پایان نامه های طلاب حوزه های علمیه خواهران مبتنی بر نیازهای جامعه تهیه می شود
کد خبر: 3673530
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
حجت الاسلام راحلی:

پایان نامه های طلاب حوزه های علمیه خواهران مبتنی بر نیازهای جامعه تهیه می شود

گروه مذهبی: مدیرحوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: در تلاش هستیم پایان نامه های حوزه های علمیه خواهران بر اساس نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه و به صورت کاربردی تهیه شود تا گره ای از مشکلات را باز کند، صرف تولید اثر و تحقیق مهم نیست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی امروز 26 آذر حجت الاسلام حمید راحلی مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته پژوهش در حوزه علمیه خواهران ارومیه برگزار شد با بیان اینکه غنی ترین منابع مربوط به حوزه های علمیه است، اظهار کرد: پژوهش های ماندگار در صدر اسلام و ژرف نگری در اثار دینی، کلام قران و وحی الهی باعث شده است که برای نخستین بار در طول تاریخ حکومت شیعی به تنهایی در برابر حکومت ها و صاحبان زور و زر بایستد و اثرگذار باشد بطوریکه امام خمینی(ره) فرمودند:« انقلاب را به کل دنیا صادر خواهیم کرد.»


وی تصریح کرد: در واقع ثمره پژوهش ها ، تحقیق ها و اثار مکتوب انقلاب اسلامی است که سرافراز و مقتدر و بر اساس مبانی دینی و حقایق ایمانی در حال رشد است.


حجت الاسلام راحلی با اشاره به رویکرد پژوهش محور در حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه خواهران در تلاش است با تقویت روحیه پژوهشی در طلاب و انجام تحقیق و پژوهش های کاربردی مشکلی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی را حل کند.


مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی با اشاره به تعریف دو واحد پژوهشی برای طلاب خواهر در بدو ورود به حوزه، گفت: از جمله ویژگی های متمایز و متفاوت حوزه های علمیه خواهران لزوم ارائه پایان نامه در اتمام سطح 2 است که اهمیت پژوهش را می رساند.
وی تولید اثر را ثمره تحصیل علم دانست و افزود: اگر تولید اثر نباشد رسالت محصل، طلبه و دانشجو ناتمام می ماند بنابراین رسالت حوزه های علمیه تربیت طلابی قلم بدست است.


حجت الاسلام راحلی از رایزنی با دستگاههای اجرایی برای نیازسنجی پژوهی خبر داد و گفت: در تلاش هستیم پایان نامه های حوزه های علمیه خواهران بر اساس نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه و به صورت کاربردی تهیه شود تا گره ای از مشکلات را باز کند، صرف تولید اثر و تحقیق مهم نیست.


وی با اشاره به ارزیابی فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه استانها بر اساس جشنواره علامه حلی، بانوی کرامت و مسابقات رشد گفت: حوزه های علمیه آذربایجان غربی در این رابطه موفقیت های قابل توجهی کسب کرده است اما هنوز کافی نیست.


مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: در پنج سال گذشته 540 اثر به جشنواره علامه حلی ارسال شده بود که این تعداد سال گذشته با 340 اثر رشد سه برابری نسبت به سال قبل داشت.


وی تصریح کرد: در سالهای گذشته به علت نبود منابع مالی امکان برگزاری جشنواره استانی علامه حلی فراهم نشده است اما تلاش هستیم که سال آینده این جشنواره را بومی سازی کنیم.


حجت الاسلام راحلی با اشاره به جشنواره بانوی کرامت بیان کرد: در این جشنواره نیز با ارسال ۲۵۰ اثر در سال گذشته شاهد رشد ۳ برابری بودیم.


وی یادآور شد: شرکت 120 گروه در مسابقات رشد، ثبت 700 تحقیق پایانی دفاع شده در سطح 2 و همچنین ۲۰ پایان نامه در موضوعات تفسیر علوم قرانی، فقه و اصول و اخلاق در سطح 3 ، فعالیت 12 کانون پژوهشی، انجمن تخصصی پژوهشی، ارائه 50 طرح پژوهشی و چاپ۲۰ عنوان کتاب از اثار پژوهشگران نشان از پویایی فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران استان دارد.


حجت الاسلام راحلی به جشنواره استانی محمدبن خلیلان اشاره کرد وگفت : در این جشنواره نیز مقالات ارسالی و کسب شده از سوی طلاب حوزه های علمیه خواهران ببشتر از حوزه علمیه برادران بود که جای تقدیر دارد.


مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی به برنامه های هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: برگزاری کرسی های ازاد اندیشی و
نشست مشترک با مسوولان نهادهای رهبری در دانشگاهها در راستای تعامل و تقویت وحدت حوزه و دانشگاه از برنامه های شاخص در این هفته است.

 

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، در حال حاضر در آذربایجان غربی ۱۲ حوزه علمیه خواهران فعالیت دارد که از این تعداد یک مدرسه علمیه در مقطع سیکل، ۱۰ حوزه علمیه در سطح دو و یک حوزه علمیه در سطح ۳ فعالیت دارد.
حوزه علمیه سطح 3 ارومیه در رشته تفسیر و علوم قرآنی تنها مرکز تخصصی حوزوی در بین حوزه های علمیه برادران و خواهران استان است که درهم اکنون با بیش از 100 طلبه فعالیت دارد.

captcha