به گزارش خبرنگار
ایکنا؛ نشست خبری دومین دوره نمایشگاه و همایش بینالمللی Tehran Game Convention ۲۰۱۸ صبح امروز، هفتم اسفند ماه با حضور حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، سالومه اشتری مدیر پروژه و مهرداد آشتیانی مدیر پروژه سابق این رویداد در محل سالنهمایشهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد.
کریمی در ابتدای این نشست ضمن معرفی این نمایشکاه و همایش بینالمللی گفت: موضوع کلانی در پشت رویداد TGC است و آن این است که ما با برگزاری رویداد TGC عملا در خط مقدم تعاملات بین المللی حضور پیدا میکنیم، میجنگیم و به دنیا نشان میدهیم که ایران مکانی آرام و امن برای تبادل و تعامل است.
وی افزود: امروز با وجود تحریمها، سختگیریها و محدودیتهایی که برای بازیسازان در زمینه عرضه بازی به خارج از کشور داریم، میخواهیم کاری کنیم که بازیهای ایرانی دیده شود و خود را ایزوله نکنیم؛ قطعا اگر بازیهای رایانهای در سطح بین المللی منتشر نشود در پنج سال آینده بازار داخلی توسط بازیهای خارجی قبضه میشود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای رویداد TGC را بزرگترین رویداد تجاری در خاورمیانه دانست و افزود: رویداد TGC در سالهای آینده محلی برای تعاملات تجاری و آموزشی در زمینه بازیهای رایانهای میشود و در واقع یک واسطه بین کشورهای منطقه و سایر کشورها در زمینه بازیهای یارانهای خواهد شد.
کریمی با اشاره به تغییرات این دوره نسبت به دوره گذشته گفت: یکی از تغییراتی که سال آینده در این رویداد رخ میدهد جوایز مربوط به توسعه دهندگان است؛ ما این جوایز را محدود به داخل نمیکنیم و اسم رویداد را گیمستان میگذاریم که ترکیبی از گیم و گلستان است؛ در واقع با این رویداد میخواهیم ۳۳ کشور را در منطقه گردهم آوریم. هیئتی که برای دیدن این بازیها انتخاب میکنیم صد درصد بینالمللی است که شامل ناشران مختلف برتر این صنعت است.
دوست ندارند ایران در این زمینه پیشرو باشد!
وی در ادامه با اشاره به تعامل با گیم کانکشن فرانسه، اظهار کرد: تلاش کردیم که گیمکانکشن فرانسه در برگزاری TGC ریسک کند و در این رویداد دخیل شود؛ متاسفانه بعد از رویداد TGC ۲۰۱۷ پیشنهادهای مختلفی از سوی کشورهایی همچون ترکیه به گیمکانکشن مبنی بر لغو قراردادشان با ایران شد. البته کشورهای دیگر دنبال این هستند که این مسیر را بگیرند و دوست ندارند ایران در این زمینه پیشرو باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به مزایای این رویداد تصریح کرد: یکی از مزایای TGC این بود که بازیسازان ما برای شرکت در رویدادهای خارجی ترغیب شوند؛ امسال در نمایشگاه گیم کانکشن فرانسه اولین سالی بود که ما یک ریال به شرکتهای بازیسازی برای حضور در این نمایشگاه پول ندادیم؛ جوانان بازیساز اخیرا آثاری را برای جشنواره سوییس ارسال کردند و متوجه شدند که بازار بازیهای رایانهای محدود به داخل نیست.
کریمی افزود: TGC جزو معدود اتفاقات بنیاد ملی بازیهای رایانهای است که کاملا با دیدگاه پروژه اقتصادی به آن نگاه میشود. نمیخواهیم TGC از بودجه بنیاد هزینههایش را تامین کند؛ لذا در هدفگذاری برای سال آینده درآمدها را دو برابر و نیم میکنیم که کمک بنیاد به تبع آن کاهش پیدا میکند.
وی بیان کرد: رویداد TGC بعد از چهار سال مستقل میشود و نیازی به کمک بنیاد نخواهد داشت؛ لذا تلاش میکنیم که TGC در سال آینده بزرگتر شود و تعداد سخنرانشان دو برابر شود و سعی میکنیم بیشتر افرادی که دعوت میکنیم از منطقه باشند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پایان گفت: رویداد TGC باعث شد جوانان بازیساز ما تلاش و فعالیت زیادی برای شرکت در جشنواره و نمایشگاههای بین المللی داشته باشند. امسال هشت شرکت را با هزینه خودشان به گیم کانکشن فرانسه بردیم و توانستیم برای حضورشان ۸۶ درصد تخفیف بگیریم. در حال حاضر در حال رایزنی هستیم که ۲۷ نفر از جوانان بازیساز را برای شرکت در جشنواره بازی در آلمان بفرستیم.
به گزارش ایکنا؛ بعد از این سخنان مهرداد آشتیانی، مدیر پروژه TGC ۲۰۱۷ با بیان اینکه این رویداد اولین رویدادی بود که میخواست در صنعت بازیسازی در کشور ایجاد شود و درصدد زدن یک پل بین شرکت بازیسازی و صنعت بازیسازان ایران بود، گفت: اولین رویداد TGC در ایران در ۶ و ۷ جولای ۲۰۱۷ در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد و بنیاد بازیهای رایانهای و مجموعه گیمکانکشن فرانسه دو برگزارکننده مشترک این رویداد بودند.
اعتمادسازی و شناساندن ایران و صنعت بازی ایران به جامعه بینالمللی
آشتیانی با بیان اینکه TGC با سه هدف شکل گرفت، بیان کرد: هدف اول این رویداد در حوزه اشتراک دانش و تجربه بود و میخواستیم بازیسازان از دانش و تجربه بازیسازان بینالمللی استفاده کنند. هدف دوم تسهیل و کمک به بازیسازان ایرانی در انتشار بینالمللی محصول خود بود. هدف سوم اعتمادسازی و شناساندن ایران و صنعت بازی ایران به جامعه بینالمللی بود. بخشهای مختلفی از جمله کنفرانسها، پنلها، سخنرانیها و مسابقات در TGC گنجانده شد.
وی اظهار کرد: ۲ هزار و ۳۶۰ نفر در این رویداد حضور داشتند. ۵۱ درصد از این تعداد کسانی بودند که میخواستند در کنفرانسها شرکت کنند و ۱۸ درصد مربوط به بازدیدکنندگان تجاری بود. در TGC ۲۰۱۷ شصت کنفرانس تخصصی در پنج خط موازی، ۳۶۰ پنل تخصصی و ۶۰ کلاس تخصصی درازمدت تشکیل شد. ۳۴ سخنران خارجی از کشورهایی همچون فرانسه، سوئد، آمریکا، روسیه، آلمان، اسپانیا، انگلیس، لهستان و ژاپن در این رویداد حضور داشتند، بیشترین سخنرانی از آن کانادا، فرانسه و سپس آلمان بود.
مدیر پروژه TGC ۲۰۱۷ با اشاره به اینکه در این رویداد کلاسهایی بر مبنای نیاز صنعت بازیسازی ایران برپا شد که مسایلی همچون درآمدزایی تا کارگردانی هنری بازیها را پوشش داد، افزود: در حوزه شرکتهای تجاری ۱۲۰ شرکت حضور داشتند که ۷۳ شرکتکننده در سالن A. و ۴۷ شرکت در سالن B. بودند. ۲۰ ناشر خارجی از ۱۲ کشور در TGC حضور داشتند.
بازیهایی دیده شدند که برگرفته از فرهنگ خودمان بودند
وی بیان کرد: برخلاف بسیاری از رویدادها در کشور TGC این امکان را میداد که از طریق اپلیکیشن قبل از حضور در جلسه برنامه و تقویم کاری خود را بسازید و قرار ملاقات بگذارید، بدین ترتیب ۱۷۸ پروفایل کاربردی تشکیل شد. ۴۹ درصد درخواستها مورد پذیرش قرار گرفت، ۶۴ درصد درخواستهای ملاقات برای خریداران خارجی بود. مسابقه توسعهدهندگان از بخشهای مهم رویداد TGC بود. ۱۰۰ اثر به این بخش ارسال شد که ۲۱ داور بینالمللی آنها را بررسی کردند و به بهترینها جایزه اهدا شد. بنیاد بازیهای رایانهای جوایز صادراتمحور را به خروجی این مسابقه مرتبط کرد. عمدتا بازیهایی که کپی بازیهای خارجی بودند توسط داوران دیده نشدند بلکه بازیهایی دیده شدند که برگرفته از فرهنگ خودمان بودند.
آشتیانی با اشاره به بازتاب خوب TGC ۲۰۱۷ در سایر کشورهای منطقه بیان کرد: سوالی از شرکتکنندگان خارجی در این رویداد مطرح شد که چه چیزی را در این رویداد دوست داشتید و اکثر شرکتکنندگان اشتیاق، انگیزه و پتانسیل ایرانیان در این رویداد را پسندیده بودند. فرمی نیز به شرکتکنندگان داخلی دادیم که ۵۰۷ پاسخ گرفتیم. ۴۵ درصد این افراد این رویداد را بسیار خوب، ۴۵ درصد خوب و ۱۰ درصد متوسط ارزیابی کردند.
مدیر پروژه TGC ۲۰۱۷ گفت: با توجه به نظرسنجی صورت گرفته، اغلب شرکتکنندگان داخلی بهطور کلی از نمایشگاه TGC راضی بودند. نمایشگاه TGC شروع یک راه و اتفاق بزرگ برای صنعت بازیسازی ایران بود. اما قطعا برای برگزاری سالانه چنین رویدادی استفاده از نظر شرکتکنندگان و افرادی که در این رویداد شرکت داشتهاند یکی از کارهای مهمی است که باید صورت بگیرد. به همین جهت در طول برگزاری رویداد از شرکتکنندگان داخلی و خارجی رویداد نظرسنجی شد. سوالات نظرسنجی بهگونهای بود که تمام زوایای برگزاری رویداد را پوشش میداد. امیدواریم با برنامهریزی صحیح این نمایشگاه به مرجعی برای گردهمایی تمام بازیسازان منطقه خاورمیانه و ایران به عنوان قلب تپنده بازیسازی در منطقه تبدیل شود.
وی اظهار کرد: اغلب شرکتکنندگان داخلی بر این باور هستند که عمده دلیل آنها برای شرکت در این رویداد صحبت با ناشران خارجی و آشنایی و همکاری با دیگر گروهها بوده است. البته طی نظرسنجی صورت گرفته غیر از این دو مورد، بیشتر افراد درصدد معرفی شرکت و محصولات خود نیز بودهاند. از دیگر مواردی که شرکتکنندگان به آن اشاره کردهاند کسب تجربه و ورود به بازارهای خارجی بود.
آشتیانی بیان کرد: حضور شرکتکنندگان خارجی در این نمایشگاه مهمترین و بزرگترین نقطه قوت آن است. بخشهایی که توجه شرکتکنندگان را به خود جلب کرده بود بازدید وزاری ارتباطات و فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباط با ناشران خارجی، برگزاری کنفرانسها و کلاسهای تخصصی و حضور شرکتهایی همچون Rovio و THQ Nordic دوره گذشته بود.
به گزارش ایکنا؛ برگزاری نمایشگاه «تی جی سی» که برای اولین بار سرمایه گذاران و شرکتهای ناشر از سراسر دنیا را به ایران میکشاند یکی از دستاوردهای مهم بنیاد ملی بازیهای رایانهای است که خوشبختانه در هر قدم حمایت کامل بازی سازان داخلی را پشت سر خود داشته و در هر گام از مشورت و نظرات تک تک بازی سازان داخلی یاری جسته است.
انتهای پیام/