بازگویی وقایع عاشورا، فرهنگساز است و نه تکراری/«به روی نی»؛ روضه‌خوانی تئاتری است
کد خبر: 3751063
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
کریمی:

بازگویی وقایع عاشورا، فرهنگساز است و نه تکراری/«به روی نی»؛ روضه‌خوانی تئاتری است

گروه هنر ــ وقتی گفته می‌شود که نباید در هنرهای نمایشی وقایع عاشورا را مکرر تکرار کرد مثل این است که گفته شود چون سال گذشته مجلس عزاداری امام‌ حسین(ع) برپا شد، دیگر لازم نیست آن را در سال جاری تکرار کنیم، بازگویی عاشورا به هر زبانی موجب فرهنگسازی می‌شود.

مهدی کریمی؛ یکی از دو کارگردان نمایش عاشورایی «به روی نی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: این نمایش به نویسندگی سیدمجید حسینی به وقایع بعد از عاشورا و سرنوشت سر مبارک امام حسین(ع) که توسط خولی به دستور ابن‌سعد به دربار ابن زیاد برده می‌شود می‌پردازد و به شکل موازی اشاره‌ای به قیام مختار ثقفی و عقوبت قاتلان و به ویژه خولی دارد که توسط مختار اعدام می‌شود.

وی در مورد ضرورت پرداخت به این برهه از تاریخ سرنوشت‌ساز اسلام با وجود کارهای مشابهی که تاکنون صورت گرفته است، گفت: اگر چنین تفکری وجود داشته باشد که چون راجع به این مسئله به دفعات کار شده است و دیگر نیازی به تولید آثار فرهنگی و هنری نیست مثل این است که بگوییم از آنجا که در سال‌های قبل شاهد عزاداری و برپایی مجالس سوگ اباعبدالله‌الحسین(ع) بودیم دیگر لازم نیست که مجلس عزایی با همان کیفیت و ساختار را نیز امسال برپا کنیم. در حالیکه به نظر من نیاز ضروری برای تداوم دین و مذهب تشیع و برپاسازی ارزش‌های ناب و فرهنگ متعالی اسلام، تجدید تمامی آن شعائر است که در قالب آئین و مراسم جلوه می‌کند.

کریمی با اشاره به اینکه ما اجرای نمایش«به روی نی» را به منزله یک روضه‌خوانی نمایشی می‌دانیم گفت: با این وجود در شیوه اجرایی به دنبال تنوع و نگرش متفاوتی بودیم که کار در نگاه نخست برای مخاطبان، روایت صرف و یکنواخت تاریخی نباشد که به این واسطه کسالت‌بار شود و لذا از موسیقی زنده با شرکت 5 نوازنده ساز و یک آوازخوان استفاده کردیم که در حین روایت، بازگویی داستان را همراهی می‌کنند و در زمان تعویض صحنه نیز اجرای متناسب با حال و هوای قصه داشته و خاصیت پیشبرندگی دارد.

این کارگردان تئاتر  گفت: به هر حال در شرایط کنونی که مورد هجمه بی‌امان دشمن به تاریخ دین و باورهای عقیدتی هستیم و به ویزه در فضای مجازی شاهد هستیم که تا چه اندازه جریانی در حال تحریف و وارونه جلوه دادن ارزش‌های مذهب شیعی است، من و دوستانم تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا در حد بضاعت خود بسته‌ای فرهنگی را مناسب این ایام ارائه نماییم که امیدوارم مورد توجه و پسند مخاطب قرار گرفته باشد.

وی در پایان و پاسخ به این پرسش که در تولید آثار نمایشی عاشورایی تا چه اندازه قائل به پرداختی مصداقی است و به دنبال مابه ازاهای امروزی است که قرابت مضمونی و موضوعی با واقعه عاشورا داشته باشد گفت: به هر حال تاریخ در حال تکرار شدن است و در گوشه و کنار جهان و در پیرامونمان با مصادیقی از آنچه که روزگاری بر ائمه(ع) حادث شد مواجهیم. پرداختی نمایشی به چنین وقایعی نیازمند کار تحقیقاتی است که از رهگذر مطالعه بتوان به این موارد مشابه اشاره کرد که هم زمان زیادی می‌خواهد و هم بودجه‌ای مناسب که باید برای آن هزینه شود.

یادآور می‌شود، نمایش «به روی نی» به کارگردانی مشترک مهدی کریمی و مهدی نعمتی تا 13 مهرماه هر روز ساعت 20 در تماشاخانه سرو به روی صحنه خواهد رفت.

انتهای پیام

captcha