نگرش قرآن به تقوا و روزه
کد خبر: 3718357
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱

نگرش قرآن به تقوا و روزه

گروه معارف- تقوا پایه اول اخلاق اسلامی و اجتماعی است که آن را تأیید، آشکار و پایه بلند می گرداند و آن را از اراده قوی و فضایل یقینی و واجب قرار می‌دهد.

نگرش قرآن به تقوا و روزه

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، تقوا پایه اول اخلاق اسلامی و اجتماعی است که آن را تأیید، آشکار و پایه بلند می گرداند و آن را از اراده قوی و فضایل یقینی و واجب قرار می دهد.
تقوا، یعنی نگهداشتن نفس در برابر آن چه که از آن می‌ترسد. دراصطلاح شرع و عقل خویشتن داری از آن چه که عیب آورد و آن را در معرض سرزنش و عذاب قرار دهد و این نگهداشتن هم به وسیله ترک اسباب و نا خشنودی و کیفر و به جای غذاب قرار دهد و این نگهداشتن هم به وسیله ترک اسباب و ناخشنودی و کیفر و به جای آوردن واجباتی رهایی بخش است که انسان را به سوی نعیم سرمدی و پاداش اعمال سوق می دهد و این‌ها هم زمانی تکمیل می شود و به اتمام می رسد.
باید به گونه ای روزه دار باشیم که روزه را لکه دار ننماییم
حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تقوا بهترین توشه آخرت است و باید به گونه ای روزه دار باشیم که روزه را لکه دار ننماییم چراکه در نزد مسلماان امانت است و باید امانتدار باشیم و روزه یکی از مهم ترین عبادت‌های مسلمانان و مؤمنان است که به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل برای پرورش روح تقوا در تمام زمینه ها و همه ابعاد به مؤمنان معرفی شده است.
وی با استناد به آیه 183 سوره بقره خاطرنشان کرد: ‌در این آیه می‌خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده اید، روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بودند، مقرر شده بود، باشد که پرهیزگاری کنید.
حجت‌الاسلام حاجی زاده تقوا را همه جانبه دانست و ادامه داد: تقوا همه جانبه است و فقط به تقوای قلب یا عضو خاص یا حوزه معین اعم از فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، محدود نمی‌شود و شامل همه این ابعاد می‌شود. روزه نیز فقط امساک از خوردن و آشامیدن نیست بلکه روزه دل، روزه چشم، روزه زبان، روزه قلب را شامل می شود و در یک کلام آنکه تمامی وجود آدمی در اختیار احکام و فرائض الهی باشد.
امام جمعه اهر یادآور شد: تقوای الهی، گاهی بر اثر ترس از عذاب پيش می آيد که انسان را به ترک اعمال ناشايست و بی رغبتی به دنيا برای رستگاری در آخرت سوق می دهد؛ زيرا از شرايط زهد، دوری از محرمات و آنچه در حکم محرمات است؛ يعنی ترک واجبات است.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبر(ص) می فرمایند: روزه روی شیطان را سیاه می کند و انفاق و صدقه دادن در راه خدا پشت او را می‌شکند و دوست داشتن به خاطر خدا و مواظبت بر عمل صالح دنباله او را قطع می کند و طلب مغفرت از خدا رگ گردن او را قطع می کند و برای هرچیزی زکاتی است و زکات بدن روزه گرفتن است.
حجت‌الاسلام حاجی زاده از دلایل اصلی روزه گفت و تاکید کرد: قرآن به عنوان کلام الهی٬ دلایل اصلی روزه را در تقوا٬ شکر و رشد انسان مومن خلاصه می نماید.

فلسفه روزه گرفتن، به تقوا رسیدن است
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌ وگو با ایکنا اظهار کرد: فلسفه روزه گرفتن، به تقوا رسیدن است و تقوا یعنی دوری از گناهان و انجام واجبات و روزه یکی از مهم ترین عبادت‌های مسلمانان و مؤمنان است که به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل برای پرورش روح تقوا در تمام زمینه ها و همه ابعاد به مؤمنان معرفی شده است.
وی با استناد به آیه 4 سوره نساء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: پيامبرانی را فرستاد که بشارت دهنده و بيم دهنده باشند، تا پس از آن ديگر مردم در برابر خداوند بهانه ای برای نافرمانی و بی خبری خود نداشته باشند که خداوند عزتمند و حکيم است.
حجت‌الاسلام اکرمی ضمن بازگو نمودن یکی از راه‌های رسیدن به تقوا یادآور شد: اميد رسيدن به پاداش را می‌توان از راه های رسیدن به تقوا بدانیم که انسان را به انجام عبادت و عمل صالح در دنيا ترغيب می کند، تا در آخرت به بهشت و نعمت های آن دست يابد؛ زيرا شرط عبادت آن است که واجبات و آنچه در حکم واجبات است يعنی ترک محرمات به جا آورده شود.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: مولای متقیّان علی(ع) می فرمایند: خدای سبحان از این جهت روزه را واجب فرمود که روح اخلاص در مردم پرورش یابد.
حجت‌الاسلام اکرمی تاکید کرد: اصل روزه گرفتن به تقوا و پاکی  رسیدن است.

انتهای پیام

captcha