اولویت دختران تحصیل‌کرده سعودی در گذر از سنت به مدرنیته
کد خبر: 3703027
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

اولویت دختران تحصیل‌کرده سعودی در گذر از سنت به مدرنیته

کانون خبرنگاران نبأ ــ کتاب «اولویت‌های دانشجویان دختر سعودی» بر اساس یک نظرسنجی تدوین شده است که در این مطالعه میدانی به تغییراتی که ذیل گسترش آموزش زنان در جامعه سعودی پدید آمده، پرداخته می‌شود.

اولویت دختران تحصیل‌کرده سعودی در گذر از سنت به مدرنیته
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، محمدجواد خلیلی، پژوهشگر اندیشه سیاسی اسلامی و جهان عرب با انتشار مطلبی در کانال مطالعات جهان عرب نوشت: عربستان سعودی یکی از سنتی‌ترین ساختارهای اجتماعی را در خاورمیانه دارد که طی چند سال گذشته در حال تجربه شرایط متفاوتی است. همواره متصدیان امور اجرایی و به‌ویژه کسانی که سودای توسعه و مدرن‌سازی این کشور را داشته‌اند، از ساختار قبیله‌ای و نیز مناسبات دینی و باورهای نهادینه شده در این جامعه گله‌مند بودند.
در خاطراتی که از سعود الفیصل و نیز دیگر افراد طبقه حاکمه منتشر شده، همیشه روحانیت سنتی و نظام مبتنی بر وهابیت به عنوان عامل اصلی در کند کردن سرعت توسعه مطرح شده است. در واقع از یک طرف مشروعیت نظام مبتنی بر آموزه‌های وهابیت است و از سوی دیگر حاکمان جدید تمایل دارند که نقش آنان در آموزش و دستگاه قضا کمتر شود.
تأسیس مراکز مطالعاتی در عربستان برای رصد گذار کنترل شده و بدون آسیب از جامعه سنتی به جامعه مدرن، در دستور کار قرار دارد و برای این منظور مرتب به نظرسنجی و تحلیل داده‌ها اقدام می‌کنند.
کتابی بر اساس یک نظرسنجی منتشر شده و جالب است که هزینه انتشار کتاب را یک مؤسسه خیریه به نام «حمد الحصینی» عهده‌دار شده که مبنای مطالعه میدانی تغییراتی است که ذیل گسترش آموزش زنان در جامعه سعودی پدید آمده. در این نظر سنجی 1500 دختر که سن آنان بین 18 تا 25 سال است، شرکت کرده‌اند و توزیع مناطق پنجگانه عربستان(الشرقية، الغربية، الشمالية، الجنوبية، الوسطى) برای هر منطقه 300 نفر است.
سؤالات ذیل برای سامان‌دهندگان پژوهش اولویت و اهمیت داشته است:
1. اولویت ذهنی یک دختر تحصیل کرده در عربستان چیست؟ 2. مهمترین مسائل داخلی مورد توجه دختران سعودی کدام است؟ 3. یک دختر سعودی در خصوص خود چگونه فکر می کند و چه میزان از خود رضایت دارد. 4. معیارهای دختران برای ازدواج چیست؟
⏪سوال اول: مهمترین چالش های جامعه سعودی از نظر دختران سعودی کدام است؟
تروریسم 36.8
بیکاری 31.1
تاخیر در ازدواج 28
رشوه 26.8
مواد مخدر 26.4
فقر 24.5
خشونت خانوادگی 22.5
گرانی 20.9
⏪اولویت‌های فوق به‌خوبی تحول در جامعه سعودی را مشخص می‌سازد. اغلب مطالبات در گرو مسائل اقتصادی است و نشان می‌دهد بن‌سلمان نیز با دریافت این پیام به خوبی جامعه مخاطب خود را پیدا کرده است و با کوبیدن بر طبل توسعه همه جانبه در حال پاسخ به این نیاز طبقه تحصیل کرده است.
سوال دوم: اولویت‌های ذهنی دختران سعودی چیست؟
ادامه تحصیل 55.6
اشتغال 34.3
ازدواج 31.1
استقلال مالی 24.8
همان‌گونه که ارقام اشاره دارند، استقلال مالی زن آخرین جایگاه را به خود اختصاص داده که ناشی از همان نگاه سنتی به زن در عربستان است. همچنین رویکرد اقتصادی در این سؤال و اولویت‌ها نیز مشاهده می‌شود که حاکی از تمایل بدنه نخبگی جامعه سعودی برای توسعه همه جانبه است.
⏪سوال سوم: میزان رضایت‌مندی دختران عربستانی از خویشتن، چه میزان است؟
راضی هستند 48.4
 خوش‌بین و امیدوارند 23.9
ناراضی هستند 14.4
بدبین هستند 4.2
این اعداد نیز حاکی از امید به زندگی و افزایش امیدواری و فعال شدن جامعه تحصیل کرده به‌ویژه جامعه زنان در عربستان است.
⏪سوال چهارم: اولویت‌های عملی برای اوقات فراغت دختران کدام است؟
اینترنت 42.9
کارهای داوطلبانه و خیریه 40
تلویزیون 36
خرید 35.1
خواندن نشریات 28.3
وقت‌گذرانی با همسالان 26.7
این اعداد و ارقام نیز از تغییر ذائقه در جامعه سعودی حکایت دارد. در جامعه‌ای که هیچ زنی حق رانندگی و حق انتخاب ندارد، اکنون دارای طبقه تحصیل کرده است. این روند نشان می‌دهد که کسانی هم چون بن سلمان که از طبقه جدید حاکمان است به‌خوبی از تحولات جامعه با خبر شده و قصد دارد ضمن نوسازی جامعه، هدایت، رهبری و کنترل آن را ضمن یک مدرنیزاسیون آمرانه و از بالا در دست بگیرد.
زهرا نوریان
انتهای پیام
captcha