سازمان‌ها اگر معلولان را استخدام نکنند به رئیس‌جمهور گزارش می‌دهیم
کد خبر: 3730867
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

سازمان‌ها اگر معلولان را استخدام نکنند به رئیس‌جمهور گزارش می‌دهیم

گروه جامعه ــ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تجلیل از دست اندرکاران تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان با تاکید بر اجرای این قانون گفت: اگر وزارتخانه یا سازمانی قانون استخدام سه درصدی معلولان را اجرا نکند به رئیس جمهور و هیئت دولت گزارش می‌دهیم.

سازمان‌ها اگر معلولان را استخدام نکنند به رئیس‌جمهور گزارش می‌دهیم

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تجلیل از دست اندرکاران تدوین و تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با اشاره به اینکه متن سخنرانی خود را گم کرده است و مطالبی را بداهه مطرح می‌کند، گفت: در خصوص مسائل بهزیستی و تامین اجتماعی زیاد صحبت شده است ولی در اجرا و پیاده سازی برنامه‌ها ضعیف عمل کرده‌ایم. افرادی در جامعه هستند که اگر از آنها مراقبت نکنیم امکان حرکت راحت در جامعه و استفاده از فرصت‌های برابر اجتماعی را از دست می‌دهند. ما تلاش کردیم حرکت علمی به سمت تامین اجتماعی چند لایه داشته باشیم و امروز شرایطی است که باید برنامه مشخص‌تری برای دفاع از زندگی اجتماعی افراد در معرض آسیب داشته باشیم.

ربیعی در ادامه گفت: حرکت به سمت برنامه‌هایی که بتواند به طور واقعی افرادی که به هر دلیل نیاز‌هایی دارند تا نقصان‌ها را جبران کنند را دنبال می‌کنیم.

وزیر رفاه افزود: روزی که به این وزارتخانه آمدم دیدم که قوانین قبلی کفایت لازم برای رفع نیازهای معلولان را ندارد بر همین اساس حرکت شروع شد و در نهایت قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به مجلس رفت.

وی با تاکید بر اینکه همه توان خود را برای اجرای این قانون به کار خواهد بست گفت: این قانون عزت، کرامت، جایگاه و ... معلولان را دیده است و همه باید اقداماتی را که برای حرکت روان معلولان در جامعه انجام شود را ببینند و نسبت به این مسئله حساس باشند.

به گزارش ایکنا وزیر رفاه همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال آیا به راستی این قانون در کشور اجرایی خواهد شد یا خیر گفت: 35 اقدام و پیگیری که ما باید انجام دهیم از این قانون استخراج کرده‌ایم و علیرغم اینکه قانون بودجه در مجلس تصویب شده بود دولت 200 میلیارد تومان برای اجرای اولیه این قانون در اختیار بهزیستی قرار داد.

وی تصریح کرد: بخش اعظم اجرای این قانون نیازمند مباحث مالی نیست بلکه نیازمند ساز و کارهای نهایی است. قرار گرفتن معلولان در محل‌های تصمیم گیری، آموزش، فرهنگ، تحصیلات، چاپ، معماری، مبلمان شهری، آپارتما‌ن‌های جدید، مراکز خرید بزرگ و ... مسائلی است که ما باید آنها را دنبال کنیم و نیاز مستقیم به پول ندارد بلکه بیشتر باید پیگیری شود.

وزیر رفاه با ابراز تاسف از اینکه نتوانست سهمیه استخدام معلولان در مراکز دولتی را از سه درصد به هفت درصد برساند گفت: یکی از وزارتخانه این قانون را اجرا نکرده بود که با پیگیری ما اکنون در حال اجرای این قانون است. اگر وزارتخانه‌ یا سازمانی طبق قانون عمل نکند هم به رئیس جمهور گزارش می‌دهیم هم در دولت مطرح می‌کنیم سازمان‌های دولتی موظف به استخدام سه درصدی معلولان هستند. برای اینکه بخش خصوصی را به استخدام معلولان تشویق کنیم نیز پول بیمه معلولان را خودمان پرداخت می‌کنیم

ربیعی در پایان گفت: علیرغم بار مالی زیاد این قانون خودمان آن را نوشتیم و برای اجرا آورده‌ایم اگر هم حتی وظیفه قانونی نبود وظیفه اخلاقی ما ایجاب می‌کرد آن را اجرا کنیم.

انتهای پیام

 

 

captcha