تشکیل هم‌اندیشی مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها با «مهدی قره‌شیخلو»
کد خبر: 3715049
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

تشکیل هم‌اندیشی مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها با «مهدی قره‌شیخلو»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها با دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات، روز گذشته، 25 اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

تشکیل هم‌انیشی مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها با «مهدی قره‌شیخلو»

به گزارش ایکنا؛ هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها سه‌شنبه، 25 اردیبهشت‌ماه در محل سازمان دارالقرآن با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و حسین بهبودی، مدیر اجرایی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات برگزار شد.
طی این مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام وحی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور گفت: این جلسه به منظور بیان مشکلات مدیران عامل در ارتباط با مؤسسات، مباحث اداری، ثبت موارد مربوط به اتحادیه‌ها و دریافت راهکارهای مناسب تشکیل شد.
وی عنوان کرد: با توجه به تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، تمام تصمیمات و اقدامات اجرایی و اداری مربوط به هیئت رسیدگی از ناحیه سازمان دارالقرآن انجام می‌شود و ارتباط کاری مؤسسات و اتحادیه‌ها با این تشکیلات است لذا می‌طلبد که برخی موضوعات که جای سؤال دارد مستقیما با مسئول مربوطه مطرح شود.
کوششی افزود: با توجه به اینکه در آستانه ماه رمضان هستیم و امکان اینکه همه استان‌ها بتوانند در این روز در جلسه شرکت کنند، نبود، به همین دلیل این جلسه طی دو مرحله برگزار می‌شود و جلسه هم‌اندیشی بعدی، بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، همچنین با توجه به اینکه معمولاً در جلساتی که افراد زیادی شرکت می‌کنند، افراد شرکت‌کننده طی مدت زمان کوتاه فرصت دارند تا طرح موضوع کنند، بنابراین برای اینکه شرکت‌کنندگان بتوانند به طور کامل مسائل و موضوعات را مطرح کنند‌، تصمیم بر این شد که این جلسه دومرحله‌ای باشد.
طی این جلسه مشکلاتی در رابطه با دبیرخانه‌های استانی، مسائل مربوط به اتحادیه‌ها و ادغام، امور مربوط به ثبت از جمله مواردی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
محمودی، نماینده‌‌ ‌اتحادیه قرآنی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اولین بحث مربوط به انتخابات هیئت مدیره اتحادیه قرآنی کشور و حضور اعضای رأی‌دهنده در مجمع است، طی جلسه‌ای با فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت ارشاد مطالبی به‌عنوان مطالبه مدیران عامل اتحادیه‌های استانی ارائه شد.
وی بیان کرد: بهتر است در فاصله یک ماه باقی مانده تا انتخابات اتحادیه کشوری، افرادی که قصد کاندیدا شدن دارند در قالب دفترچه با دیدگاه‌ها و نظرات و برنامه‌های آنها آشنا شویم تا این فرصت وجود داشته باشد که بهترین انتخابات صورت پذیرد.
محمودی در مورد ثبت اتحادیه‌های استانی با توجه به اینکه بیش از هشت ماه از تشکیل مجامع استانی و انتخابات هیئت مدیره و بازرسی مدغم استان‌ها می‌گذرد، عنوان کرد: ما همچنان بلاتکلیف هستیم طی تماسی که با دبیرخانه هیئت رسیدگی گرفتیم گفتند، با اداره ثبت هماهنگی‌های لازم انجام شده است اگر جلسات و مصوباتی بوده از این مصوبات یک نسخه در اختیار مدیران عامل استان قرار گیرد تا به اداره ثبت استان روند و بگویند که در کشور این توافقات شده است.
وی ادامه داد: سؤال دیگر اینکه سازمان دارالقرآن با تشکیل اتحادیه‌ها می خواهد فعالیت قرآنی را به اتحادیه‌ها واگذار کند یا می‌خواهد فعالیت موازی مثل خانه قرآن یا مجمع قرآنیان داشته باشد؟ مدیران اتحادیه‌ها نظرشان این است که فعالیت‌های قرآنی به اتحادیه‌ها واگذار شود و سازمان نظارت کند بر نحوه انجام فعالیت‌ها، سؤال بعد اینکه تکلیف کادر اجرایی اتحادیه‌ها و هزینه جاری اتحادیه به چه صورت است؟
زهرا کرباسی‌، مدیرعامل و نماینده اتحادیه قرآنی از استان فارس نیز گفت: آئین‌نامه و مقررات متقن برای اداره امور اتحادیه وجود ندارد و مواردی که در اتحادیه استان پیش می‌آید، مرجع بالاتر وجود ندارد که به آن نهاد ارجاع داده شود و مورد دیگر مشکلات ثبت اتحادیه‌ها است.
در ادامه عباسی، نماینده زنجان عنوان کرد: درمورد شرکت‌کنندگان در مجمع اتحادیه کشوری برای رأی‌گیری همان طور که در جلسات قبل هم مطرح شده تعداد مؤسسات ملاک خوبی برای شرکت در مجمع نیست، بنظر بنده اگر از هر استان 11 یا 12 نفر شرکت‌کننده در مجمع حضور داشته باشند، مناسب نیست و اگر مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره از هر استان حضور داشته باشند، کفایت می‌کند.
وی افزود: در سال های قبل مبلغ اندکی برای کارهای جاری اتحادیه ماهیانه پرداخت می‌شد، در حال حاضر نیز در برخی استان‌ها سازمان تبلیغات کمک‌هایی می‌کند اما در برخی دیگر هیچ کمکی صورت نمی‌گیرد.
وی در پایان نسبت به زمان برگزاری مجمع عمومی و اینکه باید در اسرع وقت برگزار شود، تأکید کرد.
محترم قلی‌پور، مدیرعامل اتحادیه قرآنی گلستان و نماینده اتحادیه قرآنی این استان اظهار کرد: یکی از موارد مشکل‌ساز نداشتن مکان مستقل برای اتحادیه است و حضور اتحادیه در دارالقرآن باعث شده که علاوه بر مسئولیت‌های اتحادیه، فعالیت‌های مربوط به دارالقرآن نیز به اتحادیه واگذار شود.
وی با اشاره به اینکه لازم است بودجه‌ای برای فعالیت‌های اجرایی در اختیار اتحادیه قرار گیرد، افزود: امور ثبتی نیز معضل شده و عدم برخورداری از بیمه نیز معضل دیگر است و مؤسسات خواستار پیگیری هستند.
قضاتلو، مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان البرز و نماینده‌ای از سوی این اتحادیه بیان کرد: در بحث ثبت، اساسنامه‌ای که به استان‌ها ارسال شده، مهر هیئت رسیدگی روی آن نخورده است و این اولین ایرادی است که ثبت شرکت‌ها می‌گیرد و تعداد شرکت‌کنندگان در مجمع عمومی اتحادیه کشوری موضوع دیگریست که باید مشخص شود که بر چه اساس افراد برای حضور در مجمع باید انتخاب شوند.
آزادی‌، نماینده اتحادیه قرآنی ‌کرمانشاه نیز گفت: اتحادیه کرمانشاه نیز مشکل نبود مکان مستقل را دارد، ثبت اتحادیه استان به مشکل برخورده و اینکه بعد از ادغام اتحادیه بودجه‌ای اختصاص نیافته اتحادیه را با مشکل مواجه کرده است.
محمودی، نماینده اتحادیه قرآنی آذربایجان شرقی عنوان کرد: نباید از این نکته غافل شویم که قرآنی هستیم و خیلی از نگاه‌ها در جامعه به قرآنیان است هنوز در استان‌ها دستگاه‌ها و نهادها با اتحادیه همراه نشده‌اند، در این زمینه باید مکاتبه‌ای با ائمه جمعه و استانداری‌ها و نمایندگان مجلس شود در راستای معرفی اتحادیه‌ها و تمامی فعالیت‌های قرآنی باید از کانال اتحادیه صورت پذیرد و اینطور نباشد که فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها تنها از سوی چند مؤسسه صورت پذیرد.
وی همچنین معتقد بود که تعداد نمایندگان برای حضور در مجمع اتحادیه کشوری باید بر اساس تعداد هیئت مدیره اتحادیه هر استان باشد.
هاشم سعیدی‌شکوه، مدیرعامل اتحادیه قرآنی همدان و نماینده از سوی اتحادیه قرآنی این استان گفت: در زمینه به تأخیر افتادن ادغام باید مشخص شود که کسانی مقصر هستند و باید روشنگری شود، اندیشه مهم است اما مهمتر از آن انگیزه است، باید مشخص شود که چه کسانی می خواهند برای اتحادیه کشوری کاندیدا شوند. همچنین در رابطه با ساختار هیئت رسیدگی مطالباتی داشته‌ا‌یم که خواستار پیگیری هستیم.
کریم‌نژاد، نماینده‌‌ اتحادیه قرآنی مازندران اظهار کرد: باید شفاف‌سازی شود که علت تأخیر تشکیل اتحادیه مدغم کشوری چیست، در استان‌ها، سازمان تبلیغات و ارشاد تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه در زمینه واگذاری طرح و برنامه امضا نمی‌کنند.
وی با پرسش از روند صدور مجوز فعالیت‌ خانه‌های قرآن از رئیس سازمان دارالقرآن، افزود: در استان‌ها انتظار داریم که نماینده سازمان تبلیغات اسلامی و ارشاد در جلسات اتحادیه حضور داشته باشند.
کریم‌نژاد با اشاره به مشکلاتی که برای ثبت اتحادیه وجود دارد، عنوان کرد: بحث هزینه‌های جاری برای اتحادیه مشکل‌ساز است و بخشی از هزینه‌های فعالیت‌های اجرایی و مکان اتحادیه در حال حاضر توسط سازمان تبلیغات اسلامی تأمین می‌شود. همچنین مربیانی هستند که تمام وقت کار قرآنی می‌کنند اما از بیمه برخوردار نیستند و در مقابل مربیانی هستند که فعالیت چندانی ندارند اما از بیمه برخوردارند که باید تکلیف اینها مشخص شود.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیرحجت مرادی
|
Germany
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۱۶:۳۱
0
0
دو مرحله ای بودن جلسه کذب محض است همه استانها دعوت شدند اما اکثریت به دلیل اینکه دعوت کننده آقای کوششی بودن از حضور امتناع کردند.
راست بگوییم.
captcha