ضرورت تبدیل مراسم تکریم نخبگان دین به تبیین/ محدود به گذشتگان نباشیم
کد خبر: 3680248
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵
شاهرضایی:

ضرورت تبدیل مراسم تکریم نخبگان دین به تبیین/ محدود به گذشتگان نباشیم

گروه جامعه: مدیرکل تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان تبیین فعالیت‌های نخبگان دینی را یکی از راه‌های تکریم این بزرگان دانست و گفت: تکریم صرفا به برگزاری چند مراسم و ذکر نام نیست، بلکه باید به نحوی رفتار کرد تا عملکرد این افراد معرفی و در واقع مراسم‌های تکریم به تبیین تبدیل شود.

نخبگان دینی

محسن شاهرضایی، مدیرکل تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، به تبیین چرایی و چگونگی تکریم و الگوسازی از نخبگان دینی پرداخت و عنوان کرد: یکی از ملزومات رشد و توسعه کشور تکریم بزرگان است که یکی از ابعاد آن قدرشناسی محسوب می‌شود.
 
وی بعد دیگر تکریم را تلاش برای الگوسازی به منظور جلوگیری از گسست فرهنگی خواند و گفت: اگر این الگوسازی صورت گیرد، فاصله بین نسل جدید با نسل‌های قبلی کمتر می‌شود و بین آنان تعامل فرهنگی به وجود می‌آید.
 
شاهرضایی تبیین فعالیت‌های نخبگان دینی را یکی از راه‌های تکریم این بزرگان دانست و گفت: تکریم صرفا به برگزاری چند مراسم و ذکر نام و بزرگداشت نیست، بلکه باید به نحوی رفتار کرد تا عملکرد این افراد معرفی و در واقع مراسم‌های تکریم به تبیین تبدیل شود چرا که تنها در این صورت است که جوانان به شناختی عمیق از یک نخبه دینی می‌رسند، در غیر این صورت تکرار اینکه فلان انسان از مقام شامخی برخوردار بوده است نمی‌تواند تأثیر چندانی در جوانان ایجاد کند؛ جوان نیاز به تبیین و دلیل دارد.
 
وی مخاطب شناسی را از ضروریات امر تبلیغ به منظور معرفی نخبگان دینی برشمرد و گفت: باید رده سنی افرادی که مخاطب این آشنایی هستند را در نظر بگیریم و بنا به سلایق و مقتضیات سنی آنان به معرفی نخبه دینی بپردازیم تا ارتباط بهتری به لحاظ روانی بین مخاطب و الگو ایجاد شود.
 
شاهرضایی به عملکرد بنیاد نخبگان در زمینه معرفی نخبگان دینی برای قشری که خود نخبه محسوب می‌شوند، اشاره و عنوان کرد: مراسم تکریم در بنیاد همواره همراه با قدرشناسی، الگوسازی، تبیین عملکرد و تلاش برای پیدا کردن حلقه‌های مفقوده فعالیت‌های علمی آنان است.
 
وی بر ضرورت توجه به نخبگان دینی عصر حاضر و افرادی که در جامعه کنونی به عنوان نخبه شناخته شده اند، تأکید و تصریح کرد: اگرچه معرفی بزرگان دینی که در گذشته زیسته اند نیز از اهمیت برخوردار است، اما به لحظه تأثیرگذاری می‌توان بهره بیشتری از نسل حاضر برد، چرا که این افراد نیز در همین جامعه و با همین شرایط کنونی زیسته اند.
 
شاهرضایی با تأکید بر اینکه باید از روش‌های نوین و جذاب و به روز که مورد استقبال و استفاده جوانان است برای معرفی نخبگان دینی که در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و صرفا به روحانیون نیز محدود نمی‌شوند استفاده کرد، گفت: در این راستا استفاده از ابزار هنر می‌تواند از تأثیرگذاری بالایی برخوردار باشد این در حالی است که در کل جامعه هیچ هنری در این زمینه به خرج داده نشده است.
 
وی ادامه داد: از شعر، داستان و نمایش نامه گرفته تا موسیقی و نقاشی همگی می‌توانند ابزاری برای انتقال معنا و معرفی سیره و روش یک انسان ارزشمند باشند چرا که خستگی و دلزدگی ایجاد نمی‌کند و از جمله علایق جوانان محسوب می‌شود، ولی در این زمینه موفق عمل نشده است.
 
شاهرضایی نقش رسانه‌ها را نیز در معرفی افرادی که در عرصه دین و اخلاق یک نخبه و اسطوره هستند از اهمیت به سزایی برخوردار دانست وعنوان کرد: ما در بنیاد نخبگان این آمادگی را داریم تا افراد شاخص توسط رسانه‌ها به ما معرفی شوند و ما نیز درصدد معرفی این افراد برآییم.
captcha