پاکستان؛ سرزمین یک میلیون حافظ قرآن
کد خبر: 3710394
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

پاکستان؛ سرزمین یک میلیون حافظ قرآن

گروه بین‌الملل - مطابق آمارها پاکستان در رتبه نخست به لحاظ تعداد حفاظ قرآن در جهان قرار دارد و فقط یک میلیون و صد هزار طلبه پسر و دختر تحت نظارت وفاق المدارس العربیه (مسلک دیوبندی) تاکنون موفق به حفظ قرآن شده‌اند.

پاکستان؛ سرزمین یک میلیون حافظ قرآن

به گزارش ایکنا به نقل از خانه فرهنگ ایران در کراچی؛ امسال ۷۳ هزار طلبه پسر و دختر در امتحانات حفظ قرآن تحت نظارت وفاق المدارس العربیه (مسلک دیوبندی*) شرکت می‌کنند. همچنین بیش از ۲۶ هزار طلبه پسر و دختر در امتحانات حفظ قرآن تحت نظارت «تنظیم المدارس»(از نهادهای وابسته به صوفیان) حضور می‌یابند. تمام این حفاظ پس از قبولی در امتحانات حفظ قرآن گواهینامه حفظ دریافت می‌کنند.

مطابق آمارها پاکستان در رتبه نخست به لحاظ تعداد حفاظ قرآن قرار دارد. فقط یک میلیون و صد هزار طلبه پسر و دختر تحت نظارت وفاق المدارس العربیه تاکنون موفق به حفظ قرآن شده‌اند. همچنین بنا بر آمارهایی که از شاخه‌های مدارس دینی (وفاق المدارس العربیه، وفاق المدارس السلفیه، تنظیم المدارس، رابطه المدارس الاسلامیه) به دست آمده است، امسال بیش از ۱۲۰ هزار طلبه وفاق المدارس العربیه موفق به حفظ قرآن شده‌اند. در این میان بیشترین تعداد حفاظ قرآن متعلق به وفاق المدارس العربیه است. امسال ۷۳ هزار و ۴۲۷ طلبه دختر و پسر در امتحانات حفظ قرآن تحت نظارت این مرکز شرکت کردند.

همچنین۲۶ هزار و ۱۳۲ طلبه پسر و دختر در امتحانات حفظ قرآن تحت نظارت تنظیم المدارس شرکت کردند. 

رابطة المدارس الاسلامیه متعلق به حزب جماعت اسلامی در رتبه سوم به لحاظ تعداد حفاظ قرار دارد. امسال ۴ هزار و ۸۵۲ طلبه متعلق به مدارس این حزب موفق به حفظ قرآن شدند.

وفاق المدارس السلفیه نیز با ۳ هزار و ۵۲۶ حافظ قرآن امسال در رتبه چهارم قرار دارد. علاوه بر این در مدارس متعلق به جماعت تبلیغی (جماعت متعلق به مسلک دیوبندی) هم حفظ قرآن صورت می‌گیرد.

قریب به دو هزار طلبه هر سال در مدارس متعلق به جماعت تبلیغی به حفظ قرآن می‌پردازند. به همین صورت هر سال حدود ۵۰۰ طلبه پسر و دختر در مدارس منهاج القرآن (مدارس متعلق به مسلک بریلوی تحت نظارت عالم مشهور طاهر القادری) قرآن حفظ می‌کنند.

این طلاب عموما ظرف مدت یک و نیم تا دو سال قرآن را حفظ می‌کنند، پس از آن یک تا دو سال دوره‌های تجوید را می‌گذرانند تا حفظ قرآن برای همیشه تثبیت شده و به فراموشی سپرده نشود. عموما در ماه رجب نیز آزمون حفظ قرآن برگزار می‌شود.

*دیوبَندی نام یک جنبش اسلامی از شاخه سنی صوفی است که از هندوستان آغاز شد و در دوران معاصر به افغانستان، آفریقای جنوبی و بریتانیا گسترش یافت.

انتهای پیام

captcha