ارائه تجربیات برتر آموزشی ـ تربیتی معلمان دینی و قرآن/ برداشت کودکان از مباحث دینی متفاوت است
کد خبر: 3694927
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶

ارائه تجربیات برتر آموزشی ـ تربیتی معلمان دینی و قرآن/ برداشت کودکان از مباحث دینی متفاوت است

گروه فعالیت‌های قرآنی- جشنواره کشوری تجربیات برتر آموزشی ـ تربیتی اساتید و معلمان آموزش دینی و قرآن ابتدایی با ارائه مباحثی در زمینه جذب کودکان و نوجوانان به مسائل دینی، تمایل به حضور در اماکن مذهبی و برداشت متفاوت کودکان از مباحث دینی همراه بود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اختتامیه جشنواره کشوری تجربیات برتر آموزشی ـ تربیتی اساتید و معلمان آموزش دینی و قرآن ابتدایی که امروز، هفتم اسفندماه در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد با ارائه تجربیات تعدادی از معلمان و اساتید برتر همراه بود.
در این جشنواره حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، بنیانگذار طرح تربیت کودک و نوجوان حوزه علمیه قم با بیان خاطراتی از تجربیات خود در برخورد با قشر کودک و نوجوان، راهکارهایی را برای جذب کودکان و نوجوانان به مسائل دینی و تمایل به حضور در اماکن مذهبی ارائه کرد.
وی گفت: پسرم وقتی کوچک بود از رفتن به حرم رضوی امتناع می کرد که این عمل وی باعث نگرانی همسرم شده بود، برای آنکه این تفکر در وی عوض شود یک روز با پسرم هم به حرم رفتیم و به بازی با هم مشغول شدیم، چندین ساعت گذشت و هیچ تمایلی به بازگشت نداشت و بعد از آن خودش از ما تقاضا می کرد تا به حرم برویم.

فرق قرآن کریم با قرآن مجید چیست؟
راستگو تصریح کرد: برای اینکه کودکان و نوجوانان به نماز مقید شوند، نیازی نیست به زور رفتار کرد بلکه باید طبق میل آنان پیش رفت که در این زمینه نیز باید بگویم دخترم در سن کودکی هر روز بهانه‌ای برای خواندن نماز می آورد. اولین بهانه این بود که هشت رکعت نماز زیاد است من یک رکعت می خوانم بعد گفت بدون وضو می خوانم، بدون چادر راحت تر است، پشت به قبله می خواهم بخوانم من نیز گفتم هر جور راحتی بخوان و این باعث شد که کم کم نماز را صحیح بخواند.
وی ادامه داد: در یک مسجد، بچه ها در حال بازی بودند که شیشه را شکستند، وقتی خادم مسجد به من مراجعه کرد گفتم من به این کودکان چیزی نمی گویم چرا باید یک انسان را فدای شیشه کنم.
راستگو در بیان خاطرات اعزام دانش آموزان به سفر عمره مفرده نیز بیان کرد: در این سفر دختران بیشتر وقت خود را در حرم می گذراندند اما پسران یا بازار بودند و یا برخی از آنها اطراف حرم پیامبر(ص) پارکی پیدا کرده بودند و در آنجا مشغول سرسره بازی بودند. برای اینکه آنان را در حرم مشغول کنم به آنان گفتم هر کس ستون های حرم را بشمارد جایزه خواهد گرفت و تا چندین ساعت مشغول شمردن ستون ها شدند.
در ادامه نیز احمدرضا محسنی از معلمان قرآن برتر ضمن اجرای چندین تجربه تربیتی در قالب شعر و داستان اضافه کرد: معلمان قرآن باید در قالب بازی، نقاشی، داستان و سرگرمی دانش آموزان را به سمت قرآن جذب کنند.

آمیختگی درس بندگی با درس زندگی
وی با بیان اینکه درس بندگی باید با درس زندگی درآمیزد تا شغل معلمی، شغل انبیاء محسوب شود، افزود: باید کلاس قرآن فضایی متفاوت نسبت به سایر دروس داشته باشد لذا در این خصوص باید تغییری در چینش کلاس انجام داد و شور و نشاط را بر کلاس حاکم کرد تا دانش آموز احساس کند فضا تغییر کرده است.
در بخش دیگری از این مراسم زهرا برومنددانش در خصوص ارائه تجربیات برتر به عنوان یکی از منتخبان جشنواره گفت: تدریس بر اساس تعیین نوع درگیری کودک، تأثیر بسزایی در نحوه عملیاتی مبنای تربیت دارد لذا برای این شناسایی سؤال از خانواده موثر است تا شرایط دانش آموز بر حسب شرایط خانواده سنجیده شود.
وی گفت: درخت حضور و غیاب در کلاس یک نمونه تصویری برای کودک است که حضور به منزله میوه است و نشان می دهد هر چه تعداد حضور بیشتر باشد درخت پربارتر خواهد بود.
این معلم برتر قرآن اضافه کرد: همچنین طرح دفتر حال من که همان محاسبه نفس است باعث شده دانش آموز خیلی از رفتارهای ناشایست را ترک کرده و به کارهای نیک اقبال نشان دهد.

فرق قرآن کریم با قرآن مجید چیست؟
همچنین حجت‌الاسلام حیدری ابهری به ارائه تجربیات برتر با عنوان بایسته های پاسخگویی به پرسش های دینی کودکان و نوجوانان پرداخت.
وی با اشاره به اینکه با وجود انباشتگی سؤالات مذهبی در ذهن کودکان، مجال پاسخ در کلاس درس نیست، اظهار کرد: پس از چندین سال کسب تجربه های مختلف در تدریس می توانم بگویم بیشترین سوالات در ذهن کودکان سؤالاتی مانند اینکه فرق بین قرآن کریم و قرآن مجید چیست؟ اگر امام عصر(ع) بیاید چرا همه را می کشد؟ اگر از غذایی بدمان بیاید باز هم باید خدا را شکر کنیم؟ و سوالاتی از این قبیل است.

برداشت متفاوت کودکان از مباحث دینی
این استاد برگزیده با اشاره به اینکه کار دینی زیاد انجام شده اما برداشت کودکان از مباحث دینی متفاوت است، گفت: در جمع آوری هزار سوال از مهد کودک ها این تجربه حاصل شده که برداشت کودکان از مباحث دینی فرق دارد.
در پایان مراسم عفت شریعتی، مشاور مدیر کل و رئیس امور بانوان مجمع تقرب مذاهب اسلامی به ارائه مطلب خود با عنوان «درس معلم ار بود زمزمه محبتی/ جمعه به مکتب آورد طفل گریز پا را» پرداخت و تصریح کرد: مهربانی، آئین و مرام است و اگر معلمان با مشعل محبت و اخلاق در تعلیم و تربیت پیشتاز باشند در این حوزه موفق خواهند بود.
وی ادامه داد: در عرصه تعلیم و تربیت آنچه باعث غنی شدن فرهنگ شود و جامعه را بسازد، اقتدار در عرصه فرهنگ است که در راستای اقتدار در این عرصه باید پایگاه اجتماعی و معنوی لحاظ شود.
شریعتی با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) در خصوص اینکه جوانان، آبروی خود را با ایمان و ادب حفظ کنند، گفت: ایجاد فضای معرفتی در جامعه و حسن خلق معلمان در راستای تربیت موفق از اهمیت بالایی برخوردار است.

 انتهای پیام

 

captcha