کد خبر: 3675180
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
شکرانی:

خلاقیت خلاف برنامه‌ریزی به کتب درسی لطمه می‌زند/ ناشر بی‌تقصیر است

گروه ادب: یک کارشناس فرهنگی و دینی با تاکید بر اینکه باید داده‌های آموزشی لازم برای تولید آثار دینی در اختیار ناشران قرار گیرد،‌ تصریح کرد: خلاقیتی که بر اساس برنامه‌ریزی درسی نباشد،‌ به کتب درسی لطمه وارد می‌کند و بر همین اساس طبق اصول حاکم بر محتوای دینی، نباید برخی مسائل و تصاویر بازگو یا ارائه شوند.

خلاقیت خلاف برنامه‌ریزی به کتب درسی لطمه می‌زند/ ناشر بی‌تقصیر است

یاسین شکرانی، کارشناس دینی و فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه درس دینی حساسیت‌های خاص خود را دارد و دنبال ایجاد تربیت مذهبی و تعمیق باورهای دینی در مخاطب است، گفت: ما و مولفان باید نکاتی را در تالیف لحاظ کنیم، علاوه بر این رویکردهای متفاوتی درباره تربیت دینی در جامعه ما وجود دارد.

وی در ادامه این مطلب اظهار کرد: آنچه گروه تعلیمات دینی مبنای کار خود قرار داده است، اندیشه‌های امام خمینی(ره)، شهید مطهری و مقام معظم رهبری است؛ بنابراین اگر کتابی با رویکردی که ما در کتاب درسی پیش گرفتیم هم‌سو نباشد، قطعاً حذف می‌شود.

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه حدود چهار، پنج سال پیش اصلاحاتی در فرم‌ها صورت گرفت، اما دوباره نیاز به اصلاح دارد،‌ عنوان کرد: برای نزدیک شدن ناشران و مولفان به اندیشه‌ها و رویکردهایی که داریم، باید آنها را توجیه کنیم و داده‌های آموزشی لازم را در اختیار آنان قرار دهیم، در غیر این صورت نمی‌توان از آنها انتظاری داشت.

این کارشناس فرهنگی با ارائه این پیشنهاد که دوره‌ها یا فیلم‌های آموزشی برای مولفان و ناشران برگزار کنیم و به تبیین اهداف در آنها بپردازیم، افزود: در حوزه کتاب‌های مربوط به دوره ابتدایی، ناشران و مولفان سعی می‌کنند از داستان‌پردازی برای بیان یک داستان اخلاقی یا واقعه استفاده کرده و به این ترتیب تلاش دارند تصاویر و روایت جذابی را ارائه کنند.

وی در بخش دیگر از سخنانش چنین مطرح کرد: خلاقیت اگر خلاف اصول برنامه درسی باشد، به آن لطمه وارد می‌کند. برای مثال گاه با آثاری روبه‌رو هستیم که چهره‌ای از پیامبران یا جنسیت فرشتگان را در تصاویر ارائه داده است، در حالی که براساس اصول حاکم بر محتوای دینی، ما نباید برخی مسائل را صریح بگوییم یا تصویر ارائه کنیم.

شکرانی همچنین توضیح داد: گاهی در بعضی از کتاب‌ها، خلاقیت، سندیت را فدا می‌کند؛ بنابراین وقتی وارد حوزه تولید آثار دینی می‌شویم با حساسیت‌هایی روبه‌رو هستیم که در دیگر گروه‌هایی که صرفاً حیطه دانشی مورد نظرشان است مطرح نیست.

به گفته این کارشناس دینی،‌ در فرم‌های ارزشیابی هم اشکالاتی می‌دیدم که بخشی از آن به دلیل ناآشنایی من با اصطلاحات بود. کسی ما را درباره آنها توجیه نکرده بود و شیوه‌نامه توجیهی هم وجود نداشت؛ از این رو به نظر می‌رسد باید برای ارزیاب‌ها جلسات توجیهی برگزار و اشکالات کار ناشران به تفصیل برای آنان بیان شود. علاوه بر این درباره اصول حاکم بر برنامه درسی می‌توانیم با ناشران گفت‌وگو کنیم تا با اصول برنامه و نیز پایه‌های ارزیابی آشنا شوند.

captcha