کد خبر: 3710391
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
عبدالرضا اکبری:

مفاهیم دینی «آنام» با تکنیک قطره‌چکانی به مخاطب منتقل می‌شود

گروه هنر ــ بازیگر سریال «آنام» گفت: در این سریال آموزه‌های دینی سریعاً به بیننده منتقل نمی‌شود، بلکه پیام به شکل قطره‌چکانی به مخاطب عرضه می‌شود که روش تاثیرگذاری آن ماندگارتر است.

مفاهیم دینی «آنام»، قطره‌چکانی به مخاطب منتقل می‌شود

عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره سریال «آنام» اظهار کرد: در آنام فیلمنامه حرف اول را در جذب مخاطب می‌زند. چون این کار لحظه به لحظه برای بیننده سوال ایجاد می‌کند و همین ویژگی باعث تعلیق در کار شده است، البته ممکن است این سوال در ذهن پیش آید که آنام قصه‌ای تکراری دارد، اما تکراری بودن هیچگاه دلیلی بر سطحی بودن کار نیست، چون بسیاری از شاهکارهای سینما بر اساس اقتباس ادبی و هنری به وجود آمده، برای همین هر کاری که قصه‌ای در آن بازگو شده باشد، الزاما کاری ضعیف نیست. برای مثال به فیلم هفت سامورایی کوروساوا اشاره می‌کنم که داستانی اقتباسی دارد، اما یک کار ماندگار در تاریخ سینما است.

وی افزود: متاسفانه نبود تعلیق یکی از مشکلات جدی سینما و تلویزیون است. این در شرایطی است که داستان مورد نظر تا به حال بازگو نشده است. برای همین، تماشاگر به هیچ وجه با آن ارتباط برقرار نمی‌کند، اما در کاری نظیر آنام تماشاگر منتظر است تا قصه روایت شود، برای همین هم تماشاگر با آن ارتباط برقرار می‌کند. امتیاز دیگری که برای آنام می‌توانم بیان کنم به بخش اجرایی مجموعه مربوط می‌شود، چون هدایت کارگردان می‌تواند از یک فیلمنامه بد یک کار خوب بسازد، حال تصور کنید یک فیلمنامه خوب توسط، فیلمسازی حرفه‌ای چه دستاوردی خواهد داشت.

این بازیگر ادامه داد: امتیاز دیگری که برای آنام می‌توان ذکر کرد به بازیگری این کار مربوط می‌شود. به نظرم تیمی که برای این بخش انتخاب شده یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن است، این بهترین به معنایی معروف‌ترین‌ها نیست، بلکه افرادی است که با نقش همخوانی خوبی دارند. امتیازاتی که برای کار بر شمردند. بلکه آن‌گونه که از اظهار نظر مردم دریافت شد نظر مردم نیز گواه این امر است، چون مردم با هیچ کس تعارف ندارند. اگر کاری بد باشد آن را به روشنی بیان می‌کنند.

بازیگر سریال آنام درباره اشارات دینی آنام این‌گونه توضیح داد: نکات و توجهات دینی در این سریال کاملا عاری از تکرار است. در توضیح بیشتر باید بگویم در برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها مفاهیم مورد نظر، بدون اینکه بیننده درگیر داستان شود سریع مطرح می‌شوند. این اطلاع‌رسانی نیز تنها یک بار نیست، بلکه بارها و بارها تکرار می‌شود. برای درک بهتر از آداب و رسوممان مثال می‌زنم که بارها تکرار شده، اما باز هم برای مردم جذابیت لازم را دارا است.

وی ادامه داد: مسئله دیگر به گویش و بیان مفاهیم مورد نظر مربوط می‌شود، چون برخی مواقع بازیگر به اندازه‌ای در بیان مفاهیم مورد نظر بد عمل می‌کند که مفهوم با بازخورد خوب تماشاگر مواجه نمی‌شود. این مسئله نیز به هیچ وجه به باورهای بازیگر ربط ندارد، چون اکثر هنرمندان ما افرادی معتقد هستند، اما جنس و سبک بازی است که محدودیت‌ها را رقم می‌زند.

بازیگر فیلم «پناهنده» درباره نقش خود در آنام نیز اینگونه اظهار نظر کرد: نقش من در این سریال شاید به اعتقاد برخی تیپ به نظر آید، چون ممکن است من مشابه اینگونه نقش‌ها را در گذشته زیاد بازی کرده باشم، اما به نظر من تا به امروز چند بار نقش دکتر یا مهندس را ایفا کرده‌ام، مهم نیست، ولی این‌که آن نقش چه شخصیت پردازی دارد مهم است. امید (نام عبدالرضا اکبری در سریال) در سریال آنام از آن دست کاراکترهاست که با تکیه به شغلشان شناخته نمی‌شود، بلکه هر یک جزئیات خاص خود را دارند. این شخصیت، رفتاری که با خانواده‌اش دارد متفاوت با آن چیزی است که در بیرون می‌بینیم، این مسئله نشان می‌دهد کار به سمت تیپ شدن نرفته و پیرامون آن تحقیق شده است.

این بازیگر درباره تجربه همکاری با جواد افشار بیان کرد: تا به امروز چندین بار این موقعیت پیش آمده تا با جواد افشار همکاری داشته باشم، اما هر بار بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد، اما خوشبختانه این موقعیت در آنام فراهم آمد. درباره کار با جواد افشار یک نکته را می‌توان به جرات بیان کنم، آن هم این‌که این فیلمساز به شدت اخلاقگرا است. برای همین هر بازیگری دوست دارد با او کار کند. افشار درباره نحوه اجرای نقش با بازیگر حرف می‌زند و حتی پیرامون آن بحث‌های مفصلی هم مطرح می‌کند، برای همین وقتی بازیگر می‌بیند، کارگردان چنین به نظراتش توجه می‌کند با تمام وجود برای کارش وقت و انرژی می‌گذارد.

اکبری در پایان درباره آخرین کارهای خود اظهار کردد: اخیرا دو فیلمنامه  به من پیشنهاد شد که به دلیل ضعف متن آن را نپذیرفتم. معیارم برای ضعیف بودن نیز به شاخصه‌هایی بر می‌گردد که در فیلمنامه باید وجود داشته باشد، اما در آن کارها نبود. از آن جمله می‌توان به گره‌های داستانی و شخصیت‌پردازی‌ها اشاره کرد که نشان می‌دهد یک کار قادر است کیفیت مطلوبی داشته باشد یا خیر. این ضعف نیز تنها به یک دوره و فرد خاص دیده نمی‌شود، بلکه ضعفی رایج در تولیدات این روزهای سینما و تلویزیون است که در زمان اجرا به خوبی خود را نشان می‌دهد.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha