بزرگترین آب انبار تاریخی بیرجند آماده پذیرایی از مسافران نوروزی شد
کد خبر: 3701681
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
مسئول پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی بیرجند خبر داد:

بزرگترین آب انبار تاریخی بیرجند آماده پذیرایی از مسافران نوروزی شد

گروه اجتماعی- مسئول پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر بیرجند گفت: اب انبار محسن زاده (حاجی خان) به عنوان بزرگترین آب انبار تاریخی بیرجند آماده پذیرایی از مسافران نوروزی شد.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، علیرضا نصرآبادی، شب گذشته یکمن فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرمت آب انبار تاریخی محسن زاده(حاجی خان) که از اواسط بهمن ماه سال جای آغاز شده بود به پایان رسید.
وی با اشاره به مخزن این آب انبار، افزود: این مخزن یک میلیون و 600 هزار لیتر آب گنجایش دارد و با توجه به اتمام مرمت، آماده بهره برداری و بازدید مسافران و گردشگران در ایام نوروز است.
مسئول پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر بیرجند بیان کرد: این آب‌انبار در محله تاريخي سرده و درون بافت تاريخي بيرجند قرار دارد و مانند ديگر آب‌انبارهاي موجود در منطقه داراي فضاي ورودي، پلكان، پاشير و منبع ذخيره آب است.
نصرآبادی با بیان اینکه فضاي ورودي آب‌انبار به صورت ساده و در عين حال داراي طاقي با قوس جناغي است، تصریح کرد: بعد از فضاي ورودي پلكانهاي آب‌انبار واقع شده كه در طرفين ابتداي ورودي آن دو سكو تعبيه شده است.
وی افزود: پوشش سقف در فضاي داخلي به صورت طاق‌آهنگ احداث شده و اين پوشش تا انتهاي پاشير نيز به يك فرم ادامه مي‌يابد.
وی ادامه داد: قسمت پاشير كه آخرين بخش معماري فضاي داخلي آب‌انبار محسوب می شود به شيوه ضربي پوشش يافته است.
مسئول پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر بیرجند تصریح کرد: منبع ذخيره آب اين آب‌انبار به شکل مستطیل به عمق آبگیر 10 متری با مصالحی چون آجر و ملات ساروج ساخته شده و دارای پوشش سقف گهواره ای است که مخزن این آب انبار جزو بزرگترین مخازن آب انبار به حساب می آید.
نصرآبادی خاطرنشان کرد: این بنا در سال 1379 با شماره 2907 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

انتهای پیام

captcha