مقابل قلدری مثل آمریکا می ایستیم/ کسی حق هجوم به قبله اول مسلمین را ندارد
کد خبر: 3671748
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱

مقابل قلدری مثل آمریکا می ایستیم/ کسی حق هجوم به قبله اول مسلمین را ندارد

گروه سیاست: یکی از از عوامل اصلی تظاهرات دانشجویی در 16 آذر سال 32 با حضور در مراسم با اشاره به اینکه گاهی‌اوقات عده‌ای از دشمنان به فکر تغییر ماهیت جنبش‌های اسلامی هستند، افزود: قُلدوری مثل آمریکا لبخند به استکبار جهانی را می‌خواهد اما با این طرز فکر مقابله می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، مراسم چهل سال جنبش دانشجویی همانطور که از اسمش بر می آید می خواست به بررسی این جنبش از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بپردازد که در همین زمینه از مهدی چمران، برادر شهید مصطفی چمران که از عوامل اصلی تظاهرات دانشجویی در 16 آذر سال 32 بود، به عنوان سخنران اصلی دعوت شد.

وی با اشاره به اینکه گاهی‌اوقات عده‌ای از دشمنان به فکر تغییر ماهیت جنبش‌های اسلامی هستند، افزود: قُلدوری مثل آمریکا لبخند به استکبار جهانی را می‌خواهد اما با این طرز فکر مقابله می‌کنیم.

چمران با اشاره به اینکه دانشجویان پیشتاز جنبش‌های آزادی‌بخش هستند، خاطرنشان کرد: همه ساله در دانشگاه تهران روز ۱۶ آذر تظاهراتی علیه شاه وجود داشت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این تظاهرات سراسری شد.

وی استکبار را مسأله‌ای بسیار مهم دانست و یادآور شد: دانشجویان ما مانند دانشجویان زمان انقلاب روحیه استکبارستیزی‌ دارند.

رئیس سابق شورای شهر تهران اعلام کرد: ریاست‌جمهوری آمریکا با قلدوری و رفتاری ابلهانه طوریکه حتی دیگران به او می‌گویند کاری که انجام می‌دهی درست نیست برای خوشحال کردن رژیم صهیونیست می‌خواهد پایتخت اسرائیل را به بیت‌المقدس انتقال دهد، اینجا باید گفت اولا تو چه کاره هستی که می‌خواهی پایتخت کشور دیگری را به جای دیگر انتقال دهی؟ دوما مگر آن کشور کسی را ندارد؟

وی با تأکید بر اینکه تمام اعمال ترامپ به علت قلدوری و نمایش قدرت است، خاطرنشان کرد: بیت‌المقدس قبله اول مسلمین بوده و کسی نباید به آنجا هجوم آورده و حکومت صهیونیستی در آنجا راه بیندازند.

چمران با اشاره به اینکه قدس یک سرزمین اسلامی است، تصریح کرد: این مکان مربوط به همه انسان‌ها است بنابراین همه باید به پا خیزیم و اجازه این کار را ندهیم.

پس از سخنان مهدی چمران، نماینده تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا نیز سخنانی مطرح کردند و برخی از آنان نیز سؤالاتی از مهدی چمران پرسیدند. چمران از انتقادات استقبال کرد به برخی مبسوط پاسخ گفت و برخی دیگر را نیز به سخنان گذشته‌اش ارجاع داد.

پس از سخنان اولیه چمران، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان لب سخن گشود او از کمرنگ شدن استقلال تشکل‌های دانشجویی سخن به میان آورد که با دولت اول احمدی‌نژاد به دلیل به کارگیری نمایندگان این تشکل‎ها در ادارات دولتی به عنوان مشاور آغاز شد.

این دانشجو رشد تشکل‌های دانشجویی را در دولت یازدهم قارچ‌گونه عنوان کرد که به اعتقاد او ادامه‌دهنده راه دولتی کردن تشکل‌های دانشجویی و زیر سئوال بردن استقلال این تشکل‌هاست. انتقاد این دانشجو به ایجاد تشکل‌های یکبارمصرف در دولت یازدهم بود. او همچنین فضای تشکل‌های دانشجویی از سال 88 به بعد را سیاست‌زده خواند.

نماینده تشکل انجمن اسلامی معتدل نیز به پشت تریبون رفت و سخنان خود همراه با انتقاداتی از چمران را مطرح کرد.

پیش از سخنان او مجری نیز به گونه‌ای به افزایش تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد.

اما نماینده تشکل انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی همدان سخنان خود را با خوشامدگویی به مهدی چمران آغاز کرد و از تعبیر « دانشگاه خودمختار بوعلی» استفاده کرد، او در ادامه از نظارت امنیتی بر دانشگاه سخن گفت و مسئولان دانشگاه را ابزاری دانست برای اعمال ایدئولوژی حاکم.

وی در ادامه مدیریت چمران در شورای اسلامی شهر تهران را نیز زیر سئوال برد که در نتیجه آن فرو ریختن ساختمان پلاسکو و املاک نجومی پیش آمد. این دانشجو در آخر از چمران خواست که راه برادر شهیدش را ادامه دهد و گفت: صد حیف که این راه را ادامه ندادید و ای کاش ادامه می‌دادید.

مهدی چمران در پاسخ به این سخنان و در رابطه با املاک نجومی گفت: بر اساس تحقیقات قوه قضا از افرادی که به آنان املاکی واگذار شده مجموعا 4 میلیارد تومان کمتر گرفته شده که دادگاه به آنان اعلام کرد و هر یک مبالغی مانند 30 میلیون تومان، 80 میلیون تومان و ... را باید بپردازند که پرداختند.

وی درباره ساختمان پلاسکو نیز بیان کرد: رئیس جمهور گروهی را مشخص کرد که درباره پلاسکو تحقیق کنند، بهتر است همه آن مطالعه شود ضمن آنکه مدیریت بحران پلاسکو به بهترین شکل ممکن انجام شد و حتی بهتر از امریکا در حمله 11 سپتامبر خوانده شد.

چمران به اینکه برخی مرا متهم کردند خواهرزاده خود را به سمت شهردار در یکی از مناطق گماشته‌ام، گفت: من اصلا خواهر ندارم.

وی گفت: یک کارمند را هم بنده وارد شورا یا شهرداری نکردم بلکه منشی خود را نیز همان منشی پیشین رئیس شورا انتخاب کردم و پس از 6 سال به خواست خودش تغییر کرد.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: پس از روی کار آمدن شورای جدید و شهردار جدید 70 نفر را بیرون  و 70 نفر را به صورت اتوبوسی وارد کردند.

وی همچنین با بیان اینکه برای رسیدن به شهیدان باید تلاش بسیاری کنیم، گفت: من خیلی تلاش کردم که به این مقام برسم اما چه در پیش از آن و چه پس از آن این توفیق حاصل نشد.

نفر بعدی نماینده بسیج دانشجویی بود که اعلام کرد در مقابل افرادی که مقابل رهبری می‌ایستند، خواهیم ایستاد. او همچنین خواهان شفافیت اموال مسئولان دانست و از عدم اجرای شفافیت انتقاد کرد.

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی نیز سخنان خود را مطرح کرد. این دانشجو از چمران خواست که درباره هجمه‌های ناحق درباره شهردار و شورای  سابق واکنش نشان دهد. این دانشجو همچنین از چمران خواست که دلیل پیگیری نکردن برای ادعای او مبنی بر تخلف در انتخابات شورای شهر تهران را اعلام کند.

چمران در پاسخ به این دانشجو گفت: سخنان مطرح شده توسط اعضای شورا جدید را هجمه نمی‌دانم و مشورت هم به اعضای شورای شهر که برخی از آنان دوستان هستند را ارائه می‌کنم.

وی ادامه داد: در مناظره باید فنی و منطقی صحبت کرد.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران درباره تخلفات احتمالی در انتخابات اعلام کرد: نمایندگان مجلس که ناظر بودند اعلام کردند که اعتراضات را نمی‌پذیرند و البته پرونده در قوه قضاییه باز است.

وی با بیان اینکه دولت‌ها و مجلس‌ها به طور عامل چندان از شورا دل خوشی ندارند، گفت: کارمندان وزیر کشور که قبلا شهرداران زیر نظر آنان بود با شورا چندان خوب نیستند.

چمران گفت: بعد از انحلال شورای اول که بیشتر اعضای آن سیاسی بودند، دیدگاه خوبی نسبت به آن وجود نداشت، اما ما آمدیم و در شورای استان‌ها بودیم که در نتیجه آن وضعیت شهرها بهتر شده است و برای نماینده شورا بودن باید تلاش زیادی کرد.

با اعلام پایان جلسه برخی از دانشجویان اعتراض کردند که سئوال دارند اما مجری جلسه را پایان یافته دانست.

captcha