نگهداری شاهنامه در گالری اسلامی پاکستان+عکس
کد خبر: 3704137
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

نگهداری شاهنامه در گالری اسلامی پاکستان+عکس

گروه بین‌الملل – موزه تاریخی «پیشاور» پاکستان در سال 1906 میلادی در ساختمانی به نام تالار یادگاری «وکتوریه» تأسیس شد، این موزه از غنی‌ترین موزه‌های جهان است.

 نگهداری شاهنامه در گالری اسلامی موزه پاکستان+عکسبه گزارش ایکنا به نقل از خانه فرهنگ ایران در پیشاور؛ موزه تاریخی پیشاور شش گالری دارد که شامل گالری هنر بودایی، گالری اسلامی، گالری نژادها و اقوام، گالری نقاشی، گالری ویژه ایران و گالری سکه‌ها است.
بروشور این موزه حاکی از آن است که باشکوه‌ترین و پرزرق و برق‌ترین نسخه خطی در گالری اسلامی، شاهنامه فردوسی طوسی متعلق به قرن یازدهم میلادی است که 46 نقاشی آن عهدهای شاهان مختلف ایران را منعکس می‌کند.
بنا بر این گزارش، عباس فاموری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور اخیرا از این موزه بازدید و با «آصف»، رئیس موزه دیدار و گفت‌وگو کرد.
آصف در این دیدار با اشاره به تاریخچه موزه و نحوه شکل‌گیری آن گفت: این منطقه جزء خراسان بزرگ بوده و به همین خاطر آثار گالری اسلامی موزه متعلق به هنرمندان ایرانی است.
وی افزود: در این گالری نسخه‌های خطی آثار شاعران بزرگ ایرانی همچون شاهنامه فردوسی، گلستان و بوستان سعدی، مثنوی مولوی و دیوان حافظ نگهداری می‌شود.
گفتنی است، به مناسبت نوروز سفره هفت سین با همکاری سرکنسولگری و خانه فرهنگ ایران در موزه تاریخی پیشاور به نمایش در آمد.

بازدید مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور از موزه

سفره هفت سین در موزه

نگهداری شاهنامه در گالری اسلامی موزه پاکستان+عکس
انتهای پیام

captcha