عید فطر در پاکستان؛ از تعطیلات سه روزه تا جشن حنابندان
کد خبر: 3815524
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷

عید فطر در پاکستان؛ از تعطیلات سه روزه تا جشن حنابندان

گروه بین‌الملل ــ عید فطر بزرگ‌ترین عید مذهبی در پاکستان به شمار می‌رود و به همین مناسبت دولت سه روز را تعطیل رسمی اعلام می‌کند؛ این تعطیلات طبق شرایط زمانی گاهی تا پنج روز نیز افزایش می‌یابد.

رمضان در پاکستان؛ حنابندان دست‌ها و تهیه لباس نوبه گزارش ایکنا از پاکستان؛ ماه رمضان در پاکستان همچون سایر کشورهای مسلمان دیگر جایگاه ویژه‌ای دارد، به طوری که تقریباً زندگی روزمره مردم همچون سایر مسلمانان جهان دچار تغییر می‌شود؛ پاکستانی‌ها هر سال پس از رؤیت هلال ماه به استقبال رمضان می‌روند. آغاز ماه رمضان، روز عید فطر و همچنین رؤیت هلال در پاکستان به عهده کمیته رؤیت هلال این کشور است و اعضای آن از سوی دولت تعیین می‌شوند و ماه رمضان در پاکستان با توجه به اعلام این کمیته آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد.

غذاهای ماه رمضان

در پاکستان نیز همچون سایر کشورها طی ماه رمضان تهیه برخی از خوراک‌ها و نوشیدنی‌ها افزایش پیدا می‌کند و جزئی جدانشدنی از سفره افطار و سحر می‌شود؛ سمبوسه (تهیه شده از سیب‌زمینی، قیمه و گوشت مرغ)،‌ پکورا (نوعی خوراک که با آرد، تخم‌مرغ و سبزی تهیه می‌شود)، چات میوه (ترکیبی از چند میوه)، چات نخود (ترکیبی از نخود و برخی دیگر از سبزی‌ها) و بریانی از این جمله‌اند.

همچنین از میان نوشیدنی‌ها نیز می‌توان به شربت‌های مختلف به ویژه شربت روح‌افزا که محبوبترین نوشیدنی پاکستانی‌ها در ماه رمضان است اشاره کرد.

نماز تراویح

یکی از اعمال مورد توجه اهل تسنن در ماه رمضان برگزاری نماز تراویح به جماعت در مساجد و مراکز عمومی است؛ در این ماه اکثر اهل تسنن تلاش می‌کنند که به نحوی در اقامه این نماز که به جماعت برگزار می‌شود شرکت کنند. اهل تسنن اعم از مسلک‌های دیوبندی و بریلوی این نماز را در بیست رکعت و اهل حدیث (کسانی که در اصول و فروع دين به ظاهر قرآن و سنت عمل مى ‌كنند و از به‌كارگيرى عقل در زمينه مسائل دينى به شدت پرهيز دارند) در هشت رکعت به پایان می‌رسانند و در این نماز ختم قرآن هم انجام می‌شود.

رمضان در پاکستان؛ حنابندان دست‌ها و تهیه لباس نو

توزیع افطاری در خیابان‌ها

یکی از مشخصه‌های رمضان توزیع افطاری در خیابان‌ها و اماکن عمومی از سوی مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای خیریه است؛ نهادهای خیریه سفره‌های افطار و سحری را در نقاط مختلف شهر می‌گسترانند.

رمضان در پاکستان؛ حنابندان دست‌ها و تهیه لباس نو

برنامه‌های تلویزیونی

در پاکستان تمام شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های ویژه‌ از پیش ضبط شده و زنده را اجرا می‌کنند؛ اغلب در این برنامه‌ها از بازیگران و شخصیت‌های جذاب و مورد توجه مردم به عنوان میزبان و مجری برنامه‌ها استفاده و همچنین برنامه‌های متنوع تفریحی نیز در کنار آنها برگزار می‌شود.

همچنین، علمای اهل تسنن و شیعه به این برنامه‌ها دعوت می‌شوند که درباره موضوعات مختلف اسلامی گفت‌وگو می‌کنند و به سؤالات شرعی پاسخ می‌دهند، ولی اکثر علما برنامه‌های ویژه رمضان را در شبکه‌های تلویزیونی در شأن این ماه نمی‌دانند و بر این باورند که باید هرچه بیشتر به عبادت بپردازند، نه اینکه برنامه‌های تفریحی با حضور بازیگران پخش شود. همچنین در برنامه‌های ویژه رمضان جوایز و هدایای بسیاری با مشارکت شرکت‌ها توزیع می‌شود.

نشست‌های اسلامی و تفسیر قرآن

بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در کراچی(یکی از شهرهای پاکستان) در این ماه به برگزاری نشست‌های اسلامی و دروس قرآن توجه ویژه می‌شود. همچنین تمام مسلک‌های اهل تسنن، شیعیان و نهادهای مذهبی به برگزاری دوره‌های ترتیل قرآن، سخنرانی‌ درباره موضوعات مختلف، تفسیر قرآن و سایر برنامه‌های مرتبط با آموزه‌های اسلامی اقدام می‌کنند؛ این برنامه‌ها با استقبال جمع کثیری از مردم روبرو می‌شود که فرصتی مناسب برای تبلیغ باورهای این مسلک‌ها و نهادهای مذهبی است.

سنت‌های عید فطر

عید فطر بزرگ‌ترین عید مذهبی در پاکستان به شمار می‌رود و به همین مناسبت دولت سه روز را تعطیل رسمی اعلام می‌کند؛ این تعطیلات طبق شرایط زمانی گاهی تا پنج روز نیز افزایش می‌یابد. در روز عید فطر مردم پاکستان به دیدار خویشاوندان می‌روند و با تبریک این روز به یکدیگر آن را جشن می‌گیرند.

رمضان در پاکستان؛ حنابندان دست‌ها و تهیه لباس نو

مردم از اوایل ماه رمضان به دوختن لباس و شلوار محلی و ملی برای روز عید اقدام می‌کنند یا به کسانی که خیاط هستند سفارش دوخت چنین لباس‌هایی را می‌دهند؛ همچنین چند روز مانده به عید فطر بازارها مملو از خریدار می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های عید فطر در پاکستان، استفاده از حنا برای دست دختران و بانوان است. همچنین در این روز غذاهایی نظیر بریانی، حلوا پوری، کباب پاکستانی، قورمه پاکستانی و شیرینی‌هایی از قبیل شیرخرما، فرینی، سویان، رس ملایی و لب شیرین پخته می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha