کد خبر: 3743626
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

تصویر بهشت عاشورا بر روی لباس/ استفاده از رنگ‌ها در طراحی لباس‌های عزاداری

گروه جامعه ــ مسابقه طراحی زنده لباس بر اساس نمادهای عاشورایی با حضور 120 طراح امروز در دانشگاه علمی کاربردی مرکز جهاد دانشگاهی تهران 4 آغاز شد.

به گزارش ایکنا؛‍ مسابقه زنده طراحی لباس براساس نمادهای عاشورایی صبح امروز دوشنبه 12 شهریور ماه به همت دانشگاه علمی کاربردی مرکز جهاددانشگاهی تهران ۴، بنیاد ملی مد و لباس و آموزشگاه طراحی لباس شهرتاش در دانشگاه علمی کاربردی مرکز جهاددانشگاهی آغاز شد.

این مسابقه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با حضور 120 شرکت‌کننده آغاز شده است که متسابقین به صورت فردی بر اساس نمادهای عاشورایی به طراحی لباس ویژه ایام محرم اقدام می‌کنند.

پس از برگزاری این مسابقه 20 طراح برتر انتخاب و در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی مرحله نهایی مسابقه طراحی زنده لباس شرکت خوا‌هند کرد. همچنین آثار برتری که امروز طراحی می‌شود، در نمایشگاه لباس عاشورایی به نمایش درخواهدآمد.

قبل از آغاز این مسابقه زهره محمدی‌فر، رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تهران 4 طی سخنانی با اشاره به اینکه این مرکز تنها مرکز ویژه بانوان در کشور است که در دو مقطع کاردانی و کارشناسی به تربیت دانش‌آموختگان حوزه طراحی لباس اقدام کرده است، گفت: جهاددانشگاهی همیشه در حوزه‌های مختلف قدم‌های بزرگی برداشته است در حوزه آموزش و پژوهش در زمینه طراحی و لباس نیز تأسیس این مرکز علمی کاربردی از جمله اقدامات مهم بوده است.

وی بر تلاش برای اشتغال دانش‌آموختگان بعد از فارغ‌التحصیلی تأکید کرد و گفت: در این مسابقه 60 نفر صبح و 60 نفر بعد از ظهر طراحی می‌کنند و طراح‌‌ها و طراحان برتر در جشنواره لباس عاشورایی رقابت نهایی خود را برگزار می‌کنند.

در ادامه لیدا فتحی، استاد دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی تهران 4 و داور این دوره از مسابقات به تشریح بخش‌های از واقعه عاشورا پرداخت و با تأکید بر اینکه اول باید بدانیم عاشورا چیست و طی آن چه اتفاقی رخ داده است، نمی‌توانیم در خصوص آن به خلق آثار هنری اقدام کنیم، گفت: عاشورا از طواف امام حسین(ع) آغاز شد پس ریشه در طواف کعبه دارد.

نمادهایی که اکنون در مراسم محرم استفاده می‌شود، مربوط به واقعه عاشورا نیست

وی با اشاره به اینکه نمادهایی که اکنون در مراسم محرم استفاده می‌شود، مربوط به واقعه عاشورا نیست و پس از دوره صفویه در ایران مطرح و مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: باید بدانیم واقعه عاشورا محدود به دو روز و 10 روز نیست بلکه از آدم تا خاتم مسئله حق و باطل مطرح بوده و این مسئله در عاشورا نمدی عینی‌تر یافته است.

این استاد دانشگاه در ادامه به رنگ‌هایی که ائمه(ع) در لباس‌های خود مورد استفاده قرار می‌دادند نیز اشاره و اظهار کرد: پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) و ائمه(ع) از رنگ‌های سبز، سفید، زرد و قرمز در لباس‌های خود استفاده می‌کردند و رنگ مشکی را مکروه دانسته‌اند. لباس سیاه نماد عزاداری ایرانیان است و شما می‌توانید بدون محدودیت از سایر رنگ‌ها در طراحی لباس‌های استفاده کنید.

وی افزود: روضه امام حسین(ع) نیز به معنی بهشت است. یعنی بهشتی که تمام یاران حضرت برای رسیدن به آن در شهادت بر هم سبقت می‌گرفتند و عاشورا یعنی روزی که اوج شناخت امام حسین(ع) حاصل و شادی شناخت حضرت و رسیدن به بهشت در آن حاصل می‌شود.

فتحی در پایان سخنان خود از طراحان خواست طوری روضه و بهشت عاشورا را بر روی لباس‌ها به تصویر بکشند که با پوشیدن لباس‌های طراحی شده در یک جمع عزاداری بتوان این بهشت را مشاهده کرد.

پس از این سخنرانی‌ها، مسابقه طراحی زنده لباس عاشورایی آغاز شد.

 انتهای پیام

captcha