کردن است به این معنا که مادام و به صورت روزانه براساس نیازسنجی حرکت می‌کنیم. اگر نیاز باشد قرآن‌آموز تحویل جامعه دهیم، کلاس قرآن برپا می‌کنیم. اگر نیاز روز جامعه تربیت قرآنی باشد، بیشتر تلاشمان را بر روی این موضوع متمرکز می‌کنیم.

«اسوه»؛ مؤسسه‌ای پویا در نیازسنجی جامعه/ عملکرد کیفی تشکل‌های قرآنی مدنظر باشد

از کارها و فعالیت‌های کلیشه‌ای و ارائه آمار و ارقام پرهیز کنیم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز بر روی تربیت قرآنی متمرکز شده‌ایم، بیان می‌کند: از کارها و فعالیت‌های کلیشه‌ای و ارائه آمار و ارقام پرهیز کنیم و براساس نیازسنجی جامعه و به ویژه نسل جوان حرکت کنیم لذا رویکرد اصلی کارمان، فعالیت‌های بنیادی و پژوهشی و تحقیقاتی و فعالیت‌های گسترده‌ از کلاس‌های روخوانی و حفظ قرآن است.

بادی در خصوص فعالیت مؤسسه در حوزه آموزش قرآن، می‌گوید: به صورت منسجم کلاس آموزش قرآن ویژه بانوان بزرگسال هفته‌ای یک روز سه‌شنبه‌ها تشکیل می‌شود که به روخوانی و روان‌خوانی و تفسیر و ترجمه قرآن، بیان احکام و مباحث اخلاقی‌ پرداخته می‌شود. اما به صورت کلاسیک و ترمیک بر روی آموزش قرآن و صرف تمرکز بر این حوزه فعالیت نمی‌کنیم.

مدیر مؤسسه اسوه تهران درباره دیگر محور فعالیت‌های مؤسسه، ادامه می‌دهد: بخشی از فعالیت‌ها فرهنگی و علمی، بخش دیگر فعالیت‌های آموزشی در حوزه قرآن، احکام، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه طی روزهای سه‌شنبه، بخش سوم فعالیت‌ها برپایی برنامه‌های مناسبتی مثلاً برگزاری زیارت عاشورا به همراه مراسم سخنرانی روزهای پنج‌شنبه است. 

راه‌اندازی پایگاه اینترنتی در سال 1387 

وی می‌گوید: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «با همان سلاحی که دشمن کار می‌کند باید با همان سلاح پاسخگو باشیم» پایگاه اینترنتی در سال 1387 طراحی و راه‌اندازی و به عنوان اسوه ثبت کردیم که حدود 20 نفر از کارشناسان حوزه و دانشگاه محتوای این پایگاه اینترنتی را بارگذاری می‌کنند و  حدود 50 گروه و زیر‌گروه در حوزه دینی، قرآنی با موضوع طب، احکام، معرفی شهدا و جانبازان، آشنایی با اهل‌بیت(ع) و... دارد و به دلیل اینکه محور اصلی فعالیت ما را بانوان تشکیل می‌دهند لذا این پایگاه را با عنوان «زن؛ محور تربیت» نامگذاری کردیم که از پربازدیدکننده‌ترین سایت‌ها از سوی دیگر کشورها جز ایران است. 

بادی ادامه می‌دهد: همین استقبال بازدیدکنندگان و مخاطبان موجب شد که طی زمستان سال 95 به این نتیجه برسیم که فاز دوم و راه‌اندازی زبان انگلیسی را برای این پایگاه انجام دهیم که موفق شدیم و عملاً اسفندماه سال 95 این کار را آغاز کردیم که در حال حاضر مطالب و مباحثی با موضوع سبک زندگی دینی از نگاه مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی و ... را به زبان انگلیسی ترجمه و در سایت بارگذاری کرده‌اند که شاهد بازدید بیشتر مخاطبان از سایت هستیم.

وی در میان سخنانش با تأکید بر اینکه هدف مؤسسه دنبال کردن دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری است، می‌افزاید: از میان سخنان ایشان که فرمودند «ما ره دویست ساله که در قرون وسطی به عقب انداختند باید میان‌بر بزنیم و طب ایرانی و اسلامی را زنده کنیم»، ما به دنبال احیای این حوزه به سهم خود و از سوی مؤسسه رفتیم.

مرکز «مشاوره و اصلاح تغذیه و طب اسلامی» راه‌اندازی شد

بادی ادامه می‌دهد: لذا در این حوزه وارد شدیم و در سال 1390 مرکزی را به عنوان مشاوره و اصلاح تغذیه و طب اسلامی در کنار مجموعه قرآنی ـ فرهنگی راه‌اندازی کردیم که به لطف خداوند از سال 1390 تا‌کنون این مجموعه در حال فعالیت است.

وی تأکید می‌کند: معتقدم اگر بر باورهای اشتباه مردم در هر حوزه‌ای کار کنیم و مردم را به سمت و سوی چشمه اصلی که همان قرآن و اهل‌ بیت(ع) هستند، سوق دهیم، آن هنگام است که عملکرد موفقی داشته‌ایم.

بادی با اشاره به دیگر فعالیت مؤسسه که راه‌اندازی ماهنامه علمی ـ فرهنگی «اسوه» است، بیان می‌کند: تا‌کنون حدود 50 شماره از این ماهنامه به چاپ رسیده است که محتوای این ماهنامه را به همت گروه پژوهشی ـ تحقیقاتی متشکل از تعدادی از بانوان و کارشناسان دارای تحصیلات دانشگاهی و حوزوی را تهیه می‌کنیم و به تکایا، هیئات، مساجد و ... به صورت رایگان ارسال می‌شود. در حال حاضر حدود یک سال است که ماهانه حدود هزار جلد چاپ می‌شود و طی هماهنگی که با اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت انجام شده است حدود 800 جلد آن همراه با مجله این اتحادیه به دیگر مؤسسات قرآنی استان‌ها که متقاضی هستند، ارسال می‌شود.

«اسوه»؛ مؤسسه‌ای پویا در نیازسنجی جامعه/ عملکرد کیفی تشکل‌های قرآنی مدنظر باشد

مدیر مؤسسه اسوه تهران درخصوص فعالیت مؤسسه در حوزه تألیف کتاب و مقالات، اظهار می‌کند: نخستین اقدامی که مؤسسه داشت جمع‌آوری دست‌نوشته‌ها و وصایا و زندگینامه این دو شهید «علی و رضا غیاثوندقیصری» است که به خواست پدر بزرگوارشان اینها را جمع‌آوری کردیم و ویرایش کردیم و تحت عنوان «عارفان حماسه‌ساز» به درخواست مادر این دو شهید ـ  چون معتقد بود علی آقا غیاثوند عارفی برای خودش بوده است و رضا غیاثوند که حماسه‌ساز بوده است ـ به تیراژ 5 هزار جلد به چاپ رسید. 

نگارش مقالات و تألیف کتب

وی با اشاره به نگارش مقاله‌ «نماز و علت ترک آن بین جوانان و نوجوان»، بیان می‌کند: این مقاله طی دو سال تحقیقات میدانی نگارش شده است. همچنین کتاب «غذا به جای دارو» که چاپ دوم این کتاب به مؤسسه واگذار شده است تا با حمایت مؤسسه اسوه به چاپ برسد. همچنین مقاله «به بهانه فدک» دیگر مقاله‌ای است که به سرگذشت حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا شهادت ایشان را بیان کرده‌ایم. مقاله شناخت روح از دیدگاه قرآن و اهل‌ بیت(ع) هم دیگر مقاله‌ای است که توسط تیم پژوهشی مؤسسه نگارش شده است.

بادی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌هایی نیز در فعالیت‌های مؤسسه پیرامون کودکان قرار دارد؟ عنوان می‌کند: امسال مهدکودک با محوریت قرآن راه‌اندازی کردیم که تمام برنامه‌های در این مهدها با توجه به قرآن و اهل‌ بیت(ع) انجام می‌شود.

مدیر مؤسسه اسوه تهران در خصوص افتخارات کسب شده توسط مؤسسه، می‌گوید: پس از راه‌اندازی پایگاه اینترنتی مؤسسه در سال 87 و پس از گذشت چهار ماه از سوی رسانه دیجیتال وزارت ارشاد به عنوان پایگاه برتر در میان چندین هزار پایگاه اینترنتی شدیم که لوح افتخار دریافت کردیم. همچنین در نمایشگا‌ه‌ بین‌المللی قرآن هر سال حضور داریم که سه سال به عنوان غرفه برتر در آن بخش که بودیم، معرفی شدیم. 

تعطیلی شعبه انقلاب به‌دلیل کمبود منابع مالی و انسانی

بادی درباره اینکه آیا مؤسسه دارای شعبی نیز هست؟ ادامه می‌دهد: در ابتدا مکان مؤسسه در میدان انقلاب بود و شعبه دوم شد مکان فعلی مؤسسه‌(همان شهدای غیاثوند)، اما هنگامی که فعالیتمان را در این شعبه گسترده کردیم، شعبه میدان انقلاب را نتوانستیم به دلیل کمبود منابع مالی و انسانی اداره کنیم لذا فعالیت‌هایمان را در این یک شعبه جمع‌آوری و سعی کردیم با تمام تلاش شعبه شهیدان غیاثوند را با حجم گسترده‌تری ادامه دهیم لذا هر روز از ساعت 8 صبح تا 16 با 10 نیروی اجرایی، مؤسسه فعال است.

معتقدم مؤسسات باید خود اقدام به درآمدزایی کنند

وی با تأکید بر اینکه معتقدم مؤسسات باید خود اقدام به درآمدزایی کنند، تصریح می‌کند: اگر مؤسسات بتوانند درآمدزایی داشته باشد و منابع مالی خود را تأمین کنند، بار سنگینی را از دوش مسئولان ذیربط برمی‌دارند. هنگامی که خود مؤسسات در حوزه اقتصادی خودکفا شوند و خود درآمدزایی داشته باشند دیگر نیاز نیست انرژی بگذارند و به دنبال جذب درآمد و هزینه‌ها و دریافت وام‌ها از مراکز و بانک‌های مختلف باشیم. 

بادی بیان می‌کند: همچنین طی سال 85 نیز در کنار دیگر فعالیت‌هایمان صندوق‌ قرض‌الحسنه محلی را‌ه‌اندازی کردیم و شرط گذاشتیم که نخستین وام را مؤسسه برای رفع مایحتاج و نیازها و تجهیزش برمی‌دارد که 50 عضو گرفتیم و تسهیلات دو میلیون و 500 پرداخت شد که الحمدلله بیش از هزار نفر عضو این صندوق هستند که بعضاً نیز از استان‌های اصفهان، قم، مازندران، البرز و شهر یزد هستند.

«اسوه»؛ مؤسسه‌ای پویا در نیازسنجی جامعه/ عملکرد کیفی تشکل‌های قرآنی مدنظر باشد

دیدار سال 89 مقام معظم رهبری با خانواده شهیدان غیاثوند

وی با اشاره به اینکه الحمدلله برخی از مسئولان مجموعه مؤسسه را می‌شناسند، اظهار می‌کند: مقام معظم رهبری اسفندماه 89 به عنوان بازدید از خانواده شهیدان غیاثوند حضور پیدا کردند که ما هم حضور داشتیم و در خصوص فعالیت‌های فرهنگی که انجام می‌شود، سؤالاتی پرسیدند که من هم پاسخ دادم و الحمدلله نورانیت قدم ایشان موجب شد که هرسال به رونق، پویاتر و فعال‌تر شدن مؤسسه انجامیده شد که همه اینها از دعای خیر ایشان برای مجموعه است که باید بگوییم بعد از 11 سال بالای دو میلیارد تومان پول مردم را در دست مردم از طریق این صندوق چرخاندیم که ماحصل آن ازدواج خیلی از جوان‌ها انجام شده، کاسبی خیلی از افراد رونق گرفته است، خیلی از مشکلات اقتصادی مجموعه حل شده که کارمزد این وام‌ها موجب شده که منبع درآمدی نیز برای مجموعه باشد. 

بادی با اشاره به فعالیت بخش دیگر مؤسسه به عنوان «پیوند خوبان» عنوان می‌کند: از این طریق ما رابط هستیم بین خانواده‌های دختر و پسر در شرف ازدواج. نرم‌افزاری با مؤسسه تبیان راه‌اندازی کردیم که به لطف خداوند طی این چند سال فعالیتمان حدود 16 ازدواج در مجموعه ما رخ داده است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین طی زمستان 95 نیز فروشگاه اینترنتی در کنار فعالیت‌هایمان راه‌اندازی کردیم که هدفمان نیز ارائه محصولات خود مجموعه و همچنین عرضه محصولات قرآنی ـ دینی با کیفیت بالا و قیمت مناسب به ویژه در مؤسسات قرآنی بوده است که فاز یک این فروشگاه با موضوع طرح تعویض چادرهای فرسوده با نو انجام شد، همچنین در کنار آن از تعدادی از دوستان که کارهای هنری انجام می‌دهند به مناسبت‌هایی چون روز زن و مرد دعوت شد تا به فروش آثارشان اقدام کردند که استقبال نیز شد.

فاز دوم فروشگاه اینترنتی اسوه را طی دهه مبارک فجر

بادی بیان می‌کند: فاز دوم فروشگاه اینترنتی اسوه را طی دهه مبارک فجر امسال افتتاح می‌‌کنیم که در نظر داریم به عرضه محصولات خوراکی و همچنین ارائه اقلام سالم و ارگانیک اقدام کنیم.

وی ادامه می‌دهد: زیاد در تلاش نیستم که به دنبال بودجه از این ارگان یا آن ارگان باشم بلکه بیشتر به دنبال درآمدزایی برای خود مؤسسه هستم و انرژی‌ام را در این زمینه می‌گذارم باید بگویم هنگامی که سال 84 این خانه شهیدان را در اختیار مؤسسه گذاشتند چیزی نداشتیم و با همین رویه مجموعه را تجهیز کردیم و به لطف خداوند سال گذشته مهر و آبان‌ماه دو طبقه که متعلق به خانواده معظم شهید بود را مؤسسه خریداری کرد.

بادی بیان می‌کند: به طور واقع در نظر داریم و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا پایگاه پابرجا و عام‌المنفعه باشد تا بتوانیم جامعه‌ای قرآنی داشته باشیم.

«اسوه»؛ مؤسسه‌ای پویا در نیازسنجی جامعه/ عملکرد کیفی تشکل‌های قرآنی مدنظر باشد

منش عدالت‌مندانه‌تر مسئولان در برخورد با مؤسسات

در پایان از مدیر مؤسسه اسوه تهران خواستم تا انتظارش را از مسئولان قرآنی کشور مطرح کند، می‌گوید: مسئولان قرآنی باید منش عدالت‌مندانه‌تری در برخورد با مؤسسات آن هم در همه زمینه‌ها داشته باشد. باید کارشناسانی از سوی ارگان‌ها به مؤسسات بیایند و نظرسنجی کنند و فعالیت‌های مؤسسات را از نزدیک ببینند و طبق برنامه و فعالیت‌هایی که مؤسسات دارند آنها را بزرگ کنند و ا‌ز آنها حمایت کنند و تنها به گزارش‌های تئوری و آمار و ارقام اکتفا نکنند.

وی ادامه می‌دهد: شاید مؤسسه‌ای بتواند طی رایزنی با این مسئول و آن مسئول فعالیت مؤسسه‌اش را با ارائه آمارهای کمی بیش اغراق‌آمیز بزرگ نمایی کند و مورد حمایت آنها و دریافت بودجه قرار گیرد که مؤسسات دیگر مظلوم واقع می‌شوند که مسئولان باید اهتمام جدی‌تری بر این جریان داشته باشند که مؤسسات را با تلاش‌ها و بازخورد تلاش‌هایشان معرفی کنند و نه با گزارشات تئوری آنها.

بادی ضمن تشکر از فعالیت‌های مسئولان قرآنی کشور، اظهار می‌کند: فکر می‌کنم اگر مؤسسات را بر این اساس تلاش و بازخوردشان در سطح استان و یا فرااستانی، کشور و فراکشور و در سطح بین‌المللی ببینند آن هنگام است که بیشتر حق به حق‌دار می‌رسد.

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.
captcha