عباس محبوب، طراح پوستر و اقلام تبلیغاتی دو دوره پیشین جشنواره «تئاتر فجر» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: یکی از حواشی پیش آمده از همان ابتدا برای دوره سی و ششمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر»، پوستر طراحی شده برای آن بود که بسیاری آن را درخور شأن جشنواره ندانسته و اینکه این پوستر قادر نخواهد بود اعلان خوبی برای اهداف و مقاصد حرفهای این رویداد بزرگ تئاتری باشد.
وی در ادامه گفت: این در شرایطی است که باید نگاهی کاملاً منصفانه و بدون غرضورزی به پوستر جشنواره داشت و نسبت به المانهای به کار رفته در این پوستر از نقطه نظر طرح مسائل فنی در حوزه هنر گرافیک نگاه کرد که به اعتقاد من طراحی پوستر این دوره از جشنواره براین مبنا، کاملاً سنجیده و حساب شده صورت گرفته است.
محبوب تصریح کرد: البته طراح پوستر جشنواره در زمان زدن طرحهای اولیه تا رسیدن به طرح نهایی معمولاً خواستها و مطالبات دبیرخانه، شخص دبیر جشنواره و سیاستگذاری و اهداف هر دوره از جشنواره را مورد نظر قرار میدهد و آنچه که به عنوان خروجی پوستر این دوره جشنواره «تئاتر فجر» شاهد آن هستیم علاوه بر رعایت اصول فنی مبتنی بر قواعد گرافیکی، قطعاً منطبق با مطالبات برگزارکنندگان جشنواره است.
این طراح و گرافیست افزود: گذشته از این، نگاه ابتدا به ساکن به هر پدیده هنری واکنشهای مثبت و منفی را به دنبال خواهد داشت و همانطور که برخی از نتیجه کار در طراحی پوستر جشنواره رضایت ندارند عدهای دیگر رضایت کامل خود را از این اتفاق ابراز داشتهاند؛ درست مانند آشپزی حرفهای که آشپز انواع و اقسام غذاها را با متریال و مواد درجه یک طبخ میکند اما در نتیجه عده ای از طعم فلان غذا خوششان آمده و نسبت به دیگری حس خوبی ندارند.
وی گفت: پوستر به عنوان ابزار اعلان رسمی یک رویداد فرهنگی و هنری علاوه بر بیان ویژگیها و ماهیت خاص آن رویداد باید متأثر از مسائل و رخدادهای روز، نوع تعامل اجتماع مردم و فراگیر شدن شکلی از ایجاد ارتباط میان مردم در جامعه باشد، اکنون که شکل فراگیر ارتباط مردمی را شبکه اجتماعی و فضاهای مجازی به خود اختصاص دادهاند لذا به کارگیری یک عنصر و المان از چنین جنس ارتباطی در طراحی یک پوستر هنری نهایت خلاقیت و هوشمندی طراح را نشان میدهد.
محبوب در پایان گفت: وقتی تمامی احساسات و عواطف، واکنش مثبت و منفی یک کاربر اینترنتی توسط یک استیکر و یا صورتک ایموجی در فضای مجازی بروز و نمود دارد، چه بهتر که در طراحی پوستر یک رویداد تئاتری نیز از چنین قابلیتی استفاده شود که هم با صورتک اشک و لبخند به عنوان نماد تئاتر سنخیت دارد و هم قادر است بسیاری از واکنشهای انسانی را در مواجهه با پدیدههای گوناگون پیرامون نشان دهد.