اردوهای جهادی؛ فرصتی طلایی برای محرومیت‌زدایی
کد خبر: 3733080
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
استاندار مرکزی عنوان کرد:

اردوهای جهادی؛ فرصتی طلایی برای محرومیت‌زدایی

گروه اجتماعی – سیدعلی آقازاده گفت: اردوهای جهادی فرصتی طلایی برای محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی است. اردوهای جهادی چند سالی در کشور شکل گرفته و فعالیت‌های خود را هدفمند دنبال می‌کند.

اردوهای جهادی فرصتی طلایی برای رفع محرومیت‌زدایی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، امروز، دوم مرداد در جلسه ستاد هماهنگی و پشتیبانی از اردوهای جهادی استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: اردوهای جهادی فرصتی طلایی برای محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی است. اردوهای جهادی چند سالی در کشور شکل گرفته و فعالیت‌های خود را هدفمند دنبال می‌کند.
آقازاده تصریح کرد: امسال ۲۸۰ گروه جهادی وظیفه محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی و کم برخوردار را برعهده دارند این اقدام نمونه مجسمی از اقتصاد مقاومتی دارد. گروه های جهادی بدون چشم‌داشتی وظایف خود در عرصه‌های مختلف را انجام می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه با وجود گروه‌های جهادی خدمات ارزنده‌ای در کشور انجام شده است، اظهار کرد: در این گروه‌ها تمام اقشار با همه توانمندی‌ها و تخصص‌ها جمع شدند تا خدمتی ماندگار را برجای گذارند. همه دستگاه‌ها و فرمانداران مکلف هستند با همه اختیار خود وارد صحنه شوند.
استاندار مرکزی ادامه‌داد: فعالیت در حوزه بسیج سازندگی در سایه تعامل دستگاه‌ها و هماهنگی آنان محقق شده و نتیجه دلخواه حاصل می‌شود. بسیج سازندگی استان مرکزی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خدمات بسیار خوبی برجای گذارد. دستگاه‌های مختلف سال گذشته در قالب اردوی جهادی در مناطق زلزله‌زده غرب کشور خوش درخشیدند.
آقازاده بیان کرد: در کنار آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها هم با جدیت بیشتر در اردوهای جهادی و طرح هجرت وارد شوند. افراد متخصص دانشگاهی بهتر به کارگیری شوند. نظارت فنی و تخصصی روی طرح های جهادی انجام شود.
استاندار مرکزی در پایان گفت: می‌شود از توان دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای برای پیش‌برد امور در اردوهای جهادی استفاده کرد. ارائه آموزش در زمینه کسب مهارت‌های علمی از طریق اردوهای طرح هجرت انجام شود. مدیران و فرمانداران با طرح اردوهای جهادی تا پایان سال جاری عملکردی بهتر از سال‌های گذشته داشته باشند.
به گزارش ایکنا، سردار کریمی فرمانده سپاه روح‌الله نیز گفت: اجرای طرح اردوی جهادی یکی از خدمات و اقدامات بسیج سازندگی سپاه می‌باشد که برعهده این نهاد انقلابی گذارده شد. در این اردوها طرح‌های سازندگی در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود.
کریمی با استناد به فرمایش رهبری در خصوص برکات بسیج سازندگی تصریح کرد: برکاتی در قالب اردوهای جهادی وجود دارد که نباید از آن غافل شد اجرای این طرح فرصتی است تا مباحث تربیتی، اعتقادی و قرآنی در دورترین نقاط روستایی به جوانان منتقل شود.
وی با تأکید بر اینکه در قالب اردوی جهادی روحیه جهادی نیز ترویج پیدا می‌کند، بیان کرد: در این اردوها توانمندی‌هایی وجود دارد که در قالب اقدامی خداپسندانه گسترش پیدا می‌کند. این گروه‌ها در همه مناطق به ویژه مناطق روستایی منشأ خیر و برکت بودند.
سردار کریمی بر تقویت توانمندی جوانان با استفاده از ظرفیت اردوهای جهادی تأکید کرد و گفت: نباید اجازه داد برکات و ظرفیت‌های موجود در کشور هر روز‌ برای اعتلای مهارت باید از هر ظرفیتی استفاده کرد. افرادی که در اردوها شرکت دارند بدون هیچ چشم‌داشتی توانمندی و تخصص خود را آموزش می‌دهند.
این مقام مسئول اظهار کرد: اردوهای جهادی کمک دستگاه‌های اجرایی برای عمران و آبادانی کشور است. ما با کمک دستگاه‌های دولتی خدماتی ماندگار انجام می‌دهیم. در رأس همه کمک‌ها خواست رهبر انقلاب است تا اردوهای جهادی با قدرت بیشتری وارد صحنه شوند.
وی بیان کرد: رویکرد ما در حوزه توان‌مندی استان تغییر پیدا کرده است، سال‌های قبل جهادگران دانشجو و طلبه به مناطق مختلفی کشور اعزام می‌شدند اما در حال حاضر همه خدمات اردوی جهادی در استان‌ها به صورت متمرکز انجام می‌شود. این اقدام به صرفه‌جویی هزینه‌ها و هدفمند‌شدن برنامه‌ها کمک کرده است.
کریمی تصریح کرد: برنامه‌های اردوی جهادی در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، پزشکی، سلامت و سازندگی انجام می‌شود. برپایی بیمارستان صحرایی و ارائه خدمات به محرومین گاه به مدت زمان مشخصی محدود می‌شود هدف ما این است که خدمات در حوزه پزشکی مستمر باشد. به جهت استمرار پزشکان اردوی جهادی سازماندهی شدند تا بیشتر در مناطق محروم حضور داشته باشند.
فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی در پایان گفت: آماده‌سازی ظرفیت‌ها از دیگر خدمات بسیج سازندگی است. سپاه توان برنامه‌ریزی در این حوزه را دارد و استفاده از ظرفیت بستگی به دستگاه‌ها دارد. امید است نهایت همدلی باشد تا هم‌افزایی بیشتری صورت گیرد‌.

به گزارش ایکنا، علی فراهانی، مسؤل بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی، نیز تصریح کرد: یکی از اولویت‌های بسیج سازندگی نقش‌آفرینی در تحقق اقتصاد مقاومتی است. تولید و اشتغال با تمرکز بر نیروهای بومی و محلی از دیگر اهداف است.
وی ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق محروم، ارتقای آگاهی مردم محروم از طریق آموزش مباحث، بهره‌برداری مناطق کمتر توسعه‌یافته را از دیگر اهداف خواند و تصریح کرد: غرس نهال به وسعت ۳۰ هکتار در استان خوزستان، اجرای طرح بیابان‌زدایی و غرس ۱۴۰۰۰ اصله نهال برخی از اقدامات بسیج سازندگی استان در سال گذشته است.
فراهانی اضافه کرد: تشکیل قرارگاه خدمات‌رسانی سردار شهید خسروی در مناطق زلزله‌زده غرب از دیگر اقدامات صورت گرفته است. در این راستا خدمات مورد نیاز امداد و نجات، توزیع مواد‌غذایی، پوشاک و اسکان اضطراری انجام شده است. به واسطه تمام خدمات انجام شده استان مرکزی رتبه اول خدمات‌رسانی در بین قرارگاه های استانی را از آن خود کرد.
فراهانی گفت: سازمان بسیج سازندگی استان از ابتدای سال ۹۶ تا‌کنون ۳۸ دوره آموزشی با محوریت اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای ۴هزار ۷۳۰ نفر و ۴۶ کارگاه آموزشی روشنگری و شناخت آسیب‌های اجتماعی برای ۳ هزار و ۹۰۰ نفر برگزار کرده است.
مسؤل بسیج سازندگی استان اعلام کرد: سال گذشته ۱۸۴ گروه جهادی شناسنامه‌دار به مناطق مختلف روستایی اعزام شدند که این تعداد امسال به ۲۸۰ گروه جهادی رسیده است.
انتهای پیام

captcha