بسیاری از آثار آیت‌الله حجت کوه‌کمره‌ای امکان چاپ نیافت/ تبیین ویژگی‌های برجسته
کد خبر: 3684017
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
نویسنده کتاب «حجت فقیهان»:

بسیاری از آثار آیت‌الله حجت کوه‌کمره‌ای امکان چاپ نیافت/ تبیین ویژگی‌های برجسته

گروه حوزه‌های علمیه: حجت‌الاسلام والمسلمین الوان‌ساز خویی ضمن بیان برخی ویژ‌گی‌های برجسته آیت‌الله العظمی حجت گفت: متاسفانه بسیاری از آثار آیت‌الله العظمی حجت به دلیل نبود امکانات و بعضا نقص در آثار، امکان چاپ نیافته و به صورت دستنویس باقیمانده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امروز اول بهمن ماه مصادف با سال روز ارتحال آیت الله العظمی حجت کوه کمره ای از بزرگان مرجعیت و فقاهت در دوره معاصر است. مقبره این عالم فرزانه در مدرسه حجتیه(مجتمع آموزش عالی فقه) روزانه، زیارت‌گاه صدها طلبه و استاد علوم دینی شاغل به تحصیل در این مدرسه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد الوان‌ساز خویی، نویسنده کتاب «حجت فقیهان» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد این مجتهد برجسته و فاضل گفت: مرحوم حجت از سادات حسینی(ع) در منطقه آذربایجان بودند که نسب ایشان به امام سجاد(ع) می‌رسد و در زمره خاندان‌‍‌هایی هستند که در منطقه آذربایجان دارای شهرت بوده‌اند. عموی ایشان، از مراجع معظم و عالمان برجسته نجف اشراف بودند و آیت‌الله سیدعلی کوه کمره‌‌ای نیز، پدر ایشان و از اعاظم علمای تبریز بود.

وی با بیان اینکه آیت الله مرحوم حجت کوه کمره ای، متولد سال 1310 هجری قمری بودند عنوان کرد: ایشان دروس مقدماتی و ابتدایی را در تبریز سپس نجف انجام دادند و بعد از مدتی تحصیل در نجف به تبریز بازگشتند اما بعد از مدتی به قم مشرف شدند و در درس مرحوم حاج شیخ شرکت داشتند و مورد عنایت ایشان قرار گرفتند.

نویسنده کتاب حجت فقیهان به برخی ویژگی‌های آن مرحوم اشاره و تصریح کرد: تقوای زیاد یکی از ویژگی‌های آن مرحوم بوده است که شاگردان ایشان و افرادی که با وی مرتبط بوده‌اند نوعا بر آن تاکید دارند و از آن به نیکی یاد می‌کنند.

الوان‌ساز بیان کرد: تواضع و فروتنی ازدیگر ویژگی‌های بارز آن مرحوم بوده است که باز در لسان افراد مرتبط با آن مرحوم به وضوح بیان و بر آن تاکید می‌شود و داستان‌هایی نیز در این زمینه نقل شده است.

وی افزود: روزی مرحوم حجت در مسیری با آیت‌الله العظمی بروجردی در حالی که بر مرکبی سوار بودند برخورد می‌کنند و با اینکه از جهت علمی در ردیف ایشان بودند از مرکب پیاده شده و با گذاشتن دست بر سینه نسبت به ایشان ادای احترام و تکریم می‌کنند.

الوان‌ساز اظهار کرد: مکتب شاگردپروری ایشان یکی دیگر از وجوه بارز شخصیتی آن مرحوم است؛ نوع طلابی که پا در ردیف مراجع و استادان حوزه گذاشته و مطرح شدند و در دوره معاصر نیز در کسوت مرجعیت، ایفای نقش کرده و می‌کنند از شاگردان ایشان بودند که از جمله می‌توان به آیت‌الله علی صافی و ... در دوره قبل‌تر و آیات موسوی اردبیلی، سبحانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی و ... در دوره معاصر اشاره کرد.

بسیاری از آثار آیت‌الله العظمی «حجت» امکان چاپ نیافته است/ تبیین ویژگی‌های برجسته ایشان

نویسنده حجت فقیهان بیان کرد: دقت و حافظه قوی، دقت در مطالب درسی از دیگر ویژگی‌های ایشان بود  و نوع شاگردان ایشان بر ای مسئله تاکید دارند و حتی نقل شده است که وی مطالبی را که در دوره تحصیل خود و طلبگی خوانده بود کلمه کلمه حفظ داشت و بر آن مسلط بود.

این محقق و پژوهشگر که کتاب حجت فقیهان را با گرفتن مصاحبه با برخی افراد خانواده و شاگردان و ... به رشته تحریر در آورده است عنوان کرد: از دیگر ویژگی‌های بسیار برجسته این عالم فقیه، ساده زیستی ایشان بود؛ هرگز دنبال تجملات و تشریفات نبودند و شاگردان و اطرافیان و خانواده را هم با عمل خود به این مسئله توجه می‌دادند و دعوت می‌کردند.

وی ادامه داد: علامه مصباح‌زاده که داماد ایشان و از شخصیت‌های برجسته حوزوی هستند نقل کردند که زمانی که بنده به خواستگاری دختر ایشان رفته و دامادشان شدم به من فرمودند شیخ عباس فکرنکن داماد یک مرجع تقلید شدی و وضعت بهتر خواهد شد؛ وضع تو همان و وضع من هم همان و سعی کن زندگی را به سادگی و آسانی پی بگیرید.

وی افزود: از ایشان نقل شده که جهیزیه‌ای که تهیه کردند در حد معمولی و برای رفع نیازهای ما بود و اصلا جایگاه مرجعیت دراین موضوعات تاثیری نداشت؛ ضمن اینکه ایشان به هیچ وجه از وجوهات شرعی برای امور شخصی استفاده نمی‌فرمود و از محل نذورات، خودشان را اداره می‌کردند.

وی در مورد افرادی از خاندان ایشان که در قید حیات هستند افزود: سیدعبدالحسین حجت، فرزند پسری ایشان هستند و دختری هم دارند که در قم ساکن هستند و همسر آیت الله عبدالله شهیدی قزوینی هستند همچنین دختر دیگری دارند که همسر علامه مصباح‌زاده، ساکن لندن و از شخصیت های برجسته حوزوی هستند.

بسیاری از آثار آیت‌الله العظمی «حجت» امکان چاپ نیافته است/ تبیین ویژگی‌های برجسته ایشان

وی در مورد تالیفات آن مرحوم نیز گفت: متاسفانه تالیفات ایشان، عمدتا چاپ نشده و رساله‌های کوتاه وی، مجمع الاحادیث و کتب وی به صورت خطی و دستنویس است و چاپ نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا آثار آن مرحوم توسط شاگردان و یا برخی نهادها و مراکز دست‌اندرکار چاپ نشده است با بیان اینکه تنها اثر چاپ شده، رساله عملیه ایشان است عنوان کرد: آثار دستنویس وی که عمدتا در کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی و مدرسه حجتیه است یکی به علت فراهم نبودن شرایط مالی و ... و دیگری هم به علت ناقص بودن این تالیفات، به دست چاپ سپرده نشده است.

الوان‌ساز اظهار کرد: البته 80 تن از شاگردان ایشان، درس‌هایی را که از وی تقریر کرده و پای درس، نوشته‌اند را به دست چاپ سپرده‌اند؛ ولی عمده آثار وی، مخطوط مانده است.

captcha