شهرداری با ارائه لایحه اربعین به دنبال شفاف‌سازی است
کد خبر: 3755708
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
اعضای شورای شهر بیان کردند؛

شهرداری با ارائه لایحه اربعین به دنبال شفاف‌سازی است

گروه جامعه ــ اعضای شورای شهر تهران در نود و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران ضمن دفاع از لایحه هزینه اربعین، بر شفاف‌سازی مدیریت شهری در این ردیف از بودجه و لزوم همکاری مدیریت شهری در خدمت‌رسانی به زائران اربعین با نگاه اعتدالی و اعلام ردیف بودجه‌ای در این حوزه تاکید کردند.

به گزارش ایکنا؛ نود و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز یک‌شنبه ۲۲ مهرماه در حالی آغاز شد که در غیاب محسن هاشمی ریاست جلسه را ابراهیم امینی، نایب رییس شورا بر عهده گرفت. بخشی از این جلسه به موضوع بررسی هزینه کرد شهرداری تهران در خصوص اربعین بود که محمد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در آن ضمن موافقت با لایحه شهرداری در خصوص هزینه اربعین گفت: بحث اربعین در سابقه شورا در قالب طرح بوده است. شورایان یکبار ۵ میلیارد و بار قبل نیز ۱۰ میلیارد برای مراسم اربعین مصوب کرده‌اندو شهرداری نیز موظف به اجرا می‌شد و هیچ وقت لایحه مطرح نمی‌شد.

وی ادامه داد: در وضع موجود شهرداری برای اولین بار در راستای شفافیت‌سازی در جهت شکل‌دادن به امر پیشگیری از تخلفات دیگر لایحه داده است حتی در حوزه‌ای که بودجه‌اش در اختیار خود شهرداری بوده است و این کار شهردار محترم و شهرداری قابل تقدیر است.

حق شناس با بیان اینکه در شورا و در لایحه بودجه مصوبه‌ای داشته باشیم اظهار کرد: در گذشته بودجه‌ای به نام عطر سیب وجود داشته است که در سال قبل به خاطر مشکلاتی که در منابع وجود داشته ما در کمیسیون آن را کاهش دادیم وامیدواریم با تصویب این لایحه مدیریت شهری بتواند به نحو احسن به طرح اربعین کمک کند.

لزوم همکاری مدیریت شهری در خدمت‌رسانی به زائران اربعین با نگاه اعتدالی
سید ابراهیم امینی، دیگر عضو شورای شهر تهران در آغاز این جلسه ضمن تبریک روز جهانی نابینایان اظهار کرد: روز جهانی نابینایان که به حق روشندلان نامیده می‌شوند را گرامی میداریم و امیدواریم که مدیریت شهری موفق بشود فضای شهری و خدمات‌رسانی را در جهت بهره‌برداری این عزیزان تجهیز و روان‌سازی کند.

وی در ادامه با اشاره به افتخار آفرینی کاروان ورزشی پارالمپیک ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت: مقام سومی کاروان پارالمپیک در بازی‌های آسیایی افتخار بزرگی است که این مهم را به این عزیزان، مربیان و همه مردم شریف ایران زمین تبریک می‌گوییم و امیدواریم موفقیت‌های ورزشی نتیجه‌اش نشاط و شادابی و توان روزافزون شهروندان عزیز باشد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به موضوع برگزاری مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: در آستانه اربعین حسینی قرار داریم و نقش مدیریت شهری در برگزاری این مراسم بزرگ معنوی و عبادی و سیاسی و اجتماعی در رسانه‌ها مورد کند و کاو عزیزان و شهروندان است.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های مختلفی در این خصوص ارائه شده و بعضی با نگرش افراطی مدعی دخالت حداکثری مدیریت شهری در مراسم اربعین هستند و برخی با نگرش تفریطی معتقدند مدیریت شهری هیچ نقشی نباید در این مراسم داشته باشد و هزینه‌ای در این خصوص از سوی مدیریت شهری انجام نشود.

امینی بیان کرد: در نگاه اعتدالی همانگونه که دولتی‌کردن مراسمی، چون اربعین صحیح نیست، ولی بی‌تفاوتی مدیریت شهری که بیش از یک میلیون نفر از شهروندان تهرانی در آن شرکت می‌کنند نیز پذیرفتنی نیست و به خصوص اینکه نیاز‌هایی در طول سفر برای شهروندان تهرانی و دیگر هموطنان به وجود می‌آید که در این راستا ستاد اربعین در وزارت کشور تشکیل شد و برخی وظایف به شهرداری کلان شهر‌ها از‌جمله تهران واگذار شده است. طبیعی است این انتظار وجود داشته باشد حداقل مشکلات در دوران حضور کربلا و نجف برآورده شود. البته در دیداری که ریاست شورا با مسئولان عراقی داشتند بخشی از نگرانی‌های مسئولان عراقی بزرگ جلوه دادن این کمک‌ها است که به معنای عجز دولت عراقی در خدمات‌رسانی می‌باشد.

‌نایب رییس شورا با یادآوری این موضوع که بخش کوچکی از فعالیت این مراسم بزرگ به عهده شهرداری تهران است که آن نیز مرتبط با وظایف وتعهدات ماهیتی مدیریت شهری نسبت به شهروندان است، گفت: امیدواریم امسال نیز بهتر از سال گذشته که با هزینه‌ای بسیار کمتر از دوره قبل و در چارچوب وظایف محوله صورت گرفت انجام شود که البته بخش قابل توجهی از فعالیت‌های شهرداری تهران در داخل کشور و پایانه‌های مرزی است که به زائرین ایرانی خدمت‌رسانی در حوزه‌های نظافت و حمل ونقل کوتاه مسیر، ستاد گمشدگان و تسهیل ارتباطات شهروندان با همکاری وزارت ارتباطات انجام می‌شود.

چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است
بعد از این سخنان شهربانو امانی، رییس کمیته ایمنی حمل و نقل شورا درباره هزینه کرد شهرداری در مراسم اربعین گفت: سال گذشته نیز در صحن درباره مراسم اربعین صحبت شد. در پایتخت کشور و سایر شهر‌ها نه تنها شیعیان، سایر هموطنان دینی ما مانند اقلیت‌های مذهبی از‌ جمله ارامنه، هییت‌های مذهبی دارند. بحث سال گذشته ما درباره شفافیت و صرفه‌جویی در هزینه دقیقا این جمله بود که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. ما این جمله را از همین مکتب یاد گرفته‌ایم.

در رابطه با اربعین حسینی و نمایشگاه عطر سیب پیام‌های تهدید‌آمیز دریافت می‌کنیم
امانی با بیان اینکه امروز باب شده است که پیام‌های تهدید ارسال می‌کنند گفت: به نمایندگان به دلیل تصویب FATF پیام ارسال می‌کنند، در رابطه با اربعین حسینی و نمایشگاه عطر سیب نیز ما پیام‌های تهدید آمیز در شبکه‌های مختلف دریافت می‌کنیم.یکی از بحث‌ها این است که مگر سیره حسین درباره نهادینه کردن فرهنگ و نشر فرهنگ عاشورا کار مردم نبود؟ چرا این را دولتی می‌کنید؟ مگر قبل از انقلاب چراغ مساجد را چه کسی روشن می‌کرد؟ خود مردم! این همبستگی و همکاری مردم در مناسبت‌های دینی و آیینی جزیی از فرهنگ ماست.

شهربان امانی یادآور شد: ما وظیفه داریم بوجه‌ای را که از محل عوارض دریافت می‌کنیم، در همان شهر هزینه کنیم. گفته می‌شود اختصاص این بودجه در اختیار شهردار است؛ اما آیا آقای شهردار، از ردیف‌های بودجه‌ای هر آنچه که بخواهد هزینه کند را به شورا می‌آورد؟ خیر، در اختیار ایشان قرار دارد و هزینه می‌کند.

وی افزود: بنابراین یکبار برای همیشه تمام بازی‌های سیاسی را کنار بگذاریم، گویی یک بخش از جامعه مذهبی است و دلسوزی برای دین دارد و یک بخش ندارد. این درست نیست. سه کمیسیون تخصصی این مساله را رد کرده‌اند، آقای شهردار یا برای اختصاص تمامی بودجه‌ها از شورای شهر مجوز بگیرید، که می‌دانیم این کار را نخواهند کرد یا توجه به این مساله آقای شهردار هر جا که صلاح می‌دانند هزینه کنند، ما نیز نظارت می‌کنیم.اگر ضرورت بسیاری دارد که حتما مبلغی را برای مراسم اربعین در نظر بگیریم از بودجه سال ۹۸ ردیف بودجه‌ای تعیین و عنوان آن مشخص شود.
 
انتهای پیام
captcha