به گزارش ایکنا؛ مدرسه دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران از سال 1383 فعالیت خود را در راستای توسعه آموزههای قرآنی آغاز و همزمان با آثار متعدد پژوهشی 14 مرکز تخصصی ایجاد کرده است که مدرسه اهل بیت نبوت(ع) واحد خانواده با هدف تخصصی تربیت نسلهای قرآنی از جمله آنها است.
در این راستا به سراغ مریم کوچکزاده، مسئول مدرسه دانشجویی اهلبیت(ع) رفتیم تا با جزئیات بیشتری از فعالیتهای این مدرسه آشنا شویم.
وی هدف این مدرسه را تولید علم تخصصی بر مبنای قرآن و طراحی و انجام عملیاتهای تخصص محور در حوزه مباحث مربوط به خانواده در سطح جامعه دانست و گفت: درصدد هستیم فرهنگ خانواده توحیدی را از متن قرآن و سیره اهل بیت(ع) استخراج کنیم و اشاعه دهیم تا انسانها بتوانند به اهلیت و شایستگی ورود به بیت مطهر رسول(ص) و تشکیل امت واحده توحیدی برسند.
وی با بیان اینکه کارگروههای تخصصی مختلفی در مدرسه اهل بیت(ع) به فعالیت میپردازند، عناوین آنها را «خانواده و بیت» شامل پیوند توحیدی، نسل توحیدی، سبک زندگی و «رشد و تربیت» شامل؛ تربیت کودک، تربیت نوجوان و رشد و تربیت جوان برشمرد و عنوان کرد: هر یک از این کارگروهها نظامهای مطالعاتی ویژهای را دارا هستند.
وی به نظام مطالعاتی کارگروه خانواده اشاره و عنوان کرد: این کارگروه برای ساماندهی به مباحث سبک زندگی توحیدی، پیوند توحیدی و نسل توحیدی برای مخاطبین سطوح تخصصی، نیمه تخصصی و فراگیر سیر مطالعاتی خاصی را در نظر گرفته است که محوریت آن مربوط به سوره مبارکه نساء، نور، مریم(خانواده)، سور مبارکه انسان و حشر (روابط)، سور مدنی و مکی (استخراج نظامات و اختلال های خانواده) است.
وصل شدن به خانه حضرت رسول(ص)
کوچک زاده با بیان اینکه خانواده برای وصل شدن به خانه حضرت رسول(ص) باید اتصال با ذکر داشته باشد، گفت: بنابراین موضوع نماز و عفاف را جزو اولویتهای مدرسه خانواده قرار دادیم تا نسبت به آن فعالیت ویژه داشته باشیم که از جمله میتوان به تألیف کتاب «توجه نفس»، «شاکله انسان از منظر ذکر» و «شاکله ذکر، شاکله نماز» اشاره کرد.
وی در ادامه به نظام مطالعاتی کارگروه تربیت و رشد اشاره و عنوان کرد: در این بخش به تربیت کودک، نوجوان و جوان پرداخته شده و مهارتهای اهل خانه شدن تمرین میشود. همچنین سیر مطالعاتی عمومی شامل دانستن اصول کتاب رشد، مهارتهای خیرگزینی، حسن گزینی و بلوغ باهم بودن است.
کوچکزاده فعالیت کارگروه کودک را استخراج مهارتهای تربیت کودک از طریق کلام، کارگروه نوجوان را پرداختن به نماز و تربیت نیروی متخصص، کارگروه جوان را احصای راهکارهای بلوغ با هم بودن و تقویت کلام در جوانان با برگزاری کارگاه و پژوهش پیرامون ایجاد ارتباط دانست.
وی کتاب بلوغ عاطفی را از جمله کتب بنیادی این مجموعه در حوزه دوره چهارم رشد دانست که بررسی انواع و مراتب مواجهات و روابط در اجتماع، مدیریت و اولویت بندی روابط، مطالعات نظام سازی بر مبنای پذیرش ولایت و روابط ولایی، مطالعات نظام سازی بر مبنای روابط انسانی و مطالعات نظام سازی بر مبنای روابط خویشاوندی و تنظیم روابط خانوادگی میپردازد.
وی اصل فعالیتهای این مدرسه را پژوهشی خواند و اعلام کرد: در این میان نسبت به برگزاری کارگاههایی برای نیروهای متخصص نیز اقدام میشود تا با طی کردن سیر مطالعاتی خاص و انجام پژوهش بتوانند در زمینه تدریس آمادگی کافی را پیدا کنند. کارگاههای عمومی نیز در حوزههای رشد و تربیت و خانواده برگزار میشود که از جمله جدیدترین کارگاههای پایان یافته میتوان به طیب گزینی، تربیت نوجوانان، بلوغ با هم بودن و خانه متصل به خانه رسول(ص) اشاره کرد.
مادران آتش به اختیار
مسئول مدرسه دانشجویی اهل بیت(ع) در ادامه افزود: کارگاههای بینابینی نیز درصدد تربیت نیروی کارآمد برای فعالیتهای کاربردی است که به صورت عملیاتی دنبال میشود. بخشی از این کارگاهها ویژه مادران دانش آموزان پیشتاز منطقه 14 بود که بر اساس کتاب خانه متصل به خانه رسول(ص) تحت آموزش قرار گرفتند و به صورت آتش به اختیار نسبت به فعالیت تبلیغی اقدام کردند.
وی بخش دیگر فعالیتهای مدرسه اهل بیت(ع) را مشاوره خانواده معرفی کرد و گفت: در حال حاضر طرح مهارت شاد زیستن را در دستور کار داریم به نحوی که مشاوران و مربیان بهداشت مدارس منطقه 14 از آموزشهای آن منتفع میشوند و پس از طی کردن دوره اطلاعات خود را در اختیار خانوادهها قرار میدهند.
نور خدا جایی در پاکیها
کوچکزاده به اجرای عملیات «نور خدا جایی در پاکیها» با محوریت عفاف در دبیرستانها اشاره کرد و گفت: همکاران مدرسه اهل بیت(ع) در حال تهیه محتوا و بستههای آموزشی برای این طرح هستند.
انتهای پیام