خطوط کامپیوتری، خوشنویسی را به ورطه نابودی می‌کشاند
کد خبر: 3717497
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
یک خوشنویس:

خطوط کامپیوتری، خوشنویسی را به ورطه نابودی می‌کشاند

گروه هنر ــ بهرام برومند، هنرمند خوشنویس گفت: با رایج شدن خطوط کامپیوتری، متأسفانه هنر خوشنویسی مهجور شده است به نحوی‌که روی درآمدزایی خوشنویسان تأثیر مستقیم گذاشته است.

خطوط کامپیوتری، خوشنویسی را به ورطه نابودی می‌برد

بهرام برومند، هنرمند خوشنویس در حاشیه بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌گو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: چندین سال است که در نمایشگاه قرآن حضور دارم. این حضور نیز به هیچ‌وجه به موضوعات مالی ربطی ندارد، بلکه لحظه‌های خوشی که در این نمایشگاه سپری می‌کنم به من انگیزه می‌دهد تا هر سال با میل و اشتیاق بیشتری در این رویداد قرآنی حضور یابم، البته هر سال یک افسوس همیشگی نیز با من همراه است، آنهم این‌که نمایشگاه قرآن  در هر دوره محدودتر از گذشته می‌شود.

وی افزود: محدودیت‌هایی که در نمایشگاه قرآن وجود دارد در شرایطی است که این بخش همیشه جزء پر بازیدترین بخش‌های نمایشگاه است، اما نمی‌دانم چرا تا به این اندازه نسبت به این حوزه کم‌لطف هستیم؟ شاید اگر بخواهیم برای این پرسش پاسخی پیدا کنیم باید بگوییم که هنوز هنر به عنوان یک اتفاق اساسی و نیاز اصلی شناخته نشده است، برای همین هرگاه بخواهند از بودجه‌ها بکاهند از بخش هنری کم می‌کنند.

این خوشنویس درباره نزدیکی خوشنویسی به قرآن گفت: هنر خوشنویسی امری جدا از قرآن نیست، بلکه پیوند خورده با قرآن است، چراکه پیدایش خوشنویسی به واسطه کتابت قرآن کریم است. موضوع دیگر این‌که خوشنویسی به مدد کتابت قرآن متنوع شده است، یعنی برخی از خط‌ها تنها به واسطه کتابت قرآن به وجود آمده و ماندگار شده‌اند.

وی درباره مشکلات این روزهای هنر خوشنویسی تصریح کرد: متأسفانه اجحافی که به هنر خوشنویسی می‌شود، قابل قیاس با هیچ هنر دیگری نیست، زیرا با رایج شدت خط‌های کامپیوتری، اوضاع اقتصادی هنرمندانی که در این حوزه کار می‌کنند به شدت آسیب‌دیده، چون هر فردی قادر است با کمی آشنایی با کامپیوتر انواع خطوط خوشنویسی را در رایانه شخصی خود داشته باشد. این اتفاق شاید در ظاهر باعث شود هنر خوشنویسی راحت‌تر در دسترس باشد، اما این امتیاز در شرایطی حاصل می‌شود که منبع درآمد بسیاری از خوشنویسان از بین می‌رود. با این توضیح،  تنها دولت است که انتظار می‌رود با حمایت‌های خود شرایطی را به وجود آورد تا از میزان خسارت وارده به این حوزه کاسته شود.

این هنرمند در انتها درباره نمایشگاه قرآن بیست‌و‌ششم گفت: نمایشگاه این دوره به لحاظ کیفی رشد خوبی در حوزه هنر پیدا کرده، چراکه از اساتید برجسته‌ای در بخش‌های مختلف بهره برده شده است، اما از لحاظ کمی این بخش هنری به شدت کاهش پیدا کرده است. این افت کمی را مقایسه کنید با چند دوره پیش جشنواره که بخش‌های هنری نمایشگاه قرآن به اندازه‌ای وسیع و پُر بار بود که هنرمندان برای حضور در این رویداد از یکدیگر پیشی می‌گرفتند.

انتهای پیام

captcha