ترکیب جمعیتی مذاهب در عربستان سعودی
کد خبر: 3702890
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
كارشناس مسائل بین‌المللی بررسی کرد؛

ترکیب جمعیتی مذاهب در عربستان سعودی

کانون خبرنگاران نبأ ــ سعدالله زارعی، كارشناس مسائل بین‌المللی با بررسی منابع مختلف آماری، ترکیب جمعیتی مذاهب در عربستان سعودی را تخمین زد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به نقل از کانال تلگرامی مطالعات عربستان سعودی، سعدالله زارعی در تحقیق خود نوشته است:

 بررسی‌ها نشان می‌دهد، جمعیت مالکی‌ها در عربستان که عمدتا در مکه و جده هستند، حدود پنج میلیون نفر است که ۲۳/۱ درصد جمعیت می‌شوند.

 جمعیت شافعی‌ها که عمدتا در مدینه، الباحه و تبوک هستند کمتر از سه میلیون نفر یعنی ۱۵/۱۳ درصد است.

جمعیت حنفی‌ها که عمدتا در استان‌های جوف و حدود شمالی بوده و در مکه و الشرقیه هم هستند، حدود ۸۰۰ هزار نفر یعنی کمی بیش از ۴ درصد است.

 جمعیت حنابله که عمدتا در سه استان نجد مستقرند، حدود ۵/۴ میلیون نفر یعنی ۲۷/۲۴ درصد می‌شوند.

 همچنین جمعیت شیعه جعفری که عمدتاً در استان الشرقیه‌ ساکن هستند، حدود ۳ میلیون نفر یعنی ۱۵/۱۳ درصد است.

جمعیت زیدی‌ها که عمدتا در عسیر، نجران و الباحه‌ ساکن هستند، ۱/۶۲ میلیون نفر یعنی ۸/۱۷ درصد جمعیت عربستان و اسماعیلی‌ها که عمدتاً در استان جیزان هستند، حدود یک میلیون نفر یعنی ۵ درصد جمعیت عربستان هستند، که با این وصف جمعیت سه طایفه شیعه حدود ۵/۶۲ میلیون نفر یعنی بیش از ۲۸/۳ درصد جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند.

 زارعی متذکر می‌شود، دستیابی به آمار دقیق عملا میسر نیست و ارقام ارائه شده، حاصل بررسی ده‌ها منبع موجود است که همه ظنی نوشته‌اند ولی این را می‌دانم که آمار دقیق جمعیت طوایف از آنچه نوشتم فاصله زیادی ندارد.

مریم بشیری

انتهای پیام

captcha